به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،ارصلانی مدیرکل راه آهن آذربایجان گفت: راه آهن منطقه آذربایجان به دلیل امکان ارتباط با سایر کشورهای همجوار از نقش و اهمیت بالایی در شبکه حمل و نقل ریلی کشور برخوردار است.
وی ادامه داد: راه آهن آذربایجان از یک طرف به عنوان پل ارتباطی، شبکه ریلی کشورمان را از طریق ترکیه به راه آهن اروپا و خاورمیانه و از طریق جمهوری خودمختار نخجوان به راه آهن کشورهای قفقاز و ماورائ قفقاز متصل کرده است.
ارصلانی گفت: راه آهن منطقه آذربایجان همچنین امکان ارتباط راه آهن کشورهای مزبور را از طریق کریدورهای ملی به کشورهای منطقه آسیای میانه، بنادر دریای خزر و خلیج فارس و دریای آزاد میسر میسازد.
وی اظهار داشت: در سال گذشته حدود یک هزار و ۸۶ تن بار و ۲۵۹۷ هزار نفر مسافر توسط شبکه ریلی استان جابجا شده است.
مدیرکل راه آهن آذربایجان تاکید کرد: انتظار میرود با تکمیل خط جدید راه آهن میانه- تبریز عملکرد این بخش افزایش قابل ملاحظهای داشته باشد.
وی افزود: طول خطوط تجاری و صنعتی راه آهن آذربایجان از ۳۶.۲ کیلومتر در سال ۱۳۵۷ به ۸۱ کیلومتر در سال ۱۳۹۶ افزایش پیدا کرده است که حاکی از ۲.۵ برابر شدن طول این خطوط نسبت به قبل از انقلاب است.
ارصلانی گفت: در این مدت تعداد لوکوموتیوها نیز از ۲۱ رام به ۲۵ رام افزایش یافته و در سال گذشته ۶۵۱ کیلومتر از خطوط موجود بهسازی شده است.
وی طول خطوط فرعی و داخل ایستگاه را قبل از انقلاب ۱۸۳.۷۵۵ کیلومتر عنوان کرد و گفت: این خطوط به ۲۱۴.۴ کیلومتر در سال گذشته افزایش یافته است.
نخستین خط راه آهن ایران یک قرن قبل در حد فاصل تبریز تا بندر شرفخانه دریاچه ارومیه توسط روسها ساخته شد.
راهآهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی نوزدهگانه راهآهن ایران در محورهای تبریز - میانه، تبریز- جلفا، تبریز- رازی، مراغه - ارومیه و در آینده نزدیک میانه - بستان آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه به حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر میرسد.
راهآهن آذربایجان به استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خدمترسانی میکند.
انتهای پیام/ش