برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع اقتدار، استقلال و ثبات ایران اسلامی برگزار شد.

زارعی: سید حسن نصرالله با آمار و ارقام نشان داد که ایران در تمامی عرصه‌ها در منطقه مقام اول را داردبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب (پنج شنبه ۱8 بهمن ماه) با موضوع اقتدار، استقلال و ثبات ایران اسلامی برگزار شد.

در ابتدای برنامه سعدالله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: سخنان سید حسن نصرالله مثل همیشه پر از نکته بود و جنبه‌های مختلف مسائل و موضوعات منطقه‌ای و بین المللی را پوشش می‌داد.

وی افزود: این سخنرانی به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایراد شد و به همین جهت به طور کامل به بررسی انقلاب و نتایج، دستاورد‌ها و موقعیت آن در منطقه پرداخت و تحلیلی جامع و کارشناسی، متکی به آمار و ارقام را ارائه داد.

زارعی تصریح کرد: معتقدم سید حسن نصرالله کاری که باید در ایران انجام می‌شد را به انجام رساند و مانند داوری مصادق به تببین مسائل منطقه‌ای پرداخته و تصویر جامعی از انقلاب ایران ارائه کرد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: وی به درستی به تشریح موقعیت ایران در منطقه پرداخته و با بیان آمار و ارقام نشان داد که ایران در تمامی عرصه‌ها در منطقه مقام اول را دارد و علیرغم همه مشکلات در مقیاس با کشور‌هایی که در شعاعی از ایران قرار گرفته اند بسیار جلوتر است.

وی ادامه داد: وی با حوصله و با استفاده از آمار‌هایی که توسط منابع خارجی دقیق و معتبر پیشرفت ایران را نشان داد، اگر دقت کنید کمتر موضوعی در منطقه است که برای حل آن توجه‌ها متوجه جمهوری اسلامی نباشد.

زارعی گفت:در بسیاری از مسائل در منطقه هیچ کس از عربستان و ترکیه یاد نمی‌کند، اما در موضوعات مختلف نام جمهوری اسلامی همواره مطرح می‌شود که این امر نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در جنبه‌های مختلف مقام اول را در منطقه دارد.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: طی صحبت های سید حسن نصرالله ایران در حوزه مسائل مختلف در دنیا در رتبه ۱۶ قرار دارد به عنوان مثال در حوزه رشد علمی در منطقه مقام اول را داشته و در سطح دنیا نیز بین ۴ تا ۱۶ قرار دارد.

در ادامه برنامه سید حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:ایران اکنون با هدف آرمانی خود فاصله دارد، اما اگر آن را با دیگر کشور‌ها مقایسه کنیم جایگاه خوبی دارد.

وی افزود:ایران کشوری است که همواره نظام سلطه و برخی کشور‌های منطقه سعی می‌کنند تا جلوی پیشرفت آن را بگیرند و بدیهی است که ابزار‌های بین المللی در اختیار نظام سلطه بوده و سازمان ملل نیز در اختیار آن‌ها قرار دارد و می‌توانند اراده خود را به کشور‌های دیگر تحمیل کنند.

اکبری تصریح کرد:مدل حکومتی ایران بر حسب ولایت فقیه تعریف شده و به نظام سلطه نگاهی انتقادی دارد، اما با توجه به فشار‌های موجود توانسته با پیشرفت بالایی در منطقه دست پیدا کند و اگر فشار‌ها برداشته شود جهش ایران تصاعدی خواهد بود.

زارعی ادامه داد:نکته کلیدی در صحبت‌های سید حسن نصرالله این بود که جمهوری اسلامی ایران حکومتی مستقل بوده و با استکبار جهانی ناسازگار است و دلایلی که برای مخالفت با رویکرد‌های ایران مانند دفاع از حماس، حزب الله و حضور در عراق و سوریه ذکر می‌شود در درجه دوم قرار دارد، دلیل اصلی مخالفت امریکا با ایران استقلال جمهوری اسلامی از ایالات متحده است.

وی ادامه داد:جنگ ۸ ساله ایران زمانی اتفاق افتاد که حزب الله یا حماسی وجود نداشته و ایران در عراق و سوریه حضور نیافته بود لذا عمده دلیل ستیز با ایران بالندگی مستقل آن از آمریکا است.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: قبلا آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه محور قرار داشتند و آمریکا به سمت تشکیل اسرائیل افسانه‌ای حرکت می‌کرد، اما ایران معادله را کاملا تغییر داد و اسراییل نمی‌تواند در منطقه برای مسلمانان خط مشی تعیین کند.

وی ادامه داد:از سال ۵۷ و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره قدرت آمریکا و صهیونیست کمتر شده و رژیم‌های تحت فرمان آن‌ها کاهش و اقتدار جمهوری اسلامی در منطقه افزایش یافته است.

زارعی ادامه داد:اکنون در منطقه فضای تنفس جمهوری اسلامی باز بوده و این آمریکا است که نمی‌تواند نفس بکشد و دیگر جرات نمی‌کند که درباره جنگ با ایران صحبت کند.

اکبری ادامه داد:در گذشته و پیش از پیروزی انقلاب همه دنیا در سیطره شرق و غرب بود، اما وقتی انقلاب متولد شد ایران از اردوگاه آمریکا خارج شد.

وی افزود: دو قدرت شرق و غرب در دین ستیزی با هم اشتراک‌های فراوانی داشتند و شعار جمهوری اسلامی نیز نه شرقی و نه غربی بود و وقتی مدل جمهوری اسلامی مطرح شد هر دو قدرت به مخالفت با ما پرداختند و در جریان جنگ ۸ ساله همه دنیا به عراق کمک کردند، اما انقلاب اسلامی کماکان به حرکت خود ادامه دادو با گروه‌های ضد انقلاب نیز به مبارزه پرداخت.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه ایران مستقل است و بر سر استقلال خود با کسی شوخی و معامله نمی‌کند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران قدرت تجمیع دارد و منافع ملت‌ها را به هم گره می‌زند تا ائتلاف ایجاد شود لذا، ایران می‌تواند رهبری منطقه را برعهده بگیرد و این موضوع برای همه پذیرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه قدرت ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی دارد، گفت: یکی از جنبه‌های قدرت که ارتباط مستقیمی با استقلال دارد بحث نظامی است لذا اگر کشوری در این بعد استقلال داشته باشد در سایر حوزه‌ها هم نیز موفق خواهد بود.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: موشک دزفول از قدرت تخریب بالایی برخوردار است، ما از بعد نظامی کاملا مستقل هستیم این در حالی است که کشور‌های منطقه مانند ترکیه که کشوری نسبتا پیشرفته است در بعد نظامی وابستگی شدیدی دارد لذا قدرت نظامی ما می‌گوید استقلال یعنی چه و کدام کشور محور استقلال در منطقه است و تحمل این قدرت برای کشور‌های غربی و اروپا سخت است.

زارعی با بیان اینکه کسی می‌تواند ادعای قدرت داشته باشد که بتواند در منطقه خطرات را دفع کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران در این چهل سال ثابت کرد که می‌تواند مشکلات را حل و فصل کند.

اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: ایران با توجه به فشار‌های موجود توانسته است به پیشرفت‌های بالایی در منطقه دست پیدا کند به طوری که گفتمان انقلاب اسلامی ایران یا مقاومت تنها گفتمان در مقابل گفتمان لیبرالیسم است.

وی با اشاره به اینکه امام فرمودند (اسرائیل باید محو شود) یعنی اگر مذاکره نتیجه نداده باید به سمت مبارزه رفت، گفت: شجاعت و اطمینان نسبت به تمام تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای افقی را باز می‌کند که ۲۰ سال دیگر همه می‌فهمند که چه شده است، ما با اطمینان و محکم بر اساس آموزه‌های دینی عمل می‌کند لذا خداوند کمک خواهد کرد.

اکبری با اشاره به اینکه در یمن باور و اطمینان به پیروزی وجود دارد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران در بین ملت‌های منطقه باور و اطمینان به پیروزی را به وجود آورده است، در نزد ملت‌های منطقه تصمیم و اراده قوی و شجاعانه را شاهد هستیم، اسرائیل در فلسطین منفعل شده و به دنبال حل مشکلات خود در خانه اش است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه ما معتقدیم همه ملت‌ها باید بر اساس فلسفه آفرینش مستقل و بر روی پای خود باشند، گفت: مردم فلسطین باید حق خودشان را تعیین کنند، اگر قرار است همه جا رفراندوم و انتخابات باشد باید در فلسطین هم این موضوع صدق پیدا کند و یا اینکه مردم سوریه باید خودشان کشورشان را اداره کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران از فلسطین و لبنان هیچ درخواستی ندارد، افزود: اگر بخواهیم مانند بقیه کشور‌ها نگاهی دیگر داشته باشیم نباید وارد خیلی از مسائل شویم، به جای مقایسه قبل و بعد انقلاب اسلامی باید به مقایسه انقلاب اسلامی ایران با سایر کشور‌ها بپردازیم، آمریکا به اهداف خود در سوریه نرسیده است به طوری که با ورود به این کشور متضرر شده و خسارت ۴۰۰ میلیارد دلاری را به این کشور وارد کرده است، ابر قدرت‌ها وقتی اشتباه می‌کنند، شجاعت اعتراف به اشتباه خود را ندارند، آن‌ها برای جبران اشتباه خود مرتکب اشتباهات دیگری می‌شوند.


سردار نیلفروشان جانشین فرماندهی قرارگاه مرکزی امام حسین طی گفت و گوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه امروز دبیرکل حزب الله لبنان به مقایسه رژیم طاغوت و انقلاب اسلامی ایران پرداخت لذا به کارآمدی نظام دینی و ولایت فقیه اشاره‌ای داشتند، گفت: انقلاب اسلامی ایران محور تعادل و بازدارندگی در مقابل استکبار و رژیم صهیونیستی است، استکبار و دشمنان ما با هرگونه ابزار و سلاحی که قدرت بازدارندگی و اقتدار منطقه را تثبیت کند مخالفت می‌کنند.

وی با اشاره به رونمایی از موشک ذوالفقار خاطرنشان کرد: این موشک می‌تواند همه اهداف متجاوز را در منطقه زیر پوشش خود قرار دهد، رونمایی از موشک دزفول حامل پیام استقلال و خودکفایی انقلاب اسلامی ایران است لذا انقلاب اسلامی بر سر هیچ چیزی معامله نمی‌کند.

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به صحبت‌های سید حسن نصرالله افزود:وقتی از موشک می‌گوییم یعنی باید از دنیای علم و فناوری صحبت کرد به طوری که خوشبختانه در فضای اکوسیستم علم و فناوری در دو دهه گذشته زیرساخت‌های اصلی و اساسی در کشور مهیا شده است، کشور ما از علوم روزمره خارج شده و به سمت علوم نو ظهور، همگرا و بین رشته‌ای وارد شده است لذا علوم همگرا دنیای آینده ما و جهان را می‌سازد، جمعیت ایران یک‌درصد دنیا را تشکیل می‌دهد در حالی که ۲ درصد تولید علم را به خود اختصاص داده ایم.

سردار عباس نیلفروشان جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی امام حسین با اشاره به اینکه امروز با رونمایی از موشک دزفول و دیگر تجهیزات نظامی که ساخته دست فرزندان ایران است همه متجاوزان دریافتند که همه­ منطقه تحت پوشش است و هرگاه اراده کند و امری از ولایت فقیه صادر شود ایران قادر­ است جهش در مسیر راهبردی ابعاد گوناگون داشته باشد گفت: ایران اسلامی به هیچ قیمتی حاضر نیست موضوع تجهیزات موشکی و نظامی اش را به مذاکره و معامله بگذارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار