غلامی گفت: نقد آموزش و پژوهش کشور توسط اساتید دانشگاه و مدیران نوعینادیدی گرفتن تلاش‌ها و خدمات ۴۰ ساله آموزش عالی کشور است.

نقد به عملکرد آموزش و پژوهش، نادیده گرفتن خدمات دانشگاه است/ لزوم توجه به جایگاه فرهنگی دانشگاه‌ها در ارتقا به تراز جهانیبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست هم‌اندیشی پروژه اقتصاد مقاومتی با محوریت ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین‌المللی که امروز در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های برتر کشور برگزار شد، اظهار کرد: رساندن دانشگاه‌ها به تراز جهانی تعریفی دارد؛ باید بدانیم می‌خواهیم و به کجا برویم؟ این امر شامل وظایف مراکز آموزشی خواهد بود و وظایفی که ما برای مراکز تعریف کرده‌ایم بر اساس شاخص‌های ارزیابی می‌شود و سابقه‌ای نسبتا طولانی دارد.

وی افزود: باید توجه شود ارزیابی بر اساس این شاخص‌ها در سطح بین الملل چگونه صورت می‌گیرد و تلاش کنیم که آن شاخص‌ها را در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها مدنظر داشته باشیم.

غلامی بیان کرد: با توجه به تحولات جهانی که در حوزه علوم، خدمات و سرویس‌ها در بخش آموزش و پژوهش در حال رخ دادن است، تغییراتی گسترده‌ را شاهد خواهیم بود. ما در داخل با شرایطی جدید رو به رو هستیم که همه دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های مطرح در این پروژه باید به آن توجه کنند، همچنین در این پروژه باید ماموریت‌های ملی را نیز مورد توجه قرار دهیم.

عدم تطبیق دانشگاه‌ با نیاز‌های جامعه، نادیده گرفتن خدمات دانشگاه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نقد‌هایی که در مجامع مختلف به عملکرد حوزه آموزش و پژوهش صورت می‌گیرد، ممکن است با نگاه خیلی سطحی توسط اساتید و دانشگاهیان تکرار شود؛ همچنین عدم تطبیق دانشگاه‌ها و مراکز علمی با نیاز‌های جامعه یا عدم تامین نیاز فنی و کارشناسی جامعه توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی نوعی نادیده گرفتن خدمات دانشگاه‌هاست.

وی اظهار کرد: باید پذیرفت به دلایل مختلف به آرمان‌ها و اهداف دست پیدا نکردیم، اما نباید ۴۰ سال فعالیت آموزش عالی کشور را نادیده گرفت، زیرا بسیاری از مدیران و افراد برجسته کشور فارغ التحصیل دانشگاه‌های کشور هستند.

غلامی گفت: در حوزه پژوهش هم همین گونه است و با افرادی مواجه می‌شویم که تنها نیمه خالی لیوان را می‌بینند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در حوزه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی نقشه راه را تعریف کردیم، اهداف مشخص شده است و باید مشخص شود در کجای راه قرار داریم؛ هر برنامه برای اجرا نیاز به عواملی دارد، گاهی از برنامه زمان بندی جلو هستیم و گاهی عواملی پیش می‌آید که عقب می‌مانیم؛ بنابراین اگر بدانیم کجای راه قرار داریم بهتر می‌توان کار را مدیریت کرد.

لزوم توجه بیشتر به تربیت دانش آموختگان

وی گفت: برای ارتقا به تراز جهانی باید به جایگاه فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز علمی توجه کنیم و اینکه تاکنون چه تاثیری در جامعه داشته‌ایم؛ بنابراین باید به تربیت دانش آموختگان توجه بیشتری شود و این نگاه در سطح ملی به دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور سرایت بیشتری خواهد داشت.

غلامی بیان کرد: پروژه ارتقای دانشگاه‌ها به تراز جهانی مورد سوال افراد مختلف در درون و بیرون دانشگاه است و چیزی که در پاسخ ارائه می‌شود خیلی مهم است؛ لذا هنگامی که وارد طرح شدیم باید تلاش شود به خوبی و با دقت بالای کارشناسی جلو برویم، خارج شویم و به زمان بندی برسیم همچنین باید بتوانیم افکار و نگاه‌های همکاران در دانشگاه را با خود همراه کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: این کار آسان نیست، زیرا کشور‌های دیگر هم در حال تلاش هستند و بررسی‌ها و مطالعات کارگروه‌های مسئولان که به آن توجه شده است، این مدل ارتقا را دیگر کشور‌ها هم داشته‌اند و مهم این است که چقدر می‌توانیم در این رقابت خوب عمل کنیم.

وی بیان کرد: یکی از شاخص‌های مهمی که جزو برنامه هاست و می‌تواند به دانشگاه‌ها کمک کند این است که محدودیت‌ها چیست، چقدر آن دست خودمان است و چقدر خارج از اختیار وزارت، دانشگاه و پژوهشگاه است.

غلامی اظهار کرد: تلاش‌های صورت گرفته تا کنون بسیار ارزشمند است و به سمت خوبی حرکت شده است که در ادامه با پایداری و تلاش به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار