۱۰ تا ۱۵ سال طول میکشید تا تمامی عراضی استان مرکزی مجهز به سامانه نوین آبیاری شوند.

۱۰ تا ۱۵ سال تا تحقق کامل رویای سامانه نوین آبیاریعباس صالحی مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ درباره‌ی وضعیت سامانه نوین آبیاری در استان مرکزی گفت:با توجه به اعتبارات و شرایط موجود ۱۰ تا ۱۵ سال طول میکشید تا تمامی عراضی استان مجهز به سامانه نوین آبیاری شوند.

صالحی در ادامه توضیح داد:۱۸۳ هزار هکتار عراضی آبی در استان مرکزی وجود دارد که سالانه تحت پوشش کشت‌های آبی قرار میگیرند و طبق مطالاعات انجام شده ۱۶۳ هزار هکتار از این عراضی قابلیت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری را دارند که تاکنون حدود ۴۰ درصد از این عراضی مجهز به سامانه نوین آبیاری شده اند.

وی در خصوص تخصیص اعتبار در حوزه آبیاری اینگونه بیان کرد:هر ساله از سال ۹۵ اعتبارات دولتی به صورت پیوسته از طریق صندوق توسعه ملی تامین میشود و این بودجه به علت وضعیت آب در کشور همیشه جزو اولویت‌های کشور قرار گرفته که این اعتبار تنها یکبار به زمین کشاورزی تعلق میگیرد.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی در خصوص شرایط تخصیص این اعتبارات گفت:اولویت بندی به صورت تقاضا محور است به این صورت که طبق تفاهم نامه‌ای که بین جهاد کشاورزی با سازمان نظام مهندسی کشاورزی در ساتان مرکزی وجود دارد، طراحی، نظارت و مطالعه‌ی زمین‌ها بر عهده نظام مهندسی در سرتاسر استان میباشد که کشاورزان محترم به نمایندگی‌های این سازمان مراجعه میکنند و تقاضای خود را در سامانه ثبت میکنند سپس طراح بنا به اقلیم، الگوی کشت، باد، عرف منطقه و درخواست خود کشاور زمین را مطالعه و طرحی را آماده میکنند که بعد از تایید ناظران اعتباری برای زمین مشخص میشود و در مرحله‌ی آخر کشاورز به بانک‌های عامل معرفی میشود.

وی با اظهار خرسندی از عملکرد استان در حوزه آبیاری نوین گفت:استان مرکزی نسبت به سطح و منابع آبی موجود در استان هفدهمین استان در کشور میباشد، ولی در عملکرد و وضعیت سامانه‌های نوین آبیاری در رتبه‌ی هفتم قرار داریم که جزو پیشرو در این زمینه در کشور هستیم.

عباس صالحی عملکرد سال جاری جهاد کشاورزی در حوزه آبیاری را خوب دانست و گفت:در ده ماهه‌ی اول امسال بیش از ۳ هزار هکتار طرح به بهره برداری رسیده و نیز حدود ۴ هزار هکتار طرح در حال اجرا داریم که هنوز به بهره برداری نرسیده اند و با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد هستند.

وی در خصوص میزان بارندگی سال زراعی جدید نیز با ابراز خوشحالی گفت:با توجه به اینکه حدودا نصفی از سال زراعی را پشت سر گذاشته ایم، اما الحمدالله با میزان بارش ۲۲۸ میلیمتر در استان حدود ۹۰ درصد نسبت به میانگین بارش در بلند مدت را پشت سر گذاشته ایم که پر آب‌ترین شهرستان، شازند و کم آب‌ترین شهرستان‌ها نیز شهرستان‌های شمالی مانند ساوه و زرندیه میباشند.
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در انتها از رسانه‌ی ملی تقاضای همکاری بیشتر در خصوص فرهنگ سازی میزان مصرف آب را داشت.

انواع آبیاری‌های نوین عبارتند از:
۱-آبیاری بارانی که جزو قدیمی‌ترین نوع آبیاری میباشد که آب را به سمت بالا می‌پاشد و زمین را آبیاری میکند. این نوع آبیاری در کشور و دنیا منسوخ شده است.
۲-موضعی که بالاترین راندمان را با هدر رفت تنها ۵ درصد دارد که در روش‌های سنتی هدر رفت آب حدود ۶۰ درصد میباشد. این نوع آبیاری انواع مختلفی نظیر آبیاری قطره‌ای میباشد که مستقیما آب را پای خود گیاه میریزد.
۳-ماشین‌های آبیاری که در این روش آبیاری به صورت متحرک انجام شده و میتوان ارتفاع آبیاری را نیز مشخص نمود.
۴-کم فشار که برای زمین‌هایی استفاده میشود که دارای یک منبع آب مشترک میباشند. در این روش آب از منبع آب تا اولین آبگیر به صورت لوله انتقال میدهیم و بنا به شرایط عرفی و الگوی کشت برای هر کرت میزان آب مشخص تعریف میشود.

همچنین به گفته‌ی محمود قدبیگی معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی هفت هزار حلقه چاه آب کشاورزی پروانه دار و ۲ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد که با رعایت زمان اعلامی مصرف و استحصال آب یعنی از اوایل اردیبهشت ماه تا آبان ماه، میلیون‌ها مترمکعب آب در استان صرفه جویی می‌شود.

انتهای پیام/ی

روشن نمودن چاه‌ها زودتر از زمان اعلام شده باعث هدر رفت آب میشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.