قالی نایین، قالی که هنری است سرشاراز ظرافت و تابلویی است از نقش و رنگ، اما این روز‌ها معیشت بافندگان مانند کرک و ابریشم جان آثارشان نرم و زیبا نیست.

از نقش پر رنگ تاروپود قالی نائینی تا نگرانی صد بافنده از تعطیلی کارگاه فرش در نایینبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در نائین، قالی بافی جزئی از لاینفک زندگی مردم شده، به طوری که تقریباً در تمامی منازل حداقل یک دار قالیبافی برپاست و بیننده تیزبین در یک نگاه جهت گیری تمامی امور ظاهری و باطنی شهر را در راستای قالیبافی می‌بیند.

آنچنان که نام نایین، تصویر گر شهری با کوچه و گذری پوشیده از قالی در جهان گردیده است و امروز با راه اندازی کارگاهی توانسته در بازکردن گره زندگی‌ها خیلی موثر باشد.

علی اکبر شهریاری سرپرست کارگاه فرش نایین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، می‌گوید: کارگاه فرش «جفت باف» به منظور کاهش معضل بیکاری در نایین راه اندازی شد که توانسته گره تعداد زیادی از بانوانی که سرپرست خانوار هستند را باز کند.

وی افزود: یکصد نفر از بانوان هنرمند که اکثر آن‌ها سرپرستی خانواده را به عهده داشتند و از اقشار محروم جامعه هستند در این کارگاه از ساعت اولیه صبح تا غروب آفتاب با گره‌هایی از جنس روزی حلال و ذکر عاشقانه صلوات و توسل به چهارده معصوم «علیهم السلام» کار می‌کنند.

به گفته سرپرست کارگاه، تغییری که در سبک‌ها ایجاد شده تغییر رنگ‌ها و نقشه است که باب میل افراد جدید و به روز باشد یعنی در گذشته سبک سنتی و اصیل نایینی فرش‌ها بافته می‌شد، اما الان به دلیل تغییر سلیقه جامعه جوان بیشتر رنگ‌های تند استفاده می‌شود.

شهریاری در پاسخ به اینکه چرا رونق فرش مطابق گذشته نیست افزود: این موضوع که صنعت فرش‌ها کمرنگ شده است مختص به نایین نیست و در تمام ایران این اتفاق افتاده فرش‌های درشت بافت مخصوص زیر پا است و کاربرد بیشتری نسبت به فرش‌های ریزبافت دارد که اکثر فرش‌های نایین ریز بافت است و دلیل اصلی کمرنگ شدن این صنعت گرانی مواد اولیه و مشکل صادرات است که امسال حدود ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

وی گفت:: فرش‌هایی که در این کارگاه بافته می‌شود سفارشی است و به مقدار سفارشی که داشته باشیم فرش بافته می‌شود که در سال جاری بیش از ۵۰۰متر مربع بافت داشته است.

سرپرست کارگاه می‌گوید: ویژگی فرش کویر آرامشی است که از منطقه کویری و آرامش مردم کویر نشات می‌گیرد که انسان از دیدن فرش نایین خسته نمی‌شود.

وی بیان نمود: این کارگاه ظرفیت گسترش حتی شعبه‌ای در محمدیه و بافران هم دارد، چون نیمی از کارکنان این کارگاه سرپرست خانواده هستند با حمایت و توجه مسئولین باید نگرانی بسته شدن کارگاه و بیکار شدن این افراد برطرف شود و حتی بافند‌ها تحت حمایت بیمه قرار بگیرند.

شهریاری در پایان با اشاره به اینکه در کارگاه مسن‌ترین بافنده ۶۷ و جوانترین آن ۲۱سال سن دارد خاطرنشان نمود: در این کارگاه فرش‌های ۳متری و ۹متری جفت باف، بافته می‌شود که درآمد حاصل از تولید آن در سال ۱۰ میلیارد ریال می‌باشد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار