
وی ادامه داد: سطح دوم سطح سیاستگذاری است، اینکه نظریه دولت که بیشتر بر مبانی حقوقی و قوانین اساسی مطرح میشود، چگونه محقق میشود، در این سطح قرار دارد و آنچه که مناقشه برانگیز است، همین موضوع است.
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی بیان کرد: سطح سوم سطح اجرایی است و به موضوعاتی میپردازد که تحت عنوان حکمرانی خوب از آن یاد میشود و به کیفیت بخشی و بهره وری لازم میپردازد.
انصاری با اشاره به قانون تحصیلات رایگان پیش از انقلاب گفت: این قانون دولت را مکلف به فراهم کردن امکانات تحصیل رایگان میکرد، بعد از پیروزی انقلاب و مبتنی بر اصل سوم و ۳۰ قانون اساسی تحصیل تا پایان دوره متوسطه حقی عمومی است و دولت موظف به برقراری تحصیل رایگان است که در این مورد مناقشهای نداریم.
وی ادامه داد: با وجود این شرایط در سطح دوم ۳۰ سال است که همچنان مناقشه داریم و دعوا بر سر آن است که حدود مشارکت بخش غیردولتی در آموزش و پرورش چه میزان باشد و تصدی گری دولت در این میان چطور باشد، این بحث به جز جنبه سیاستگذاری، وجه سیاسی هم پیدا کرده است و این وجه بر سایر ابعاد غلبه دارد.
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: منابعی که در اختیار آموزش و پرورش است امکان کاستن ندارد، اما باید دید با این منابع چطور آموزش و پرورش را اداره کنیم و از همین منابع بخشی را برای کیفیت بخشی در نظر بگیریم.
انصاری اظهار کرد: برای رسبدن به پاسخ روشن باید به چند سوال اساسی در آموزش و پرورش پاسخ داد، سوال اول این است که آموزش رایگان به چه معناست؟، باید حد رایگان بودن را تعریف کنیم، آنچه بر عهده ماست آموزش رایگان است.
وی ادامه داد: اگر قبول داریم مدیریت تخصص است؛ چرا ۴۰ سال است برای واحدهای آموزشی مدیر تربیت نمیکنیم و فکر میکنیم هر کسی که معلم است، مدیر هم میتواند باشد؛ البته این موضوع را در واحدهای اداری هم داریم، اگر برنامه ریزی و کارگزینی تخصص است چرا نیرو برای آن تربیت نمیکنیم.
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: وقتی بسیاری از مدارس و ادارات آموزش و پرورش مشکل جدی دارند، این موضوع به این بر میگردد که معلم و مدیری دو تخصص جدا از هم است و افرادی که خبره کار نبود در مصدر مدیریت قرار گرفتهاند.
انصاری بیان کرد: روزی با یک منطقی گفتهاند معلم ۲۴ ساعت تدریس کند، روزی نسبت برای اداره قائل شدیم همچنین نسبت دانش آموز در شهر و روستا تعیین شد، اینکه در دنیا نسبتها چیست، ارتباط مستقیم با درآمدهای کشور دارد و باید ببینیم چقدر مرد تغییرات اساسی هستیم.
وی ادامه داد: در دنیا نسبت معلم به عوامل پشتیبانی ۲۵ به ۷۵ درصد است، اما در کشور بالای ۳۵ درصد هستیم که باید ببینیم این موضوع چقدر با اهداف تعلیم و تربیت منطبق است، به طور کلی آموزش و پرورش را باید به سمت تخصصی کردن و متناسب کردن مشاغل پیش ببریم.
انصاری بیان کرد: در حوزه سیاستگذاری باید به مناقشات پایان دهیم و تصمیمات بزرگ بگیریم، حتی اگر شده چند وزیر را قربانی کنیم.
انتهای پیام/
پسر من رو کانادا تو مدرسه دولتی ثبت نام کردن و اونجا تمام انرژی رو گذاشتن رو ریاضیات و این چیزا رو تو دبیرستان یادشون میدن که راحت میفهمن