عضو هیئت مدیره مجمع واردات گفت: بدون واردات با کیفیت، بازار‌های داخلی هیچ رقیب کیفی نخواهند داشت.

بازار‌های داخلی خالی از رقبای جهانی/ واردات صحیح، صادرات دقیق را در پی داردبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا مناقبی، عضو هیات مدیره مجمع واردات در برنامه  اقتصادی رادیو گفت و گو با اشاره به نگرش فعلی حاکم بر صادرات و واردات کشور گفت: امروز نگاهی که به سیستم اقتصادی معطوف شده است درست نیست. یازده ماه است که نگرش دولت را از منظر یک کارشناس اقتصادی درک نمی‌کنم.

وی افزود: تجارت از تنش‌های اقتصادی تاثیر پذیر بوده و منجر به نگرانی عموم جامعه شده است. هیچوقت نمی‌شود صادرات خوبی داشت، اما واردات مناسبی صورت نگیرد. تولید کنندگان هم در این بین دخیل هستند.

مناقبی گفت: روش فعلی مدیریت کارگاه‌ها و اجبار برای اجرایی شدن برخی دستورات مناسب نیست. تولیدکننده برای افزایش کیفیت‌های خود نیازمند رقیب خوبی است.

وی بیان کرد: وقتی واردات بی کیفیت در کشور رواج پیدا کند تولید کننده رغبتی برای افزایش کیفیت خود نخواهد داشت.

عضو هییت مدیره مجمع واردات تاکید کرد: اهلیت در تخصیص ارز برای واردات مناسب نبوده است که ما در حال حاضر شاهد واردات کالا‌های عجیب و غریب با ارز دولتی هستیم. قانون درست است، اما اهلیت شناسی صحیح نیست.

مسعود کمالی اردکانی، مدیر کل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ابراز کرد: نظام ارزی کشور از حالت اتوماتیک به حالت دستی درآمده و حالت نرمال را از دست داده است. در واقع نظام ارزی کشور نظام ناقصی است.

وی تاکید کرد: اصلی‌ترین اصلاح در ساختار اقتصادی معطوف به نظام ارزی است. باید راهکاری برای ثبات ارزی پیدا شود که تجار با دلهره کمتری تجارت کنند.

داوود چراغی، استادیار مرکز پژوهش‌های وزارت صمت در ادامه گفت: مشکل فعلی اقتصاد ما، کسب و کار و فضای رقابتی آن است. تقلب، کلاهبرداری و قاچاق عوامل سودآوری عنوان می‌شوند که آفتی برای کاسبان زحمت کش این دیار است.

وی افزود: جای تاسف دارد که حقوق مصرف کنندگان در قالب‌های مختلف مورد توجه قرار نگرفته و همین موضوع باعث دخالت سلایق شخصی تجار برای واردات یا صادرات شده است.

چراغی به خلا‌ء های موجود در بازار داخلی گفت: فضای تجارت با فضای تولیدات کشور همخوانی ندارد و برای حل معضلات هم موثر نیستند.


بیشتر بخوانید: ۹۵ درصد هزینه‌های بودجه ۹۸، جاری است/ چانه زنی دستگاه‌ها و افراد برای جذب بودجه مورد نظر


حاجی آقامیری یک تولید کننده بیان کرد: نمی‌شود به کشوری کالا صادر کرد و از آن کشور چیزی وارد نکرد. باید تجارت پایاپایی در هر دو مسیر تعریف شوند.

حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جلسات متعددی برای اصلاح اساسی ساختار  نظام مالی در مجلس برگزار شده است و منتظر پیشنهادات زیادی هم هستیم.

انتهای پیام/

ضرورت اصلاح اساسی ساختار نظام مالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار