به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، بندر اقیانوسی چابهار در جنوب شرق ایران، نقطه ورودی به اقیانوس هند، یک چهار راه جهانیِ ترانزیتیست که اهمیتی راهبردی دارد، در نقشهها و برآوردهای بینالمللی، چابهار نقطه ورودی به کریدور شماره ۹ (شمال-جنوب) معرفی شده و کمهزینهترین، مطمئنترین و ایمنترین مسیر برای اتصال بازارهای دو کانون جمعیتی جهان شامل ۲۱ کشور حوزه اقیانوس هند با حدود جمعیتی ۲ میلیارد نفر و کشورهای آسیای میانه، قفقاز تا شرق اروپا با حدود جمعیتی ۸۰۰ میلیون نفر است.
چهار راههای ترانزیتی ابزارهای حمل و نقل میخواهند؛ بندر، جاده، فرودگاه و راهآهن؛ چابهار غیر از بندر بقیه را ندارد؛ بندر، راه و راه آهن و فرودگاه میخواهد تا مزیت رقابتی پیدا کند و صاحب کالا را جذب؛ راه آهن چابهار در حال ساخت است میگویند سال ۱۴۰۰ بهبهرهبرداری میرسد، جاده هنوز شروع نشده و فرودگاه شروع نشده لغو مجوز شده است.
برای چابهاری با این اهمیت راهبردی که در رده دورترین کانونهای جمعیتی از مرکز و پایتخت قرارگرفته، فرودگاهی مناسب نیاز ناگریز است؛ فرودگاه فعلی، کنارک، یک فرودگاه نظامی-شکاری (پایگاه دهم شکاری ارتش) است کهبهدلیل نیاز مبرم چابهار به راه هوایی از چندسال پیش مجوز فرود هواپیماهای مسافری را گرفته است؛ بهسبب نظامی بودن دارای محدویتهایی ست و امکانات و ترمینال مسافری آن کوچک و با با ظرفیت محدود است، برقراری چند پرواز باهم در یک زمان در این فرودگاه امکان پذیر نیست و موجب ازدحام بیش از حد جمعیت میشود و فرودگاه را بهدلیل نظامی بودن و امکانات اندک از پاسخگویی مناسب به مسافران ناتوان میکند. فرودگاه کنارک تا همین چهار سال پیش امکان فرود هواپیماهای نظامی در شب را هم نداشت.
اهمیت چابهار راهبردی ست و ابزارهای حمل و نقل بهویژه فرودگاه برای آن، نیاز ناگریز؛ از دولت سازندگی ساخت فرودگاهی مستقل و مناسب برای چابهار دنبال میشده و سرانجام سال ۹۵ به نتیجه رسیده است؛ استاندار سیستان و بلوچستان میگوید: اول اردیبشتماه ۹۵ شورای عمدتا نظامی فضایی ایران مجوز ساخت فرودگاهی مستقل و مناسب برای چابهار را صادر کرد.
احمد علی موهبتی میافزاید: شورای عالی فضایی که شامل ۷ عضو (نماینده ستاد کل نیروهای مسلح، نماینده ارتش، نماینده نیروی انتظامی، نماینده وزارت دفاع، نماینده سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاهها) است در طول دهههای گذشته بهدلیل وجود فرودگاه کنارک و تداخلات نظامی و غیرنظامی آن از ایجاد فرودگاه جدید و مستقل جلوگیری میکرد تا اینکه با رایزنیهای فشرده و اهمیت استراتژیک چابهار مجوز ساخت آن را صادر کرد.
استاندار سیستان و بلوچستان میگوید: در آن مقطع (سال ۹۵) ساخت فرودگاه به منطقه آزاد واگذار شد چرا که منافع عمدهاش برای منطقه آزادی بود که تنها منطقه آزاد ایران و شاید جهان است که نه مرز هوایی دارد و نه زمینی و نه دریایی؛ اما بهدلایلی کار معطل ماند تا اینکه با پیگیریهای صورت گرفته دوباره به جریان افتاد و قرار است دوباره همان روال قبلی طی شود و منطقه آزاد ساخت را بر عهده گیرد.
به تعبیر استاندار " معطل شدن کار" دلیل داشت؛ عمدهترین آنها بهترتیب: طولانی شدن روند تملک اراضی ساخت فرودگاه، مخالفت استانداری با ساخت آن از سوی منطقه آزاد چابهار و سرانجام لغو مجوز ساخت فرودگاه توسط شورای عالی فضایی ایران بود؛ تسنیم پیشتر در گزارشی با عنوان " فرودگاه بینالمللی چابهار شروع نشده لغو مجوز شد؛ سرگذشت اقتصادیترین فرودگاه ایران از ابتدا تاکنون " به تفصیل درباره دلایل لغو مجوز فرودگاه پرداخته بود.
هرچه بود ساخت فرودگاه بینالمللی برای چابهار حداقل برای یک دوره زمانی کوتاه از دستورکار خارج شد و منطقه آزاد توسعه فرودگاه فعلی کنارک را در دستور کار قرار داد و حتی ساخت یک فرودگاه جدید برای چابهار را هزینهای اضافی دانست؛ مدیرعامل شرکت توسعه سرمایهگذاری منطقه آزاد چابهار ۶ ماه پیش گفت: توافقات با وزارت دفاع و مجموعه نظامی فرودگاهی کنارک برای احداث ترمینال جدید مسافری و یکسری تأسیسات وابسته همچون آشیانه هواپیما، ترمینال وی آی پی، تأسیسات تعمیر و نگهداری و همچنین آتشنشانی و ... انجام شده است. این تأسیسات و امکانات زیربنایی جدید که فقط ترمینال مسافری آن ۲۰ هزار مترمربع است، نزدیک سهراه کهیر کنارک جایی که نزدیک به محدوده منطقه آزاد چابهار است، احداث میشود.
فرزین حقدل تأکید کرد: باید در جریان بود که ساخت یک فرودگاه جدید برای چابهار هزینهی اضافی ست چراکه ما میتوانیم همین فرودگاه فعلی را توسعه دهیم و قاعدتاً هزینهها را کمتر کنیم؛ باند فعلی فرودگاه کنارک بهگواه کارشناسان یکی از بهترین و پهنترین باندها برای نشستوبرخاست هواپیما در ایران و منطقه است و ما وقتی چنین باندی داریم احتیاج به هزینه اضافی برای ساخت فرودگاه جدید و باند جدید و تأسیسات جدید نداریم.
موهبتی در پاسخ به پرسش زمانبندی شروع ساخت فرودگاه جدید میگوید: هنوز من توافق کتبی میان شرکت فرودگاهها، سازمان هواپیمایی کشور و سازمان منطقه آزاد و سرمایهگذاران را ندیدم و درحال مذاکره است چراکه علاوه بر خود سازمان منطقه آزاد، سرمایهگذاران هم برای ساخت ابراز تمایل کردند و مذاکرات با آنها جریان دارد.
استاندار سیستان و بلوچستان تاکید میکند: شرکت فرودگاهها معتقد به ساخت فرودگاهی جدید در ایران نیست چراکه ساخت فرودگاه اقتصادی نیست، اما چابهار تنهایی جایی است که این شرکت اتفاقا معتقد به ساخت فرودگاه در آن است و دلیل آن اهمیت و موقعیت چابهار است، بهعنوان چهارراه جهانی، فرودگاه جدیدی که قرار است برای چابهار ساخته شود از سوی شرکت فرودگاهها و متولیان و کارشناسان، اقتصادیترین فرودگاه ایران نام گرفته است.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز میگوید: علاوهبر آنکه در لایحه بودجه ۹۸ منطقه، ۲۰۰ میلیاردتومان برای ساخت فرودگاه پیشبینی کردیم، سرمایهگذار هم برای مشارکت پیدا کردیم و درحال مذاکره با صاحبان سرمایه داخلی و خارجی هستیم.
عبدالرحیم کردی میافزاید: نظر براین است که محدوه ساخت فرودگاه با تفاهمنامهای میان وزارت راه و شورای عالی مناطق آزاد به منطقه آزاد چابهار واگذار شود و یا در طرح توسعه منطقه آزاد چابهار که هماکنون به شورای نگهبان رفته و منتظر تصویب است به منطقه الحاق شود؛ درصورتی که تحویل زمین صورت گیرد، سازمان منطقه آزاد چابهار مشکلی برای تامین منابع ساخت فرودگاه بینالمللی چابهار نخواهد داشت.
به گفته کردی مجموعه فرودگاهی که در چابهار پیشبینی شده و در طرح آمده احداث یک شهر فرودگاهی در بازه زمانی ده ساله است که سرمایهگذاری بلایی را میطلبد، اما باتوجه بهاینکه فعلا امکان برقراری ارتباط هوایی در کمترین زمان ممکن برای چابهار در اولویت است این فرودگاه در بازه زمانی کوتاهتری ساخته خواهد شد. پیشبینی میشود فاز اول احداث شهر فرودگاهی چابهار با ظرفیت جابجایی یک میلیون مسافر درسال در بازه زمانی ۱۸ ماه تا دوسال به بهرهبرداری برسد.
هرچه باشد برای چابهاری که اهمیتی فراملی و استراتژیک دارد، از تحریمهای یکجانبه آمریکا خارج شده و یک چهارراه جهانی ست، داشتن فرودگاهی مناسب نیاز ناگریز است بهویژه برای بندری که علیرقم اهمیتش دورترین کانون جمعیتی به مرکزنشیان است.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/ب