یکی از حوزه‌هایی که بعد از انقلاب، شاهد تحولی شگرف بود، حوزه بهداشت و سلامت و درمان مردم است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، انقلاب بزرگ اسلامی ره‌آورد بسیار فراوانی را در بخش‌های مختلف به عمل آورد که یک بخش آن سلامت بود.

نگاه به سال‌های آغازین پس از پیروزی انقلاب و پیش از آن نشان می‌دهد تنها ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر پزشک داشتیم و چه در پزشکان عمومی و چه پزشکان تخصصی وابسته به پزشکان خارجی بودیم.

بزرگترین دستاورد‌های پس از پیروزی انقلاب پیشرفت‌ در حوزه سلامت است

در تخصص‌های پزشکی به جز ۸ رشته در سایر زمینه‌های تخصصی پزشکی نیازمند به دانشگاه‌های خارج از کشور بودیم، این درحالی است که امروز صدو چهل هزار پزشک در کشور خدمت می‌کنند و ۶ هزار و صد نفر ورودی پزشک داریم.

دستاورد‌های چشمگیر بهداشت و درمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سبب شد تا به سراغ معاون بهداشتی، معاون درمان و معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برویم و با دستاورد‌های بهداشتی و درمانی این استان بعد از انقلاب اسلامی اشنا شویم.

دستاورد‌های بهداشتی استان یزد بعد از انقلاب اسلامی

محمد رضا دهقانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،  گفت:  امروزه به برکت انقلاب اسلامی از افراد بومی نقاط مختلف کشور، افرادی تحت عنوان بهورز انتخاب شده‌اند که این بهورزان در دورترین نقاط کشور و استان در خانه‌های بهداشت توانسته‌اند به‌خوبی ارائه خدمات در حوزه بهداشت و سلامت مردم داشته باشند؛ به‌گونه‌ای که بخشی از بیماری‌هایی که سلامت جامعه و مردم را تهدید می‌کرد، این بیماری‌ها کنترل و حذف شوند.

وی افزود: انجام خدمات هدفمند و مورد نیاز مردم از قبیل: واکسیناسیون، تنظیم خانواده، مراقبت مادر و کودک، تامین آب آشامیدنی سالم و مبارزه با بیماری‌های شایع از قبیل: اسهال، سیاه سرفه، کزاز، دیفتری را از اهم وظایف روزانه بهورزان دانست.

بزرگترین دستاورد‌های پس از پیروزی انقلاب پیشرفت‌ در حوزه سلامت است

دهقانی ادامه داد: درواقع در طول این چهل‌ساله فلج اطفال در کشور و استان حذف شد به‌گونه‌ای که کشور‌های هم‌جوار ما همچنان از این بیماری رنج می‌برند و همچنین امروزه در آخرین مراحل حذف بیماری مالاریا در کشور هستیم؛ به‌گونه‌ای که امروزه اکثریت موارد این بیماری که در داخل کشور کشف می‌شود، همگی از موارد وارده هستند و در داخل این کشور این اتفاق نمی‌افتد.

معاون امور بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان یزد افزود: افزایش سن امید به زندگی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که استان یزد بعد از انقلاب کسب کرده است؛ درصورتی‌که قبل از انقلاب، هر فرد ایرانی که متولد می‌شد، ۵۴ سال انتظار داشت که زنده بماند که امروزه در استان یزد این عدد به ۷۹ رسیده است؛ لذا در این سال‌ها چیزی بیش از ۲۰ سال به سن ایرانیان افزوده شده است.

وی عنوان کرد: میزان مرگ مادران باردار در اول انقلاب ۲۷۰ نفر بین ۱۰۰ هزار بود که با کاهش محسوسی که داشته است به ۱۴.۵ نفر بین ۱۰۰ هزار رسیده است. همچنین میزان مرگ کودکان زیر پنج سال از ۱۷۰ نفر در هزار تولد زنده اکنون به ۱۱ در هزار کودک رسیده است. نتیجه کنترل این مرگ‌ها که به دلیل بیماری‌های واگیردار رخ می‌داد، افزایش امید به زندگی به ۷۹ سال هست.

بزرگترین دستاورد‌های پس از پیروزی انقلاب پیشرفت‌ در حوزه سلامت است

دهقانی در پایان با اشاره به ایجاد و گسترش شبکه‌های بهداشتی با هدف دسترسی آسان و عادلانه شهروندان به خدمات بهداشتی و درمانی گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰ خانه بهداشت، ۳۰ پایگاه سلامت و ۲۷ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی با ظرفیت ۸۵۰ نفر نیروی انسانی شاغل، به ارائه خدمات متنوع بهداشتی و درمانی می‌پردازند.

