دومین همایش ملی دولت پژوهی "دولت جمهوری اسلامی ایران، بنیان، آسیب، چشم انداز" روز سه شنبه با حضور استادان دانشگاه و صاحبنظران علوم اجتماعی در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد.

دومین همایش ملی دولت پژوهی در مشهد برگزار شدبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،وحید سینایی دبیر علمی همایش ملی دولت پژوهی "دولت جمهوری اسلامی ایران: بنیان، آسیب، چشم انداز" گفت: دولت، در علم سیاست نهادی بسیار مهم است که تنها محدود به قوه مجریه و کابینه نیست بلکه قوایی فراتر از آن مورد نظر است که کشور را اداره می‌کند.

وی تصریح کرد: بر همین اساس "دولت پژوهی" از منظر علوم اجتماعی به ویژه علم سیاست امری ضروری است تا در مقابل مشکلات محیط زیستی، بیکاری، سقوط سرمایه اجتماعی و دیگر معضلات گریبانگیر جامعه بتواند برای کاهش مشکلات درست عمل کند و از این منظر پرداختن به آن اهمیت دارد.

دبیر علمی همایش ملی دولت پژوهی گفت: این همایش ملی فرصتی است تا با گفتگو و خرد جمعی عالمان علم سیاست راهکار‌های مناسب را یافته و وظیفه خود را به عنوان پژوهشگران این عرصه انجام دهند.

سینایی افزود: ۱۳۰ چکیده مقاله به دبیرخانه این همایش ارائه شد که از این میان ۷۷ مقاله مورد قبول واقع شد و ۳۱ مقاله علمی در جریان همایش ارائه می‌شوند.


تحلیل نقاط قوت و ضعف دولت‌ها یک فرصت است


محمد هاشمی مشاور رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این همایش گفت: ۱۲ دولت و کابینه در طول ۴۰ سال حیات انقلاب اسلامی در ایران تشکیل شده و هم اینک بهترین زمان برای تحلیل بررسی نقاط ضعف و قوت این دولت‌ها است.

وی به حضور اساتید و متفکران دانشگاهی به عنوان مشاور و عضو کابینه در دولت‌های جمهوری اسلامی ایران اشاره و تصریح کرد: با این وجود گوشی برای شنیدن سخنان علمی منتج از مباحث علمی دانشگاهی وجود ندارد.

مشاور رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: همایش ملی دولت پژوهی با بهره گیری از اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور در حوزه‌های مختلف می‌تواند به صورت چندلایه به مسائل بنگرد و سطحی از آن‌ها عبور نکند. بر همین اساس دانشگاه فردوسی مشهد به دنبال نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی به عنوان یک رکن مهم و ارتقا دانشگاه به یک نهاد تصمیم ساز است.


مشکل در تصویب قوانین است یا اجرای آن؟


حسن جعفری جوان رئیس دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در همایش ملی دولت پژوهی به تصویب قوانینی که جامعه عمل نمی‌پوشند اشاره کرد و گفت: آیا ایراد و اشکال در قوانین و تصویب آن‌ها است و یا شرایطی وجود دارد که دولت نمی‌تواند قوانین را بکار گیرد.

وی تصریح کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی چارچوب مناسبات قوا را ترسیم کرده، اما قوانین در مقام اجرا دچار مشکلاتی می‌شوند و نتیجه اش این است که دولت‌ها بعد از هشت سال همچنان درگیر مشکلات بوده و نمی‌توانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند.

رئیس دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ایراد اصلی در زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی است که بطور طبیعی در تاریخ جامعه نهادینه شده اند و در مقابل مفاهیم وارداتی مانند دموکراسی قابلیت اجرایی ندارند و با شکست رو به رو می‌شوند.

دومین همایش ملی دولت پژوهی "دولت جمهوری اسلامی ایران: بنیان، آسیب، چشم انداز" تا فردا در مشهد ادامه دارد. نخستین دوره این همایش نیز سال ۱۳۹۵ در دانشگاه فردوسی مشهد برپا شده بود.
 
انتهای پیام//آ. ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.