مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب گفت: زنده یاد خانم مرضیه حدیدچی دباغ می تواند الگوی بزرگ برای همه زنان جهان تلقی شود.

به گزارش حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم رونمایی و اکران مستند «مادرانه» به کارگردانی «علیرضا باغشنی» با حضور جمعی از خانواده‌ها در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

 وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در سخنانی در این مراسم گفت: یکی از کار‌های اصلی جبهه فرهنگی انقلاب از ابتدای انقلاب تا امروز در حوزه رسانه و هنر بازنمایی میادین جهاد بوده است. این موضوع موجب اتفاقات خوبی در هنر انقلاب شده است و هنرمندان انقلاب فرم‌های جدیدی را تا به امروز تجربه کرده اند که همین امروز هم می‌بینید برکاتش ادامه دارد. به طور مثال سینمای ما با بازآفرینی تکنیک منحصر به فردی که شهید آوینی و دوستان او در روایت فتح به وجود آوردند توانستند آثار را از حوزه مستند به حوزه دراماتیک ترجمه کنند و آثاری مثل «ماجرای نیمروز» و «ایستاده در غبار» هنوز اول عشق است و ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: اگر رسانه و هنر ما روی به هنر و میادین گوناگون جهاد بیاورد چه بسا با تحولاتی در حوزه فن هم مواجه خواهیم شد. قاعدتا نیمی از میادین جهاد که در معارف ما و ادبیات دینی ما تصریح هم شده جهادی است که در خانه‌ها در جریان است و محور آن همسران و مادران هستند.

جلیلی ادامه داد: جای دریغ و تاسف است که این میدان گسترده جهاد تا کنون آن گونه که درخور بوده و به آن میزانی که ظرفیت داشته بازنمایی نشده و به نظر من هر دو طرف ضرر کردند. یعنی اضافه شدن به سازمان هنر هم می‌توانست ایده‌ها را برای مجاهدانش شیرین‌تر کند و هم می‌توانست برکاتی برای هنر و رسانه انقلاب داشته باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار خاطرنشان کرد: مستند مادرانه یکی از این نمونه‌ها است. امیدواریم این نمونه‌ها بیشتر شود و به مرور ارتقاء پیدا کند. اگر در مرز‌های ما جنگی در جریان است که امنیت فیزیکی کشور را تهدید می‌کند، در دل خانه‌های ما هم مجاهدانی حضور دارند که آن‌ها هم امنیت معرفتی، معنوی و فرهنگی جامعه ما را حفظ می‌کنند و حتما شایسته این هستند که مورد توجه جدی‌تر اهالی فرهنگ از سطوح اندیشه ورزی تا سطوح هنری قرار بگیرند.

«مادر» لغتی گارد شکن است

وی اضافه کرد: نکته مهم دیگر این است که مادر یک کلیدواژه جهانی است. مادر کلیدواژه‌ای است که برای همه نسل‌های آینده  و برای همه اقوام گوناگون بشری در جهان امروز  قابل فهم هست و به یک معنا گاردشکن است. به این معنا که وقتی صحبت شما مادر باشد مخاطب با علاقه بیشتری و یا با پیش داوری کمتری با اثر شما مواجه خواهد شد و این یک فرصت کم نظیر است و باید از آن در کار فرهنگی، رسانه‌ای و هنری استفاده کامل  شود.

جلیلی بیان کرد: وقتی به تاریخ معاصر خودمان نگاه می‌کنیم؛ ادبیات، سینما و در هنر‌های گوناگون می بینیم که از این ظرفیت کم  و یا برعکس استفاده شده است. شهید بهشتی یک جمله‌ای دارند و می‌گویند که اکثریت مارکسیست‌های ما با خواندن «کاپیتال» مارکس، مارکسیست نشدند بلکه با خواندن «مادر» ماکسیم گورکی، به کمونیزم علاقمند شدند.