دستاورد‌های حوزه درمانی استان یزد پس از پیروزی انقلاب اسلامی

محمود نوری شادکام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزددر گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، گفت: قبل از انقلاب ۱۱۳ پزشک عمومی در استان فعالیت داشت که بیشتر آن‌ها پزشکان هندی و بنگلادشی بودند که به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر یک هزار و ۳۱۰ پزشک عمومی مشغول خدمات‌رسانی به شهروندان هستند.

وی با اشاره به تعداد پزشکان متخصص قبل از پیروزی انقلاب را ۷۰ تن و در حال حاضر را ۷۰۱ متخصص و فوق تخصص برشمرد و افزود: این در حالیست که پیش از پیروزی انقلاب استان یزد از داشتن پزشک فوق تخصص محروم بود.

بزرگترین دستاورد‌های پس از پیروزی انقلاب پیشرفت‌ در حوزه سلامت است

رتبه اول استان یزد در تعداد تخت‌های بیمارستانی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به این که قبل از انقلاب ۳۶۰ تخت بیمارستانی در استان دایر بود و اکنون این عدد به سه هزار و ۲۸ تخت افزایش یافت، گفت:: استان یزد در تعداد تخت‌های بیمارستانی نسبت به جمعیت رتبه اول و از نظر تعداد پزشکان نسبت به جمعیت رتبه اول تا سوم را در کشور دارد.

نوری شادکام ادامه داد: به منظور ارتقا خدمات سلامت در استان یزد، شش بیمارستان استان موفق شدند مجوز‌های مربوط به راه اندازی بخش گردشگری سلامت را دریافت کنند.

نوری شادکام با اشاره به این که، قبل از انقلاب استان یزد مرکز سی‌تی‌اسکن و مرکز ام. آر. آی نداشت، گفت: هم‌اکنون تعداد مراکز سی تی اسکن به ۶ مرکز و تعداد مراکز ام. ار.‌ای به ۴ مرکزرسیده است و تعداد پایگاه‌های اورژانس از ۲ مورد هم به ۵۳ پایگاه افزایش یافت.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد، تعداد آزمایشگاه‌ها هم‌اکنون از ۶ مورد به ۱۳۶ آزمایشگاه رسید که رشد این‌همه خدمات بهداشتی و درمانی مرهون پیروزی انقلاب است.

وی با بیان اینکه اکنون پوشش شبکه بهداشتی درمانی کشور از جمله یزد ۱۰۰ درصد هست، افزود: به برکت انقلاب اسلامی اکنون براساس نیازسنجی‌هایی که در همه نقاط کشور از جمله استان یزد انجام شده مراکز خدمات درمانی شهری، روستایی، پایگاه‌های سلامت وجود دارد و شاکله ساختاری بهداشتی درمانی کامل هست.

تعرفه‌های مناسب درمانی در استان یزد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد از استان یزد به‌عنوان قطب پزشکی کشور یاد کرد و ادامه داد: اشغال نیمی از تخت‌های بیمارستانی مربوط به بیماران غیربومی است که هزینه یک هزار میلیارد تومان از بیماران غیربومی درامدی برای حوزه سلامت و رونق اقتصادی استان یزد داشته است.

نوری شادکام بابیان اینکه سال گذشته ۱۰ میلیون بار خدمات در مراکز بهداشتی و درمانی استان به مراجعان و بیماران ارائه شد، تصریح کرد: از این تعداد ۷.۵ میلیون مربوط به شهروندان یزدی و بقیه به مراجعان سایر استان‌ها ارائه شده است که این نشان از قابل‌اعتماد بودن پزشکان، ارائه خدمات مطلوب و پایین بودن هزینه‌های درمانی در یزد است.

بزرگترین دستاورد‌های پس از پیروزی انقلاب پیشرفت‌ در حوزه سلامت است

وی اظهار داشت: بیشتر مراجعه بیماران به استان به منظور بهره گیری از خدمات درمانی ناباروری، قلب و عروق، بیماری‌های داخلی و سرطان است.

اشاره به وضعیت رضایت بخش بیماران از کادر درمان استان یزد ما را به بیمارستان افشار، مرکز ناباروری یزد و مرکز پرتودرمانی شهید رمضان زاده کشاند.

یکی از بیماران غیر بومی که برای جراحی قلب به یزد سفر کرده است، گفت: بالا بودن کیفیت درمان، و پایین بودن هزینه جراحی قلب در مقایسه با دیگر مراکز مطرح کشور باعث شد یزد را برای جراحی انتخاب کنم.

بیمار غیر بومی دیگری با اشاره به اخلاق حرفه‌ای کادر درمانی استان یزد، گفت: دفترچه‌های درمانی ما، دفترچه روستایی است که برخلاف بسیاری از استان‌ها، استان یزد این دفترچه‌های درمانی را قبول می‌کنند.

یکی از بیماران سرطانی که دو سالی است به سرطان سینه مبتلا است، با اشاره به مرکز پرتو درمانی یزد افزود: از کادر درمانی و متخصصان مرکز رضایت دارم و هزینه‌های درمان تقریبا رایگان است.

مسعود شبانی مدیر مرکز پرتو درمانی شهید رمضان‌زاده یزد گفت: این مرکز مجهزترین مرکز رادیوتراپی مرکز و جنوب شرق کشور است که به ۲ دستگاه تصویربرداری ۲ بعدی و سی‌اتی اسکن ۳ بعدی مجهز است.

وی با اشاره به این که این مرکز ۸۰ درصد از بیماران غیر بومی جنوب شرق و شرق کشور را پذیرش می‌کند، گفت:: روزانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ بیمار برای انجام خدمات رادیوتراپی و شیمی درمانی با پوشش بیمه‎‎ای کامل به طور رایگان در این مرکز درمان می‌شوند.

یزد قطب اصلی درمان ناباروری در کشور

افلاطونیان رئیس پژوهشکده علوم تولید مثل یزد گفت: این مرکز به عنوان نخستین مرکز ناباروری کشور در سال ۱۳۶۹ راه اندازی شد که هم اکنون به پژوهشکده علوم تولید مثل تبدیل شده است.

بزرگترین دستاورد‌های پس از پیروزی انقلاب پیشرفت‌ در حوزه سلامت است

وی ادامه داد: قبل از تاسیس این مرکز، زوج‌های نابارور باید برای درمان به خارج از کشور می‌رفتند و هزینه هر زوج هم صد هزار دلار بود که ما توانستیم با هزینه تنها یک زوج به اندازه صد هزار دلار اولین مرکز درمانی ناباروری را در ایران راه اندازی کنیم.

٩٠ درصد مراجعین  زوج های نابارور از خارج از استان یزد هستند

 عبدلی معاون پژوهشکده علوم تولید مثل یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، تعداد مراجعه کنندگان به این مرکز را قابل توجه دانست و افزود: بالغ بر ٩٠ درصد مراجعین از خارج از استان یزد هستند و روزانه حداقل ٦٠ زوج و در ماه بیش بر ١٦٠٠ زوج وارد سیکل درمان می‌شوند که حدود ۳۰ درصد از مراجعین به این مرکز به نتیجه می‌رسند.

عبدلی ادامه داد: مراجعه کنندگان خارج از کشور اغلب از کشور‌های حاشیه خلیج فارس، عراق، آسیای مرکزی و حتی کشور‌های اروپایی هستند که در قالب توریسم درمانی، از خدمات این مرکز با تکنیک‌های درمانی به روز، بهره‌مند می‌شوند.

بزرگترین دستاورد‌های پس از پیروزی انقلاب پیشرفت‌ در حوزه سلامت است

وی با اشاره به این که این مرکز قطب مهم کشور در درمان نازایی است، گفت:: این مرکز در مقایسه با سایر مراکز درمان ناباروری، کمترین هزینه در کشور و حتی دنیا را برای ارائه خدمات از زوجین دریافت می‌کند.

پیشرفت‌های حوزه اجتماعی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

محمد حسن لطفی معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،   با اشاره به هدف معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: مشارکت آگاهانه، فعال و ساختارمند مردم و همکاری تنگاتنگ ادارات بین بخشی و سازمان‌ها در این حوزه از اهداف این معاونت است.

وی با بیان اینکه خیرین استان در حوزه سلامت و توان‌بخشی ۴۰۰ میلیارد تومان کمک کردند، ادامه داد: ۱۵۷ میلیارد تومان از این کمک‌ها بهای زمین‌ها اهدا شده از سوی خیرین است، ۱۶۰ میلیارد تومان آن مربوط به تجهیزات اهدا شده و ۱۸۳ میلیارد آن مربوط به کمک‌های خیرین در زمینه احداث بنا بوده است.

بزرگترین دستاورد‌های پس از پیروزی انقلاب پیشرفت‌ در حوزه سلامت است

لطفی افزود: سازمان‌های مردم نهاد سلامت از دو سمن قبل از انقلاب به ۴۶ سمن در حال حاضر رسیده است.

وی با اشاره به این که این سمن‌ها نیرو‌های داوطلب مردمی هستند، گفت: آن‌ها بیماران را شناسایی و برای بهبود آن‌ها کمک‌های مادی و غیرمادی را ارائه می‌کنند و در زمینه‌های مختلف آسیب‌های اجتماعی، درمان، تجهیزات پزشکان، معرفی به سازمان‌های حمایتی و غیره فعال هستند.

وی ادامه داد: تاکنون ۴۶ کانون سلامت در استان راه‌اندازی شده که ۳۲ کانون مربوط به شهر یزد هست. هدف این هست که تعداد کانون‌های سلامت در استان به ۴۸۶ مورد برسد.

استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستا‌ها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/ی

گزارش از فائزه شجاعی فر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.