کمیسیون اروپا علی‌رغم مقاومت آلمان، فرانسه، انگلیس و همچنین لابی گسترده عربستان و آمریکا، هفته آینده ریاض را به فهرست سیاه پولشویی اضافه می‌کند.

کمیسیون اروپا، عربستان را به فهرست سیاه پولشویی اضافه می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، کمیسیون اروپا قرار است در نشست هفته آینده خود عربستان را به فهرست سیاه پولشویی اضافه کند.

پایگاه روزنامه «فایننشیال تایمز» روز جمعه گزارش داد علی‌رغم مقاومت و مخالفت آلمان، فرانسه و انگلیس، کمیسیون اروپا هفته آینده عربستان و پاناما را به فهرست کشورهای پرخطری اضافه می‌کند که در مبارزه با پولشویی اقدام جدی  انجام نداده‌اند.

به گفته مقامات اتحادیه اروپا، حکومت  عربستان و متحدانش از جمله آمریکا نیز لابی گسترده‌ای به راه انداخته‌اند تا بروکسل ریاض را به این فهرست اضافه نکند.

فایننشیال تایمز با بیان اینکه این اقدام کمیسیون اروپا درباره عربستان موجب تنش بین این نهاد با بزرگترین کشورهای اتحادیه اروپا شده افزود در نشست اخیر سفرای اروپایی، کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، بلژیک، و یونان از فهرست سیاه پولشویی کمیسیون اروپا انتقاد کردند.

دیپلماتهای کشورهای مخالف این طرح مدعی‌اند که مخالفت آنها صرفاً به خاطر حمایت از عربستان نیست بلکه نشان‌دهنده نگرانی‌ها به روند انتخاب کشورها و مناطق پولشویی است. بنا به این گزارش، دولت انگلیس با بیان «نگرانی‌های جدی» خود درباره این اقدام کمیسیون اروپا گفته است پیش از قراردادن کشورها در فهرست سیاه پولشویی باید مشورت‌ها و گفتگوهای بیشتری بین کشورهای اروپایی صورت گیرد.

فرانسه نیز علی‌رغم اینکه اعلام کرده شناسایی مناطق پولشویی امری «فنی» است اما این اقدام کمیسیون اروپا علیه عربستان را اقدامی «بسیار سیاسی» می‌داند.

با این حال فایننشیال تایمز افزود «ژاک کلود» یونکر، رئیس کمیسیون اروپا و «ورا جورووا» کمیسیونر اتحادیه اروپا در امور دادگستری تصمیم دارند طرح اضافه‌ کردن ریاض به فهرست سیاه پولشویی را به پیش ببرند و پیش‌بینی می‌شود که در نشست هفته آینده کمیسیون به تصویب برسد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نمایندگان پارلمان اروپا ۳۰ روز وقت دارند تا مانع تصویب طرح قرار دادن عربستان در فهرست سیاه پولشویی شوند، اما به گفته برخی مقامات اروپایی عدم تصویب این طرح بسیار بعید است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
وای وای حالا عربستان بیچاره و بدبخت و دربدر میشه
همش دعوای زرگریه .......
آخرین اخبار