وی بیان کرد: یعنی اگر ما بخواهیم دیگر مفاهیم دینی و انقلاب خودمان را هم تبیین کنیم یکی از مهمترین بستر‌های آن همین میدان مادری و عرصه مادرانگی است. اخیرا با یکی از دوستانی که در حوزه ادبیات کار می‌کند صحبت می‌کردیم و پرسیدم مثلا در حوزه ادبیات دراماتیک ایران چه بازنمایی از تصویر مادر شده است؟ او هم تائید می‌کرد که با واقعیت مادر ایرانی خیلی متفاوت است. وقتی ما به واقعیت فرهنگی اسلامی ایرانی نگاه می‌کنیم مادر ستون و پیشران خانه است؛ مادر محافظ و پالایشگر است و با محوریت مادر، خانه به یک معنا به یک پالایشگاه و مرکز توبه تبدیل می‌شود. میرشکاک می‌گفت که تهاجم فرهنگی نمی‌آید گناه را زیاد کند بلکه تهاجم فرهنگی می‌آید که توبه را کم کند.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب افزود: خانه جایی است که با محوریت مادر و مجموعه مختصاتی که مادر اسلامی و ایرانی دارد پالایش می‌کند و اگر جامعه می‌خواهد فرهنگش مصون بماند و تازه گردانی شود و پیش برود حتما باید این مرکز راهبردی را حفظ کند. ما مراکز راهبردی زیادی را تاسیس می‌کنیم و خواهان تاسیس آن‌ها هستیم، ولی گاهی اوقات یادمان می‌رود که مهمترین مرکز راهبردی جامعه دینی و انقلابی خانه‌ها است و این در ادبیات قرآنی و حدیثی ما مکررا بر آن تاکید شده است.

وی ادامه داد: نکته دیگر درگیری جدی است که امروز در فضای جنگ نرم در بازنمایی تصویر زن مدرن و زن انقلاب وجود دارد. در این زمینه هم واقعیت این است که ما به نسبت آنچه که ظرفیت داشتیم خیلی عقب هستیم و جریان روشنفکری و غرب زده شاید به جرأت بتوان گفت ده‌ها برابر ظرفیتی که داشته کار و تلاش کرده تا تصویر جذاب و شیرینی از یک زن غرب زده یا یک زن مدرن در فضای رسانه‌ای هنری، علمی، آکادمیک و آموزشی نشان بدهد.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بیان کرد: همانگونه هم که در مستند «مادرانه» دیدیم، خوشبختانه نسل امروز ما یک نسل گسترده از زنان نخبه جوان است که به مادری خودشان افتخار می‌کنند و جامع بین همه ارزش‌های سنتی و تاریخی ما و امتیازاتی هستند که به شکل گزینشی و حساب شده و با چشم باز از فضا‌ها و جهان‌های جدید پیام هایی اخذ می‌کنند. این می‌تواند گام بلندی به پیش باشد، در این زمینه الگو‌ها کم نیستند که در زنان پیشکسوت انقلاب اسلامی یاد کنیم از زنده یاد خانم مرضیه حدیدچی دباغ که به معنای واقعی کلمه الگوی بزرگ برای نه فقط زن ایرانی که به نظرم برای همه زنان جهان می‌تواند تلقی شود.

وی گفت:ده‌ها و صد‌ها مورد مشابه او وجود دارد که همچنان مثل بسیاری از ذخایر مادی خودمان استخراج نکردیم این گنجینه‌ها و دفینه‌های معنوی، معرفتی و فرهنگی هم همچنان مغفول هستند و امیدوار هستیم بخشی از این بار را خود مادران گرانقدری که امروز رسالت مادری برای آن‌ها اولویت اول است،بر دوش بگیرند و بازخوانی، بازگویی و بازنمایی الگوی مادر و همسر انقلابی با توجه به معرکه‌ای که در حوزه جنگ نرم بر سر این موضوعات وجود دارد به نظرم یکی از ضرورت‌های امروز ما است.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بیان کرد: امیدوارم که خداوند توفیق بدهد که به این گنجینه‌ها بیشتر توجه شود. همین پیام اخیر حضرت آقا در مورد گام دوم، من می‌بینم ذهنیت‌هایی شکل می‌گیرد راجع به جوانانی که حضرت آقا می‌گویند بیشتر ممکن است ذهنیت مذکری باشد، ولی واقعیت این است که بخش مهمی از بار انقلاب اسلامی بر دوش بانوان و به خصوص بر دوش مادران و همسران بوده و در گام دوم هم باید الزامات و اقتضائات گام دوم در زندگی خانوادگی و حیات طیبه خانوادگی به تفصیل شناخته شود و همه به آن التزام پیدا کنیم.

گفتنی است پیش از اکران مستند «مادرانه» با حضور خانم بصیری مادر شهید ملامحسن از علیرضا باغشنی کارگردان این اثر تقدیر شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار