سلیمی گفت: امروزه در برخی حوزه‌های علوم انسانی با بحران عدم استقبال استعداد‌های درخشان مواجه هستیم.
 
به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گردهمایی سالانه مدیران دفاتر استعداد‌های درخشان دانشگاه‌های سراسر کشور که امروز (چهارشنبه) با حضور مجتبی شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در این دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه (س) با طرح این پرسش که چرا برخی از موضوعات از جمله استعداد‌های درخشان که در سیستم‌های آموزشی دیگر یک فرصت است در سیستم آموزشی کشور ما پارادوکسیکال می‌شود، گفت: باید به این موضوع توجه کرد که چگونه استعداد‌های درخشان در برخی نظام‌های آموزشی، بزرگترین فرصت برای بقا آن محسوب می‌شوند، اما در جامعه ما این مسئله با تناقض مواجه است؟

جذب استعداد‌های درخشان از کشور‌های دیگر عامل موفقیت دانشگاه‌های آمریکا

وی با اشاره به اینکه مهمترین دلیل موفقیت دانشگاه‌های آمریکا جذب استعداد‌های درخشان از کشور‌های دیگر است و عمده بار پژوهشی این دانشگاه‌ها نیز بر عهده همین دانشجویان است، ادامه داد: باید به این مسئله توجه کرد که چگونه می‌توان استعداد‌های درخشانی که از طریق نظام‌های آزمون‌گیر شناسایی نمی‌شوند را از راه‌های دیگر شناسایی کرد؟
 
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: با مطالعه‌ای که در این دانشگاه صورت گرفت مشخص شد که در حال حاضر ما با ۳ چالش بزرگ در بحث استعداد‌های درخشان مواجه هستیم.
 
 سلیمی در ادامه به بیان چالش‌های موجود پرداخت و اظهار کرد: اکنون یکی از چالش‌ها، ارزیابی و چگونگی شناخت استعداد‌های درخشان است. اینکه آیا صرفاً داشتن رتبه برتر، مقاله و اختراع برای شناسایی این افراد کافی است؟ آیا ممکن نیست پتانسیل‌های دیگری وجود داشته باشد که به هر دلیلی در جشنواره‌های علمی شرکت نکرده باشند؟
 
وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم دیگر، چگونگی گریز از فرمالیزم در تشخیص استعداد‌های درخشان است، مطرح کرد: متاسفانه بعضاً در سیستم‌های اداری درگیر این مسئله هستیم چراکه در هر مجموعه امتیازاتی وجود دارد که معیاری برای تشخیص استعداد‌های درخشان محسوب می‌شود و اگر فردی بااین معیار‌ها تطابق نداشته باشد، از دید آن‌ها، جزو پتانسیل‌ها نیست.

عده‌ای از طریق دادگاه می‌خواهند در دانشگاه‌ها استعداد درخشان شوند

رئیس دانشگاه علامه با اشاره به فرمالیزم (فرم‌گرایی) در سیستم اداری کشور، تصریح کرد: به همین دلیل است که بعضاً عده‌ای از طریق دادگاه و دیوان عدالت اداری می‌خواهند در دانشگاه‌ها استعداد درخشان شوند؛ لذا یافتن استعداد‌ها و پتانسیل‌های واقعی از جمله موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد.
 
سلیمی با بیان اینکه نگهداری و پرورش این استعدادها، چالش دیگری در نظام آموزشی است، گفت: گاهی با استعداد‌های بزرگی مواجه شدیم که در ورطه آسیب‌های اجتماعی و نظام‌های نامناسب آزمون‌ها روبرو شده‌اند بنابراین باید شرایطی را در ساختار دانشگاه‌ها ایجاد کرد که بتوان از این پتانسیل‌ها بهترین بهره را برد.
 
وی به چالش دیگری نیز اشاره کرد و افزود: بعد از تشخیص و پرورش استعداد‌های درخشان، چگونگی ایجاد شرایط برای بهره‌مندی از ظرفیت این افراد، اهمیت دارد.

عوارض نبود استعداد‌های درخشان در حوزه علوم انسانی

رئیس دانشگاه علامه ادامه داد: امروزه در برخی حوزه‌های علوم انسانی با بحران عدم استقبال استعداد‌های درخشان مواجه هستیم. مثلاً در رشته تاریخ که هویت ملی کشور در آن نهفته است، نبود استعداد‌های درخشان، سبب روی آوردن به منابع خارجی از کشور و ایجاد شرایط نامطلوب می‌شود.
 
سلیمی بیان کرد: این امر به مکانیسم‌هایی نیاز دارد که وزارت علوم باید به طور خاص از این مسئله حمایت کند. مثلاً در صورتی که پژوهشکده بزرگی ایجاد شود و این افراد در درون جذب شوند، استعداد‌های درخشان فرصت بروز و ظهور خواهند داشت.
 
رئیس دانشگاه علامه عنوان کرد: از حدود ۱۲۰۰ استعداد درخشان دانشگاه علامه طباطبایی، تعداد زیادی در رشته‌های حقوق، روانشناسی، علوم رایانه و برخی گرایش‌های مدیریت هستند، اما این افراد با وجود فرایند‌های بروکراتیک چه سرنوشتی خواهند داشت؟
وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر، باید بیش از هر چیز، به چگونگی بهره‌مندی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استعداد‌های درخشان توجه شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار