مدیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نائین گفت : خانه تاریخی پیرنیا یادگاری از دوران صفویه و الگوی خانه های کویر مرکزی در شهرستان این روزها آماده میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی برای ایام نوروز می‌شود.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،خانه پیرنیا به علت نوع معماری‌اش به‌ صورت الگوی خانه‌های سنتی کویر مرکزی ایران شناخته‌ شده و در حال حاضر موزه مردم‌شناسی شهر نائین در آن برقرار است.مهم‌ترین ویژگی هنری خانه تاریخی پیرنیا نقاشی‌های دیواری و گچ بری‌های بسیار زیبای آن در ایوان شاه‌نشین ، اتاق تشریفات و اتاق مخصوص حاکم است.

محمود مدنیان مدیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نائین گفت : خانه پیرنیا یکی از یادگارهای ارزشمند معماری دوران صفویه و نمونه شاخصی از مساکن سنتی نائین است و این بنا را الگوی مهم معماری و هنری خانه‌های تاریخی در منطقه کویر کرده است.

خانه پیرنیا از مجموعه خانه‌های متعددی تشکیل شده است که هرکدام کاربردی متفاوت دارند. ترکیب تزئینات معماری، گچبری و نقاشی‌ها، زیبایی غیرقابل وصفی را پدید آورده است.

 وی با اشاره به گچبری‌های خاص خانه پیرنیا گفت : این گچبری ها شامل قاب‌های متعددی بوده و داستان‌های هفت‌پیکر نظامی شامل داستان‌های خسرو و شیرین، یوسف و زلیخا ،‌ صحنه‌های شکارگاه ، داستان‌های عاشقانه و خیال را به نمایش گذاشته است.

مدیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نائین در ادامه به تعداد بیش از هزار شی تاریخی و قدیمی موجود در موزه مردم‌شناسی کویر نائین اشاره کرد وگفت : گردشگران در موزه مردم‌شناسی کویر نائین می‌توانند با فرهنگ مردم کویر، زندگی کویری ، وسایل کشاورزی ، ادوات و وسایل نظامی ، پوشاک ، صنایع و هنرهای سنتی و آداب‌ و رسوم مردم بومی منطقه آشنا شوند.

مدنیان در ادامه افزود: اشیای قدیمی مانند پیه‌سوز ، وسایل روشنایی ، کوزه ، سینی برنجی ، سماور برنجی ، جلد تپانچه و باروت‌دان چرمی متعلق به دوره‌های قاجار و صفوی و دیگر وسایل قدیمی و تاریخی در این موزه در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

وی از تدارک برنامه های ویژه ایام نوروز 98 در خانه پیرنیا از قبیل ، اجرای گروه موسیقی سنتی ، مشاعره در زمینه گویش نائینی ، اجرای گروه موسیقی محلی با ترانه هایی با گویش نائینی ، برپایی نمایشگاه غذاهای محلی ، عرضه سوغات وصنایع دستی نائین ، نمایش های محلی ، کالسکه سواری و شتر سواری خبر دارد که هر روزه آماده استقبال و میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی و مسافران نوروزی است.

انتهای پیام/م

خانه تاریخی پیرنیا نائین یادگاری از دوران صفویه ، الگوی خانه های کویر مرکزی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.