خطیب حرم مطهر رضوی گفت: ما در تاریخ انسان‌های بزرگی داریم که در دامان مادرانی پاک و عفیف تربیت شده‌اند و به اوج درجه کمال و انسانیت رسیدند مانند حضرت ابوالفضل (ع) که در دامان پاک ام‌البنین (س) پرورش یافت.

ولایت‌مداری حضرت ابوالفضل (ع) حاصل تربیت ام‌البنین (س) بود

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار خطیب حرم مطهر رضوی در ویژه برنامه شب شهادت بانوی ادب و ایثار حضرت ام‌البنین (س) که با حضور جمع کثیری از زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در رواق بزرگ امام خمینی (ره) این بارگاه مطهر برگزار شد، به تبیین نقش مادر در تربیت فرزند پرداخت وگفت: مادر نقش مهمی در سعادتمندی فرد و جامعه دارد. بانوان با ایمان و متعهد می‌توانند فرزندانی را تربیت کنند که جامعه‌ای سالم و پویا را بسازند و در سعادت و موفقیت نسل آینده نیز نقش داشته باشند.

وی با اشاره به این فرموده امام خمینی (ره) که از دامن زن مرد به معراج می‌رود افزود: مادر نقش مهمی در تربیت فرزند دارد، امیرالمومنین (ع) بعد از شهادت حضرت زهرا (س) به برادرش عقیل که اطلاعات وسیعی از نسب قبایل عرب داشت، سفارش کرد از اقوام اصیل و شجاع عرب همسری برای من انتخاب کن که زاده شجاعان و وارث دلاوری و شهامت باشد. زیرا می‌خواهم از این ازدواج فرزند شجاع و دلیر به دنیا بیاید.

خطیب حرم رضوی ادامه داد: عقیل پس از بررسی و تحقیق حضرت ام‌البنین را پیشنهاد کرد که حضرت با او ازدواج کند. این حکایت نشان دهنده توجه ویژه حضرت علی (ع) به اصالت خانوادگی در ازدواج است. کسی که قصد ازدواج دارد باید به این نکته مهم توجه داشته باشد و بداند همسری را انتخاب کند که مادری شایسته برای فرزندان او باشد.

شریعتی تبار با تاکید بر ضرورت رعایت حقوق پدر و مادر تصریح کرد: در اسلام توصیه بسیاری بر رعایت حقوق والدین شده و طبق فرمایش حضرت امام صادق (ع) سه چیز است که احدی حق ندارد درباره آن هنجار شکنی کند. یکی ادای امانت دومی وفای به عهد و سومی نیکی به والدین. در اسلام سفارش شده است پدر و مادر چه خوب باشند و چه بد فرزند باید حقوق آن‌ها را رعایت کند و به آن‌ها احترام بگذارد.

وی افزود: طبق روایات اسلامی احترام گذاشتن به والدین و احسان کردن در حق آن‌ها باعث فزونی و برکت در مال، عمر طولانی و محبوبیت فرد در بین خانواده و اقوام می‌شود.

خطیب حرم مطهر با اشاره به شخصیت والای حضرت ابوالفضل العباس (ع)، ادامه داد: آن حضرت ولایتمداری و عشق به امام حسین (ع) که امام زمان ایشان بود، را از مادر خود حضرت ام‌البنین (س) آموخت. این بانوی مکرمه زمانی که وارد خانه امیرالمومنین (ع) شد، گفت: من نیامده‌ام که جای فاطمه (س) را در این خانه پر کنم بلکه آمده‌ام کنیز فرزندان فاطمه (س) باشم.

همچنین در این مراسم ذاکران اهل‌بیت (ع)؛ حاج حمید اکبری و حاج ابراهیم قانع به مرثیه سرایی، نوحه خوانی و ذکر مصیبت به مناسبت رحلت اختر تابنده برج ادب و ایثار؛ حضرت ام‌البنین (س) پرداختند.
 
انتهای پیام//م. ن


ولایت‌مداری حضرت ابوالفضل (ع)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.