حاجی بابایی با انتقاد از خصوصی سازی مدارس و فعالیت برخی مدارس غیردولتی گفت: اکثر مسئولان دولتی مجوز چنین مدارسی را دارند.

اکثر مسئولان دولتی مدرسه غیردولتی دارند/ عدالت آموزشی ما مشکل داردبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان و وزیر اسبق آموزش و پرورش در برنامه نمودار شبکه چهار درباره وضعیت آموزش و پرورش طی ۴۰ سال اخیر با اشاره به تاریخچه تدوین سند تحول بنیادین اظهار کرد: سند تحول بنیادین در نهایت و پس از ۲۴ ماه کار جدی در آذر سال ۹۰ رونمایی شد و ۶۴ پردیس دانشگاهی دانشگاه فرهنگیان و برنامه درسی ملی از جمله برنامه‌هایی بوده که تحت پوشش سند تحول بنیادین اجرا شده است.

وی ادامه داد: تحول در آموزش و پرورش تمام شدنی نیست و باید سرعت کار را افزایش دهیم بر همین اساس سازمان پژوهش که برنامه درسی ملی را در اختیار دارد می‌تواند روی کتاب‌های درسی کار کند در واقع برنامه درسی ملی نقشه راه کتاب‌های درسی را مشخص می‌کند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان با اشاره به اینکه برخی دائماً نسبت به تغییر کتاب‌های درسی انتقاد دارند، گفت: این انتقاد درست نیست چرا که همواره دانش‌آموزان با نیاز‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند و باید تغییراتی را در کتاب‌های درسی داشته باشیم، اما این تحول نباید تمام کتاب‌های درسی را تغییر دهد بلکه باید متناسب با نیاز تغییرات انجام شود.

از نکات خوب سند ۲۰۳۰ غافل نمی‌شویم

حاجی بابایی با اشاره به اینکه سند ۲۰۳۰ به معنای وجود نداشتن سند تحول بنیادین است، اظهار کرد: وزیر می‌گوید که بخشنامه سند ۲۰۳۰ را جمع کرده است، اما برخی خودشان مصداق ۲۰۳۰ هستند البته از نکات خوب سند ۲۰۳۰ غافل نمی‌شویم، اما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که آموزش‌ها با فرمول خاص خودش باید فرا گرفته شود به عنوان مثال آموزش‌های جنسی را باید به اولیا تدریس کنیم و آن‌ها برای دانش آموزان این موضوعات را تبیین کنند.

وی با اشاره به اینکه باید به تدریج به سمتی حرکت کنیم که دانش آموزان تمام آموزش‌ها را ببینند گفت: ضرورت این کار مبتنی بر اجرای کامل سند تحول بنیادین است چرا که ۶۰۰ نفر از مدعیان، صاحب‌نظران و نخبه‌های فرهنگی در تدوین این سند نقش داشته‌اند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان تصریح کرد: باید دید چه خلا در سند تحول بنیادین وجود داشته است که ۲۰۳۰ را ایجاد کردیم هرچند برخی معتقدند باید از نظرات کشور‌های دیگر استفاده کنیم و مبانی تعلیم و تربیت نمی‌تواند فقط دینی باشد.

به جای ساخت مدرسه مجلل اداره مجلل می‌سازیم

حاجی بابایی با اشاره به اینکه دانش آموزان باید سر کلاس درس دور هم بنشینند و با هم درباره مسائل درسی بحث کنند اظهار کرد: این شیوه که معلم صرفاً مطالبی را به آن به دانش آموزان آموزش دهد تا نمره ۲۰ بگیرد درست نیست؛ در کلاس درس دانش آموزان باید با یکدیگر بحث و گفتگو داشته باشند؛ اما وقتی به خانه رفت با کتاب کاری نداشته باشد، نباید شرایط به گونه‌ای باشد که دانش آموزان از ۸ صبح تا ۲ بعد از ظهر در مدرسه باشد و پس از آن هم در کلاس‌های فوق برنامه شرکت کند، البته برخی مدارس برای پول گرفتن از خانواده‌ها کلاس‌های فوق برنامه برگزار می‌کنند.

حاجی بابایی به موضوع ساخت مدارس اشاره کرد و گفت: در سال هزاران مدرسه ساخته می‌شوداما به دلیل پیشرفت سریع در دنیا وجود دارد همچنان از فناوری‌ها و پیشرفت‌های جدید عقب هستیم.

وی با اشاره به اینکه بودجه آموزش و پرورش کافی نیست، گفت: همواره سعی داریم به جای ساخت مدرسه مجلل اداره مجلل بسازیم و این در حالی است که اولویت اول دولت باید آموزش و پرورش باشد و به این موضوع توجه کنیم که چقدر قرار است برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری هزینه شود.

رئیس فراکسیون فرهنگیان با اشاره به موضوع معیشت معلمان گفت: معلم کسی است که تحت هر شرایطی وقتی در کلاس درس حاضر می‌شود با تمام قدرت و انصاف به کارش بپردازد؛ هرچند معلم باید احساس رضایت کند و بجای ۵۰ ساعت فعالیت ۲۰ ساعت تدریس داشته باشد تا با رضایت و نشاط نیاز‌های دانش آموزان را برطرف کند.

مجلس نمی تواند تغییرات زیادی لایحه بودجه دولت داشته باشد

حاجی بابایی درباره جبران کسری بودجه آموزش و پرورش اظهار کرد: برای جبران کسری، دولت باید وارد عمل شود و مجلس نمی‌تواند تغییرات زیادی در لایحه بودجه اعمال کند؛ البته ما برای معلم هم خرج نمی‌کنیم و اگر برای او کم نگذارد خیلی از مشکلات فعلی حل خواهد شد.

وی به فعالیت مدارس غیردولتی هم اشاره کرد و گفت: برای همه ملت ایران فرصت تحصیل در مدارس دولتی وجود دارد و در کنار آن مدارس غیردولتی هم بنا نهاده شدند که برخی از آن‌ها سیاسی و برخی دیگر در این دسته قرار ندارند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان ادامه داد: در سال‌های فعالیت از ۴۰ نفر رتبه برتر کشوری ۳۱ نفر آن‌ها از مدارس دولتی بودند، اما اکنون معلمان مشهور در مدارس غیر دولتی شمال شهر فعالیت می‌کنند و این در حالی است که طبق رعایت عدالت آموزشی دولت باید  برای مدارس دولتی شرایط درستی را ایجاد کنند و در کنار آن هم افراد توانمند از مدارس غیر دولتی بهره بگیرند.

حاجی بابایی تاکید کرد: اولویت اول دولت باید مدرسه باشد در حالی که اکنون چنین شرایطی وجود ندارد و عدالت آموزشی ما دچار مشکل شده است.

برخی مدارس غیردولتی درآمدی به اندازه شرکت نفت دارند

وی تصریح کرد: برخی از مدارس غیر دولتی حتی از شرکت نفت درآمد بالایی دارند و معتقدند که برای اسلام نیرو تربیت می‌کند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان درباره اخذ مجوز‌های مدارس غیردولتی به وسیله دولتمردان اظهار کرد: وقتی در مجلس داد می‌زنم که به داد مدارس برسید و آن را از خصوصی‌سازی دور کنید چرا که این امر و طرح خرید خدمات آموزشی به معنای ظلم به نظام جمهوری اسلامی است؛ کسی از من دفاع نمی‌کند، زیرا اغلب مسئولان مدرسه غیر دولتی دارند و حتی دوست دارند تا مدارس تیزهوشان تعطیل شود و دانش آموزان به سمت مدارس غیردولتی سوق پیدا کنند و در این مورد هم چپ و راست با هم اشتراک دارند.

حاجی بابایی تصریح کرد: بزرگترین خیانت در نظام جمهوری اسلامی این است که کسی مسئولیت بگیرد و از ناحیه این مسئولیت به آلاف و الوف رسیده باشد.

وی با اشاره به اینکه طبق اظهارات رئیس جمهوری باید سال آینده ۱۰ درصد مدارس به سمت خرید خدمات آموزشی سوق پیدا کنند گفت: ضمن احترام به رئیس جمهوری، اما سیاه‌ترین نگاه به آموزش و پرورش را داشتیم و این نگاه را نادیده گرفتن آموزش و پرورش می‌دانم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۷:۵۴ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
آقای وزیر آموزش و پرورش آن زمان که تو بودی چکار کردی ؟
آخرین اخبار