برخی از کتاب‌هایی را که درباره حضرت فاطمه زهرا (س) نوشته شدند، در اینجا معرفی کرده ایم.

چه کتاب‌هایی درباره حضرت فاطمه زهرا (س) نوشته شده‌اند؟به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،کتابهای متعددی درباره بزرگ بانوی اسلام نوشته شده است. در اینجا به معرفی برخی از این کتاب ها می پردازیم؛

کتاب «زندگانی فاطمه زهرا (س)» نوشته سید جعفر شهیدی

این اثر کتابی درباره حضرت فاطمه زهرا (س ) است. نویسنده در کتاب گزارشی از زندگی دختر پیامبر اکرم (ص)  را همراه با تحلیل رویدادهای آن زمان ارائه می دهد. حوادث را از زمان پیامبر نقل می کند و در اثر خود به بررسی شهادث حضرت فاطمه زهرا (س) و حوادث پس از آن می پردازد. دفتر نشر فرهنگ اسلامی انتشار این کتاب را برعهده داشت.

شهیدی اثر خویش را با عنوان زندگانی فاطمه زهرا (س) تحلیلی از چند حادثه شگفت می‌داند که قرن‌ها پیش از زمان ما رخ داده است؛ اما اگر قهرمانان این حادثه‌ها را از حادثه‌ها جدا کنیم، خواهیم دید آن حادثه‌ها در طول تاریخ حتی در زمان ما نیز در گوشه‌ای از جهان رخ داده است و می‌دهد. اگر زمان و مکان رویدادهایی که درباره آن سخن می‌گوییم، با ما فاصله بسیار دارد؛ آثاری که از آنها به جای مانده نه تنها دیرینگی نگرفته، بلکه تازگی خود را همچنان نگاه داشته است.

اسرار فدک، محمد باقر انصاری و سيد حسين رجایی، نشر دليل ما

نويسندگان، متن خطبه فدكيه را با 17 نسخه اصيل تاريخی، تطبيق داده‌اند. يك كار نادر گروهی كه تمام اختلاف نسخه‌ها را مشخص كرده است. اين كتاب، يك كتابشناسی پر و پيمان هم از كتاب‌های مرتبط با خطبه فدک دارد. اين كتاب ليست بيش از 200 عنوان كتاب تخصصی درباره سرزمين فدک و خطبه‌اش را نيز دربرمی گيرد.

كشتی پهلو گرفته، سيد مهدي شجاعی، نشر نيستان

از اين كتاب تاكنون بيش از دويست هزار نسخه به فروش رفته است. يك متن ادبی و روحانی از سيد مهدی شجاعی؛ كه در عين استناد به منابع درجه يك، از اتقان در روايتگری برخوردار است. خيلی ها معتقدند كه "كشتی پهلو گرفته " شاهكار شجاعی است. روضه‌های مكتوب شجاعی را با دل بايد گريست.

سيصد و شصت داستان از فضايل، مصائب و كرامات حضرت فاطمه(س)، عباس عزيزی، نشر سلسله

عباس عزيزی را بيشتر با داستان‌ها وحكايتهايش می شناسيم كه با محوريت اهل بيت (ع)، از منابع دست يك روايی، تهيه و روانه بازار كرده است. كتاب‌هايی كه شايد حجم زيادی نداشته باشند ولی سرشار از حكايت‌های ناشنيده‌ای هستند كه با حسن سليقه و انتخاب در جايی گرد آمده‌اند.

تحلیل سیره فاطمه الزهرا(س) /علی اکبرزاده/نشر انصاریان

انتشارات انصاریان یک ناشر موفق و پر کار است. در چند سال اخیر با انتخاب مدیوم بین المللی برای چاپ و نشر کتاب در کشورهای اروپایی و آمریکایی کاری کرده است کارستان. کتاب هم که نگاهی به سیره معصومانه ام االائمه(س) است. سیره یعنی تمام شئون عملی یک معصوم؛ و این همان چیزی است که اسوه حسنه آل الله نامیده می شود.

فاطمه فاطمه است/ علی شریعتی/ نشر چاپخش

یک متن ادبی پر از حس و حال. علی شریعتی در مقام یک شیعه علوی کوشیده است که بسراید فاطمه بودن فاطمه را!

بحار الانوار(جلد 43)/ محمد باقر مجلسی/ محمد روحانی علی آبادی/ نشر مهام

اگر دلت می خواهد که تمام احادیث مرتبط با حضرت زهرا(س) را در کتابی داشته باشی باید جلد 43 کتاب شریف بحارالانوار را بخری! خاصیت ترجمه بحارالانوار این است که تک جلدی هم می توانی بخری.

پرتوی از فضایل فاطمه زهرا در کلام معصومین (علیهم صلوات الله)/ علی محمد نژاد/نشر سناء

این مجموعه متضمن 235 حدیث از پیامبر اعظم و امامان معصوم است که طی آن فضایل حضرت زهرا (س) تبیین شده است. احادیث به دو زبان عربی و فارسی گرد آمده و منابع هر یک نیز ذکر شده است. کتاب اگرچه دست یک نیست ولی با داشتن یکصد و هشتاد صفحه دفتر کوچکی است که هم می توان در زمان کمی خواندش و هم به راحتی به همراه داشتش.

کرامات الفاطمیه/ علی میر خلف زاده / نشر مهدی یار

کرامات الفاطمیه مجموعه ای است مربوط به معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) که به همراه بخشهای کوتاهی از تاریخ اسلام و سوگندنامه فاطمه زهرا (س) در چندین فصل تدوین شده است. این کتاب تا امروز بیش از نه چاپ داشته است که شاید نشان از خواندنی بودنش باشد.

نهج الحیات (فرهنگ سخنان حضرت فاطمه(س)/ محمد دشتی/ مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین

دانشنامه ای کوچک از احادیث کمتر شنیده شده حضرت صدیقه کبری. مرحوم محمد دشتی را که می شناسید. نهج البلاغه با تحقیقات ایشان به دوره جدیدی از استفاده و استقبال وارد شد؛ تا جایی که رهبر انقلاب دشتی و تحقیقات دقیقش را ستودند و آن را به عنوان الگویی بی نظیر معرفی کردند. وی با حفظ سیاق مرحوم سید رضی مدون نهج البلاغه، اقدام به تدوین کتابی از بیانات و احادیث حضرت فاطمه سلام الله علیها کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
سلام بر هدیه بی کران خدا بر محمد مصطفی پیامبر مهربانی ها
سلام بر فاطمه الزهرا
آخرین اخبار