به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، اتومبیل مزدا ۳ یکی از محبوبترین و پرفروشترین محصولات شرکت ژاپنی مزدا به شمار میرود. این خودروی متوسط و اقتصادی که از سال ۲۰۰۳ روی خط تولید بوده، در مدلهای هاچبک و سدان به فروشی بیش از ۶ میلیون دستگاه در سراسر جهان دستیافته است.
محبوبیت این خودرو به حدی است که پیش از معرفی نسل چهارم مزدا ۳، اخبار مربوط به آن یکی از داغترین اخبار خودرویی به شمار میرفت. حال انتظار به پایان رسیده و شرکت مزدا از نسل چهارم مزدا ۳ در نمایشگاه لسآنجلس رونمایی کرده است. این خودرو که مانند گذشته در دو مدل سدان و هاچبک عرضه میشود، با طیف گستردهای از امکانات رفاهی و ایمنی و شمار زیادی از پیشرانههای مختلف، قابل سفارش است. به گفته مدیران شرکت مزدا، نسل چهارم مزدا ۳ از فضایی خانوادگیتر، کیفیت بالاتر سواری و رانندگی، ایمنی بهتر و مصرف سوخت پایینتر بهره میبرد.
طراحی نسل چهارم خودرو مزدا ۳ با پیروی از زبان طراحی اختصاصی مزدا، "کودو" از حالتی سیالگونه به همراه خطوط نرم بهره میبرد. در نگاه اول شباهت زیاد این نسل با نسل قبلی احساس میشود. اما با دقت بیشتر به جزییات تغییر یافته بسیاری برمیخوریم. در کابین خودرو نیز همه چیز رنگوبوی تکنولوژی و مدرنیته گرفته و شاهد ارگونومی بالای طراحی کابین هستیم. طراحی شلوغ و چند لایه داشبورد به همراه صفحه نمایش عریض ۸.۸ اینچی قرار گرفته در شکافی به سمت راننده، بسیار جذاب و خاص جلوه میکند. فرمان سه شاخه باریک نیز حس اسپرتتری را در مزدا ۳ جدید القاء میکند که با قرارگیری پدالهای تعویض دنده از پشت فرمان (در مدلهای نیرومندتر) این حس تقویت میشود. کیفیت کابین بالاتر از نسل پیشین ارزیابی میشود و شامل چرمدوزی قسمتهایی از داشبورد و رودریها به همراه استفاده از پلاستیک نرم در قسمتهای مختلف کابین هستیم.
از امکانات ایمنی جالب توجه در این مدل میتوان به سیستم تشخیص خوابآلودگی و یا حواسپرتی راننده اشاره کرد که با انتشار اشعه مادون قرمز به صورت راننده متوجه وضعیت تمرکز وی میشود و در صورت تشخیص خطر، توسط هشدار صوتی اخطار خواهد داد. از دیگر امکانات این خودرو میتوان به دوربین ۳۶۰ درجه، کامپیوتر سفری، ترمز دستی برقی و شماری دیگر از تجهیزات قابل سفارش اشاره کرد.
پیشرانههای در نظر گرفته شده برای اتومبیل مزدا ۳ جدید طیف گستردهای از نسخههای بنزینی و دیزلی را شامل میشود و گیربکسهای ۶ سرعته اتوماتیک و یا ۶ سرعته دستی برای آن قابل سفارش است. مزدا در این نسل با حذف پیشرانههای دیزلی ۱.۵ و ۲.۲ لیتری قبلی، یک نمونه ۱.۸ لیتری توربو دیزل با نام Skyactiv-D را عرضه میکند که توان تولید نیروی ۱۱۴ اسببخار و گشتاور ۲۷۰ نیوتنمتر را دارد. این پیشرانه با تجهیز به سیستم کاتالیزور NOx، گاز نیتروژن اکسید تولید شده توسط موتور را پیش از انتشار به محیط بیرون به نیتروژن خالص بیضرر تبدیل میکند. همچنین گفته شده که در این پیشرانه صدای تولیدی به حداقل رسیده است.
اما در بخش پیشرانههای بنزینی، مزدا یک نمونه ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی با نام Skyactiv-G ارائه میکند که توانایی تولید نیروی ۱۲۰ اسببخار و گشتاور ۲۱۳ نیوتنمتر را دارد. این پیشرانه به همراه یک موتور کوچک برقی ۲۴ واتی ضعف شتاب خودرو را در شرایط دشوار کاهش میدهد و مصرف سوخت ترکیبی را به کمتر از ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میرساند. اما قویترین پیشرانه معرفی شده برای این خودرو Skyactiv-X نام دارد که مزدا هنوز اطلاعات زیادی درباره آن منتشر نکرده است. با این وجود گمان میرود که توانایی این موتور در حدود ۱۸۰ اسببخار بوده و به گشتاور ۲۲۲ نیوتنمتر دست یابد. همچنین در این مدل امکان سفارش سیستم چهارچرخ متحرک i-Activ AWD نیز وجود دارد.
قیمت نسخه پایه مزدا ۳ از حدود ۱۹ هزار دلار آغاز میشود که با سفارش شماری از امکانات و پیشرانههای قویتر، از ۲۵ هزار دلار فراتر میرود. در ادامه تصاویر مربوط به اتومبیل Mazda 3 2019 را مشاهده میکنید:
بیشتر بخوانید: جمع بندی نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۹ | معرفی برترین خودروهای رونمایی شده
انتهای پیام/
البته چون نمیتونیم ارتقاعش بدیم همینجوری قیمشو بالا میبریم الکی مثلا بروزش کردیم
وقتی خودرو چینی بیارن 250میلیون بفروشن یقینا اینو 700میلیون میفروشن