رضا رشادت کارگردان نمایش «از خط زرد فاصله بگیرید» در خصوص این نمایش در گفت و گو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: نمایش «از خط زرد فاصله بگیرید» یک نمایش شبه مستند از مرگهای خود خواسته در مترو تهران است. تلاش ما این بوده که به بررسی موضوع تصمیم به خودکشی در مترو بپردازیم.
رشادت در خصوص پیام نمایش «از خط زرد فاصله بگیرید» برای مخاطبان گفت: نمیدانم تا چه اندازه توانستیم پیام خود را منتقل کنیم، ولی این موضوع یک آسیب اجتماعی است و این آسیب متعلق به زندگی مدرن بوده که در تمام کشورهای توسعه یافته خصوصا کشورهای اروپایی وجود دارد، در ایران هم از سالی که مترو احداث شد شاهد این ماجرا بوده ایم.
وی افزود:قصد ما از اجرای نمایش، پی بردن به چرایی این موضوع و البته کاهش این اتفاق و تغییر دیدگاه نسبت به این آدمها بوده است.
رشادت با اشاره به مرگ دستفروش مترو در ایستگاه گلبرگ ادامه داد: سال ۱۳۹۲ با حادثه مرگ ابراهیم دستفروش مترو در ایستگاه گلبرگ مواجه شدیم که این موضوع، ایدهای برای نگارش این نمایش نامه شد.در تحقیقهای بیشتر متوجه شدیم که این موضوع در مترو بسیار گسترده و برای یک کار مستند احتیاج به دیتاهای بیشتری است، اما نتوانستیم این کار را کاملا به صورت مستند کار کنیم و در طول تمرینها به سمت کار شبه مستند رسیدیم.
وی بابیان اینکه دغدغه همیشگی گروه تئاتری ژوان آسیبهای اجتماعی بوده است، گفت: این موضوع به ذهن ما رسید تا درباره این آسیب، تئاتری را ارائه دهیم. چند سالی در این زمینه تحقیق کردیم، ولی به دلایلی این کار عقب افتاد و در نهایت در سال ۱۳۹۶ تصمیم به اجرای آن گرفتیم و در سال ۱۳۹۷ در تالار مولوی آن را اجرا کردیم.
رشادت در خصوص تمرین گروه نمایش «از خط زرد فاصله بگیرید» گفت: تمرین ما برای این نمایش حدود ۷ ماه طول کشید، ولی پروسه تحقیق و نگارش نمایش نامه حدود ۲ سال به طول انجامید و البته این ایده حدود ۵ سال با ما بود. اجرا نکردن این ایده به دلیل فضای پر خشونت آن در اجرا بود ولی در حال حاضر این زمان را بهترین زمان برای اجرای آن دیدیم.
کارگردان نمایش «از خط زرد فاصله بگیرید» در خصوص سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: سی و هفت دوره از جشنواره تئاتر فجر گذشته و با توجه به مصادف شدن این جشنواره با چهل سالگی انقلاب اسلامی، قطعا باید یک فضای کاملا حرفه ای، درست و دارای ساختار مشخص تری از جشنواره تئاتر فجر ببینیم. عموما نمیتوان گفت که کارهای جشنواره هر سال بهتر میشود، زیرا کیفیت آثار کاملا نسبی است و این آثار ماحصل یک سال تئاتر کشور بوده است اما میتوان آن را به عنوان یک ویترین در این جشنواره دید. انتظار ما این است که جشنواره از لحاظ ساختاری به بهترین شکل ممکن برگزار شود، زیرا ما باید روز به روز در این زمینه پیشرفت داشته باشیم.
رشادت با اشاره به این که تئاتر فجر تولیدات تازه ای ندارد، گفت: از نظر من یکی از مشکلات تئاتر فجر در چند سال گذشته نداشتن تولیدات تازه بوده است یعنی در چند سال اخیر تصمیم گرفتند که تئاتر فجر ویترینی از نمایشهای سال گذشته باشد و این موضوع سبب شده تا تئاتر فجر در روند جریان سازی سال آینده تاثیر کمتری داشته باشد. قبل از این، جشنواره تئاتر فجر تولیدات تازه داشت و این تولیدات در جشنواره رونمایی میشدند و همچنین استقبال مردم در تصمیم داوران اهمیت داشت.
وی با بیان اینکه اگر یک بازار جهانی درستی وجود داشت و نمایش ها را می دید، این شکل از برگزاری جشنواره میتوانست قابل قبول باشد،گفت: از نظر من دوباره جشنواره تئاتر فجر باید تولیدات تازه داشته باشد، زیرا که این تولیدات میتواند دور نمای خوبی برای تئاتر سال آینده ایجاد کند.
رشادت گفت: امیدوارم که مهمترین جشنواره تئاتری کشور، ساختار و دورنمایی مدونتر و بهتر داشته باشد و باید بدانیم که در چند سال آینده قرار است چه کاری انجام دهیم و هدف مشخصی داشته باشیم، زیرا اکنون دوره آزمون و خطا گذشته و حتی نباید دبیر جشنواره را ۷ ماه قبل از جشنواره برگزید؛ باید به سمتی برویم که بدانیم از تئاتر فجر چه میخواهیم و باید این جشنواره تاثیر بیشتری در چارچوب تئاتر کشور داشته باشد.
انتهای پیام/