به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فریبرز درتاج رئیس انجمن روانشناسی تربیتی در پنجمین همایش ملی روانشناسی مدرسه که در کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اظهار کرد: در شاخصهایی مانند پوشش تحصیلی، برابری جنسیتی، نرخ باسوادی برای جمعیت ۱۵ تا ۲۴ سال، رتبهها در المپیادهای علمی و مواردی از این قبیل از چشم انداز ۱۴۰۴ زودتر به نتیجه رسیدیم، اما در شاخص کیفیت آموزشی کاستیهایی داریم و باید بودجه آموزش و پرورش برای آموزش معلمان جدی گرفته شود.
وی افزود: یکی از دلایل موفقیت کشورهای پیشرفته توجه به یافتههای علمی است؛ به عنوان مثال اطلاعات حوزه روانشناسی شناختی نشان میدهد، بیشترین ارتباطات عصبی کودکان بین ۲ تا ۱۰ ماهگی است و یافتههای جدید نشان میدهد استعداد پدیدهای ذاتی نیست و یک کودک از بدو تولد در اوج است و هر یک دقیقه آموزش به آو کمک میکند.
درتاج بیان کرد: میانگین بهره هوشی افزایش داشته اما وضعیت بهتر نشده است. آدمهای باهوش بیشتر دچار استدلال غلط میشود و ویژگیهایی مانند همه چیز دانی و خود محوری در آنها افزایش میدهد و این مهم است که به سمت تربیت آدم خردمند برویم.
رئیس انجمن روانشناسی تربیتی با اشاره به اینکه مهمترین مولفه رتبه بندی مدارس توزیع هوش نرمال دانش آموز است، تصریح کرد: مدارس غیردولتی باید روی شیوههای کاری خود و معلمان کار کند و آزمون ورودی مدارس غیردولتی آسیب به مدارس دولتی است چرا که دانش آموزان ممتاز را غربال میکند.
وی اظهار کرد: تحولات فناوری آموزش را تحت تاثیر قرار میدهد و نقش معلمان متفاوت خواهد شد، تنوع در زمان و مکان آموزش خواهیم داشت، همچنین جهت گیری آموزش فرد محور خواهد بود و در واقع باید انتخاب آزاد داشته باشیم، آموزش به دلیل سایه اقتصاد پروژه محور است و این زمینه باید براساس علایق پروژههایی کاری باشد، در این بین تاکید بر علوم میان رشتهای داریم و فقط باید قدرت تحلیل داشته باشیم، اکنون استارتی در کشور داریم که میتوانند کل دانش آموزان در یک روز بررسی کنند و انواع پردازشهای علمی روی آنها انجام شود.
انتهای پیام/