مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان زنجان خبر از ثبت ملی پنچه فلزی كتيبه دار دوران صفوی در فهرست آثار شاخص كشور را داد.

پنجه فلزی صفوی تحت لوای آثار ملی درآمدبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجانگفت: بر اساس توافق شورای ثبت سازمان با ثبت پنچه فلزی (علم تعزیه) کتیبه دار در فهرست آثار ملی کشور موافقت گردید.

وی افزود: این پنجه فلزی از جنس برنج و شیوه ساخت ونوع کتیبه‌ها که بسیار هنرمندانه واستادانه می‌باشد مربوط به دوره صفوی است، ولی بعد‌ها در دوره فتحعلی شاه قاجار این پنجه وقف و بر روی آن تاریخ ۱۲۴۶ ه. ق. دیده می‌شود. این اثر ارزشمند در مسجد قدیمی روستای کله سر از توابع شهرستان زنجان نگهداری می‌شده و اهالی روستا ارادت خاصی نسبت به این علم داشتند که برای حفاظت به موزه زنجان اهدا گردید.

رحمتی ادامه داد: طول این اثر ۷۲، عرض ۲۳ و در دو طرف پنجه سمت راست و چپ کتیبه‌های بسیاری کارشده است.

پرستو قاسمی مسئول امور موزه‌های اداره کل که مطالعه این اثر را انجام داده در خصوص محل نگهداری این اثر ارزشمند گفت: این پنجه فلزی در موزه زنجان در معرض تماشای بازدیدکنندگان است.

او در خصوص نوشته‌های روی پنجه فلزی عنوان کرد: در سمت راست پنجه اسامی پنج تن آل عبا –صلوات کبیر وسوره مبارکه صف و در قسمت مرکزی پنجه کتیبه عبارت (وقف سید الشهداء نمود این پنجه را استاد مهدی بنا ابن عابدین کله ساری هر کس بدل کند بلعنت خدا گرفتار شود سنه ۱۲۴۶) به خط نسخ دیده می‌شود. در سمت چپ پنجه اسامی جلیله خداوند در بین انگشتان، آیه الکرسی وسوره مبارکه صف دیده می‌شود. از نماد‌های مراسم تعزیه در ایام محرم می‌توان به علم، زنجیر، سنج ونخل اشاره کرد.

مسئول امور موزه‌های استان زنجان در خصوص این نماد مذهبی اظهار کرد: پنجه حضرت ایوالفضل (ع) یک نماد در مذهب شیعه است که بر پرچم‌ها و علم‌های تعزیه در عزاداری ایام محرم نصب می‌شده است. این سمبل در فرهنگ شیعیان به عنوان نماد جانبازی نیز قلمداد شده است.
 
انتهای پیام/ن
 
 

ثبت پنچه فلزی (علم تعزیه) کتیبه دار در فهرست آثار ملی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.