رئیس هیئت مدیره سندیکا تولیدکنندگان مواد دارویی از کاهش ارزبری ماده اولیه دارو از ١٣٠ میلیارد به ١٣٠ میلیون دلار خبر داد.

۶٧ درصد داروی ایران بومی است/ ارزبری ماده اولیه دارو را از ١٣٠ میلیارد به ١٣٠ میلیون دلار کاهش دادیمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فرامرز اختراعی رئیس هیئت مدیره سندیکا تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی در مراسم توانمندی صنعت داروسازی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی که امروز با معرفی ١٢٠ قلم دارو برگزار شد، گفت: تنها کشور منطقه هستیم که ماده اولیه تولید می‌کنیم و هیچ کدام از صنعتگران دارو فکر نمی‌کردند که ماده اولیه و موثره در ایران تولید شود؛ با تولید ٣٠٠ قلم ماده اولیه دارویی و جانبی ۶٧ درصد ماده اولیه کشور را تامین می‌کنیم و در واقع ۶٧ درصد دارو‌های بازار بومی هستند.

اختراعی افزود: صنعتی که ١٣٠ میلیارد دلار ارز بری داشت اکنون فقط ١٣٠ میلیون دلار از بری دارد و قطع بند‌های وابستگی موجب تعالی کشور خواهد شد، اگر ٧٠ میلیارد کمک به ۵۵ تولیدکننده ماده اولیه داشته باشیم ١٢٠ میلیون دلار به صرفه جویی کشور کمک خواهیم کرد و می‌توانیم ٧٠٠ میلیون دلار نیاز دارویی کشور را تامین کنیم.

رئیس هیئت مدیره سندیکا تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی اظهار کرد: واردات دارو ارز بسیاری مصرف می‌کند و ما امیدواریم شاهد واردات دارو با نمونه‌های مشابه در داخل کشور نباشیم چرا که واردات دارو با وجود مشابه داخل نه تنها به صنعت آسیب می‌زند بلکه بیمه‌ها و مردم را دچار مشکل می‌کند.

در صادرات مواد اولیه و واسطه محدودیتی وجود ندارد

وی ادامه داد: بیمه‌ها توان پوشش مالی بیشتری ندارند و صنعت داروسازی دچار چالش نقدینگی شده است، باید توجه داشت تا دارویی تولید نشود نیاز به تولید ماده موثره آن نیست و به همین دلیل تولید دارو بسیار حائز اهمیت است.

رئیس هیئت مدیره سندیکا تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی تصریح کرد: باید پروانه‌های تولید دارویی وارداتی با دقت و سرعت بیشتری صادر شود، ما به صادرات اعتقاد داریم با وجود اینکه باید صادرات را افزایش دهیم، اما صادرات دارو به دلایل سیاسی بسیار دشوار و پیچیده شده است و متاسفانه برخی گواهینامه‌های بین المللی را نداریم.

اختراعی تاکید کرد: در صادرات مواد اولیه و واسطه محدودیتی وجود ندارد و مواد واسطه دارویی١۴٠٠ میلیارد تومان برای کشور بازار دارد.

رئیس هیئت مدیره سندیکا تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی گفت: ما به سرعت در حال تولید دارو، ماده موثره و اولیه هستیم، اما مصرف ارز ما بالا رفته است باید صنعت را از حوزه سود محور و تمرکز بر اقتصاد که با روح انقلاب نیز سازگار نیست دور کنیم و به سمت خدمت محوری برویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.