هنر سوزن دوزی اصیل و ناب بلوچی در هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر در منطقه آزاد چابهار در میان آثار صنعتگران ۱۸ کشور دنیا خودنمایی می‌کند و بسیاری از شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان را مجذوب خود کرده است.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،سوزن دوزی زنان بلوچ با طرح و نقش‌های هندسی مختلف در دنیا بی نظیر است و زنان بلوچ در خردسالی نقش‌های مختلف می‌آموزند و این هنر اصیل از درآمد‌های اصلی زنان در مناطق مختلف است.

زنان بلوچ بدون هیچ آموزش و کارگاهی به صورت دسته جمعی در روستا‌ها هنر سوزن دوزی را می‌آموزند و بخشی از هزینه‌های زندگی را تامین می‌کنند.

عدم بازاریابی مناسب و بازار عرضه سوزن دوزی بخشی از مشکلات هنرمندان این عرصه است که می‌توان گفت: با برگزاری جشنواره مد ولباس امیدواریم این صنعت دست زنان هنرمند بلوچ تجاری سازی و به دنیا معرفی شود.

هم اینک بیش از هزار نوع سوزن دوزی بلوچی بر لباس‌های زنان بلوچ نقش بسته است که از جمله آن‌ها می‌توان به دوخت‌های پلیوار، جالار، شیرگ، جوک و آیینه دوزی عنوان کرد.

بخش بین الملل این جشنواره با تمرکز بر سوزن دوزی بلوچ فعالیتش را آغاز کرده و تا ۲۸ بهمن ماه جاری هنرمندان با آخرین مد و لباس کشور‌های آسیایی و اروپایی آشنا می‌شوند.

۱۸ کشور شرکت کننده، طراحان استان‌های مختلف و ایرانیان ساکن در خارج از کشور در بخش‌های متعددی از جمله لباس اقوام، کتاب، عروسکخانه، صلح و خلیج فارس و ورک شاپ‌های آموزشی در این جشنواره حضور دارند.

منطقه آزاد چابهار در سال‌های اخیر علاوه بر توجه به فعالیت‌های اقتصادی و آماده کردن زیرساخت‌ها فعالیت‌های متعددی در زمینه معرفی فرهنگ، آداب، صنایع دستی، سنن، مدولباس بلوچی، موسیقی و هنر را آغاز کرده که موجب رضایت صنعتگران و هنرمندان شده است.

جشنواره مد و لباس هنر سوزن دوزی بلوچ را به دنیا معرفی می‌کند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار با اشاره به اینکه جشنواره مدولباس هنر سوزن دوزی بلوچ را به دنیا معرفی می‌کند، گفت: هدف اصلی از برگزاری این جشنواره در چابهار تمرکز بر اصالت، تاریخ و تمدن ایرانی است که به واسطه سوزن دوزی‌های زنان بلوچ در این منطقه می‌درخشد.

عبدالرحیم کردی افزود: مدرسه عالی هنر در چابهار که تداوم اهداف جشنواره مدولباس است برنامه ریزی شده و این امر منجر به معرفی درست و مناسبی از اصالت تاریخی و فرهنگ ایرانی که متاسفانه تا امروز مغفول مانده، می‌شود.

وی بیان کرد: نقوش و طرح‌های خاص و منحصر به فرد بلوچی حاصل دست زنان هنرمند بلوچ باید وارد بازار‌های بین المللی شود.
کردی ادامه داد: صنعتگران سیستان وبلوچستان در این جشنواره می‌توانند همراه با طراحان و صنعتگران پوشاک و مد و لباس کشور‌های مختلف دعوت شده هنر‌های خود را ارائه کنند.

وی بیان کرد: در این جشنواره طراحان و صنعتگران می‌توانند با همکاری مشترک با زنان سوزن دوز بلوچستان، آثاری تلفیقی و مشترک را ارائه دهند تا امکان معرفی بهتری از این هنر درخشان در سطح بین المللی فراهم کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار از اهداف دیگر همایش مدولباس در چابهار را رشد مد و صنعت پوشاک، برجسته سازی هنر زنان بلوچ و فروش بهتر هنر دستان زنان سوزن دوز است.

هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در منطقه آزاد چابهار فرصت مناسبی برای معرفی هنر سوزن دوزی اصیل و ناب بلوچی به صنعتگران ۱۸ کشور دنیا و فراهم کردن زمینه در آمد برای خانوار‌های روستایی سیستان وبلوچستان است.

انتهای پیام /پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار