به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار بخش بینالملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با حضور سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علی جنتی، وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ عبدالرحیم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد تجاری چابهار، حمید شاهآبادی، معاون صدای رسانه ملی، نمایندگان مجلس، هنرمندان و طراحان در چابهار به کار خود پایان داد.
در این مراسم، سید محمد مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابتدا حادثه تروریستی چند روز گذشته در منطقه سیستانوبلوچستان را تسلیت گفت و افزود: ما غمهای بزرگ را سرمایه کارهای بزرگ میکنیم؛ تاریخ عزتمند کشور ما سرشار از این دلاوریها و سلحشوریها است و از خون جوانان وطن در این خاک لاله دمیده.
وی در ادامه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تهنیت گفت و افزود: انقلابی که برای استقلال، عزت و آزادی شکل گرفت و بالید و امروز در آغازین روزهای دهه پنجاه امیدواریم که با استمرار و همدلی بتوانیم آیندهای روشنتر و باشکوهتر بسازیم.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چهار بهار ایران امروز، میزبان آیین اختتام بخش بینالملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر است و ما در کنار یکدیگریم تا در این ضیافت که به اهتمام منطقه آزاد چابهار، طراحان خارجی و داخلی که از ۱۹ کشور برای این رویداد خجسته حضور به هم رساندهاند، باهم از دریچه نغز طرح و نقش و رنگ به ضیافت دیگری برویم و به مهمانی تاریخ به گردهمایی جغرافیا، به مجلس هنر و خلاقیت، به جمع هنرمندانی که به جادوی جمال، این فراخنا را در طرحی و در گرهی جای میدهند.
حسینی هنر را دریچه روح خواند و گفت: اگر هنر دریچه و آیینه است که هست، از ورای نمادها و نشانهها سخن میگوید، چه فرق میکند که از چابهار باشد یا ایرانشهر و سراوان یا کاشان و نائین و کرمان که هرکدام یک سینه سخن دارند.
حتی آنگاهکه تاریخ خاموشی گزیده و سرآغاز داستان سوزندوزی را نمیگوید و میتوان اشکال شبیه را، در نقوش هزارههای پنجم و ششم قبل از میلاد بر سفالینهها سراغ گرفت و سیر آن را پی گرفت تا کتیبههای ساسانی و دوران اسلامی رسید؛ که آوردهاند مردمان این سامان چالاک، قوی و رشید بودند و زنان نستوهش اگر فراغتی مییافتند، از مسئولیت سنگین تدبیر زندگی به رشتههای نازک رنگین و دستی نقشآفرین، پارچه ساده را بهشت رنگ و نگار میکردند.
زنان این سامان به سنت نقاشان ایران در طبیعت خیره میشدند و آنگاهکه تصویر گل و پرنده در ذهنشان جان میگرفت، چشم میبستند از خانه خاطر، نقش دگرگون میآفریدند. گل سهر، کتار پادک، گل تک و هزار نقش دیگر همه در کارخانه ضمیر توانای ایشان از هر نقش و غبار ساده میشد و بر پارچه قرار میگرفت.
وی ادامه داد: در خطوط شکسته و مستقیم نقوش سیستانوبلوچستان، بارنگهای گرم و صمیمی، نشانهاست از طبیعتی سخت و دشوار، اما سرشار از کیمیای خلاقیت؛کیمیایی که توانسته مرزهای دوران را بپیماید و با استمرار به نسلهای بعد ارمغانی یگانه ارائه دهد.
استمرار سنت بدون نوآوری امری محال است و شگفت اینکه در جان تمامی هنرهای سنتمند کشور ما، نوآوری رکن رکین است و همین نو شدن در عین اصیل ماندن رمز ماندگاری و درعینحال استمرار فرهنگی ماست.
کم نیستند کشورهایی که حتی متون مشهور پنج قرن قبلشان را امروزیان نمیتوانند دریابند، اما هنوز و همچنان از پس هزارهای، ما با شاهنامه سرمست میشویم و هم پس از هشتصد سال شعر سعدی به وجدمان میآورد. این استمرار حاصل سنت نو شدن و نو شدن سنت است.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برقرار ارتباط بین بخشهای مختلف مد و لباس را از تبعات جشنواره دانست و گفت: بخش بینالملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در چابهار، پیامی ارزشمند دارد و حکایتی بدون تکدر تکرار، و آن اینکه برای برآمدن در عرصه جهانی و برای سخن گفتن به زبان و به سبک خود باید به گفتگو بنشینیم، گفتگو میان طراحان، گفتگو با صنعتگران، گفتگوی متخصصان داخلی و خارجی و استفاده از آموزهها و داشتههای فرهنگی و آموختن دستاوردهای نوین.
حسینی افزود: جشنواره چابهار فرصت مغتنم و کانون این گفتگو میتواند باشد و مجالی برای نوآوری در عین اصالت که تداوم آن درگرو اهتمام همه ماست. اهتمام برای تشکیل کارگاهها و صنایع مرتبط، برای توسعه بازار و کسبوکار، توسعه آموزش و مستند نگاری اصالتها و ایجاد موزهای برای نشان دادن توانمندیها است.
انتهای پیام/پ