معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه از افتتاح خانه "سیاه چمانه" در شهرستان پاوه خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه  ،مظفر تیموری معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه خانه «سیاه چمانه» پنجمین خانه موسیقی و ساز‌های سنتی در استان است، گفت : طی یک سال گذشته چهار خانه «دف» در پاوه، «تنبور» در دالاهو، «مور» در هرسین و «هوره» در اسلام آبادغرب افتتاح شده و خانه سیاه چمانه نیز به عنوان پنجمین خانه موسیقی و ساز‌های سنتی در شهر نوسود شهرستان پاوه افتتاح می‌شود.

تیموری شهرستان پاوه را مهد این موسیقی سنتی و بومی عنوان کرد و گفت : سیاه چمانه یکی از موسیقی‌های قدیمی و محلی این شهرستان است و راه اندازی این خانه برای حفظ و حمایت هرچه بیشتر از آن خواهد بود.

وی افزود: این موسیقی سنتی به طور معمول همراه با ساز و دهل استفاده می‌شود و کاربرد آن بیشتر در آیین‌های ماتم و عزا است.

تیموری گفت: در حال حاضر فضایی توسط شهرداری نوسود برای افتتاح این خانه به هنرمندان آن اختصاص داده شده و قرار است خانه اصلی با کمک‌های مردمی ایجاد شود.

وی تصریح کرد: این خانه می‌تواند به محلی برای آموزش و ترویج این موسیقی سنتی تبدیل شده و پاتوقی برای دورهمی هنرمندان آن باشد که به تعامل با یکدیگر و انتقال تجربیات بپردازند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: این خانه روز چهارم اسفند در شهر نوسود افتتاح خواهد شد .

 

 

انتهای پیام/د

چهار خانه «دف» در پاوه، «تنبور» در دالاهو، «مور» در هرسین و «هوره» در اسلام آبادغرب افتتاح شده است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.