نخست وزیر ژاپن علی‌رغم اعلام مخالفت ساکنان اوکیناوا، تغییر زمان انتقال پایگاه نظامی آمریکا به این شهر را امکان‌پذیر ندانست.

شینزو آبه: تغییر زمان جابجایی پایگاه نظامی آمریکا به اوکیناوا غیرممکن استبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن با اشاره به نتایج همه پرسی در اوکیناوا در خصوص انتقال پایگاه نظامی آمریکا به روستای ساحلی هنوکو، به تعویق انداختن زمان جابجایی این پایگاه نظامی را غیر ممکن دانست.

نخست وزیر ژاپن در این باره افزود مقامات کشور لازم است از شرایطی که این پایگاه نظامی، که خطرناکترین پایگاه نظامی در دنیا شناخته می‌شود، با ساختمان‌های مسکونی و مدارس محاصره شود، اجتناب کنند.

اظهارات شینزو آبه در حالی صورت گرفت که روز یکشنبه یک همه‌پرسی غیرالزام‌آور در استان اوکیناوای ژاپن برگزار شد که طی آن ۵۲ درصد افراد واجد شرایط در این همه‌پرسی شرکت کردند و ۷۲ درصد شرکت‌کنندگان به ساخت یک پایگاه نظامی آمریکایی در کنار روستای ساحلی «هِنوکو» مخالفت کردند و تنها ۱۹ درصد رأی‌دهندگان با جابه‌جایی پایگاه نیروی دریایی آمریکا از شهر پر جمعیت «گینووان» به این روستای ساحلی موافق بودند. ۸.۸ درصد از شرکت کنندگان نیز در این همه پرسی رای ممتنع دادند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، ۴۳۴ هزار نفر از ساکنان اوکیناوا با برنامه مشترک واشنگتن و توکیو برای جابجایی پایگاه نظامی به این روستای ساحلی مخالفت کردند. پایگاه نیروی هوایی دریایی فوتنما در سال ۱۹۴۵ ساخته شد. گفتگو‌ها بر سر انتقال این پایگاه نظامی آمریکا به یک منطقه کم جمعیت‌تر از دو دهه پیش آغاز شده، اما برنامه دولت ژاپن در این خصوص با اعتراضات ساکنان محلی مانع از اجرای برنامه دولت ژاپن در این خصوص شده است.

بر اساس گزارش راشاتودی، جزیره اوکیناوا نزدیک به نیمی از ۵۴ هزار نیروی نظامی آمریکا در ژاپن را در خود جای داده است. اما مردم محلی این استان همیشه علیه آلودگی صوتی و رفتار نیرو‌های آمریکایی دست به اعتراض می‌زنند. نیرو‌های آمریکایی طی سال‌های گذشته بار‌ها متهم به آزار و اذیت جنسی مردم بومی و حتی حوادث مرگبار شده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آسیا ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار