خویشتندار از تشدید گشت‌زنی‌ها و پایش گونه‌های غیرمجاز توسط یگان حفاظت محیط زیست در روزهای پایانی سال خبر داد.

محمدرضا خویشتندار فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اقدامات یگان حفاظت برای جلوگیری از خرید و فروش گونه‌های غیر مجاز اظهار کرد: یگان حفاظت محیط زیست اداره کل استان تهران به دلیل تجربیاتی که در سال‌های گذشته در این زمینه کسب کرده، نسبت به شناسایی مراکز خرید و فروش جانوران غیر مجاز در سطح شهر اقدام کرده است.

وی افزود: در همین راستا در مراکز شناسایی شده مانند مراکز میوه و تره بار و بازار جهت پیشگیری و اطلاع رسانی به مردم در راستای جلوگیری از خرید و فروش جانوران اقدام به چاپ و پخش بنر کردیم، تا افراد ناآگاه از غیر مجاز بودن این گونه‌ها اطلاع پیدا کنند.


بیشتر بخوانید: خریدوفروش غیرقانونی گونه های درحال انقراض در خیابان های شهر/3میلیون و500هزار ریال جریمه هر عدد سنجاب


خویشتندار گفت: بر همین اساس همانند سال‌های گذشته برنامه‌ریزی‌هایی برای گشت، کنترل و پایش از طریق یگان حفاظت اداره کل در شهر تهران و در سطح شهرستان‌های استان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در ایام پایانی سال جاری این گشت‌ها تشدید میشود و هم اکنون نیز گزارشاتی از طریق گشت و پایش یگان حفاظت مبنی بر فروش سنجاب و لاکپشت به دست ما رسیده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های سال گذشته حدود ۳ هزار لاکپشت و مار آبی با همکاری کلانتری مستقر در میادین میوه و تره بار بزرگ کشف و ضبط شده است.

وی افزود: امسال نیز تاکنون ۷۲ عدد لاکپشت از یک واحد خرید و فروش ماهیان زینتی کشف و ضبط شد و پرونده آن جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

خویشتندار بیان کرد: یگان حفاظت محیط زیست استان تهران برای شناسایی گونه‌های ممنوعه یک نفر را در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) معرفی کرده است.

وی تأکید کرد: سمندر لرستانی، سمندر کوهستانی و انواع مار‌های آبی، انواع لاکپشت‌ها از جمله گونه‌های ممنوعه هستند که در صورت مشاهده ضبط می‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: از مردم درخواست می‌کنیم از خرید هرگونه جانور غیر مجاز خودداری کنند و در صورتی که شاهد خرید و فروش این گونه‌ها در مراکزی بودند و موضوع را  به سامانه ۱۵۴۰ اعلام و یا با شماره تلفن ۷۷۳۵۹۵۶۴ تماس حاصل کنند.

وی افزود: همچنین ضروری است که شهروندان از خرید و رهاسازی ماهی زبرا (یک گونه مهاجم) در رودخانه‌ها امتناع کنند، چرا که این گونه مهاجم ممکن است تنوع زیستی را به خطر اندازد.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار