خدایی گفت: داوطلبان پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی از ۲۰ اسفند تا ۶ شهریور فرصت دارند علاقه مندی خود به رشته‌ها را اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری تشریح برنامه‌های رشته‌های با پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) و کنکور ۹۸ که صبح امروز در سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای سنجش، پذیرش دانشجو در ۲ بخش مستقل یعنی پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی یا با تلفیقی از سوابق تحصیلی و آزمون انجام می‌شود.

وی افزود: امشب (۱۷ بهمن ماه) لیست رشته‌هایی که صرفا بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش دارند را اعلام می‌کنیم یعنی ۲۸۱ عنوان رشته برای ۵۵۰ هزار ظرفیت مطرح خواهد شد.

خدایی بیان کرد: رشته‌های دانشگاه آزاد در این لیست وجود ندارد، البته لیست رشته‌ها را بیان کرده‌اند و در حال بررسی و تلاش برای اضافه کردن آن‌ها هستیم.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: برای پذیرش در این رشته‌ها داوطلب باید ابتدا رشته‌ها را ملاحظه کند، از ۲۰ اسفند تا ۶ شهریور با مراجعه به سایت سنجش علاقه مندی خود را برای این رشته‌ها تا ۱۰۰ رشته اعلام کنند.

۶ شهریور، زمان بررسی درخواست‌ پذریش داوطلبان

وی اظهار کرد: اطلاعات و علاقه مندی‌ها به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ارسال می‌شود و دانشگاه از ۶ شهریور درخواست‌ها را بررسی می‌کند و در بازه زمانی مشخص با داوطلب تماس می‌گیرد تا ثبت نام کند.

خدایی گفت: داوطلبان در مرحله اعلام علاقه مندی وجه پرداخت نمی‌کنند و در صورت پذیرش درخواست از سوی دانشگاه و ثبت نام، وجه به دانشگاه پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور بیان کرد: برای اولین بار بازه زمانی خوبی در نظر گرفته شده است و سیستم، اختیار پذیرش را به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی می‌دهد؛ همچنین رشته‌ها زودتر اعلام می‌شود، زیرا برای داوطلبی که بخواهد این رشته‌ها را انتخاب کند لزومی برای ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری نیست.

وی گفت: رشته‌هایی که اعلام می‌شود مسلما پرمتقاضی نیست و هیچ کدام از رشته‌های علوم پزشکی به جز چند رشته خاص و کم متقاضی وجود ندارد، ولی در این لیست از دانشگاه‌های دولتی چند رشته وجود دارد و اکثرا از رشته‌های شهریه پرداز هستند.

برای آزمون دکتری با کاهش داوطلب رو به رو بودیم

خدایی اظهار کرد: کل ظرفیت پیش بینی شده برای دکتری ۲۲ هزار نفر است. آزمون دکتری نیمه متمرکز در ۳ اسفند برگزار خواهد شد که با کاهش داوطلب مواجه بوده‌ایم؛ سال گذشته ۲۲۳ هزار نفر داوطلب داشتیم و امسال ۱۹۵ هزار و ۶۰۰ نفر در قالب ۴۳ درصد خانم‌ها و ۵۷ درصد آقایان داریم.

۲۸ بهمن؛ مهلت دوم ثبت نام آزمون ارشد

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور بیان کرد: مهلت دوم ثبت نام آزمون ارشد از ۲۸ بهمن شروع می‌شود و تا یکم اسفند ادامه دارد؛ همچنین برگزاری آزمون در روزهای ۵ و ۶ اردیبهشت ۹۸ خواهد بود؛ کل ظرفیت پیش بینی شده برای ارشد بین ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزار نفر است.

پذیرش ۷۶۰ هزار نفردر کنکور سراسری ۹۸

وی اظهار کرد: در کنکور سراسری امسال به جز دانشگاه آزاد ۷۶۰ هزار نفر وارد دانشگاه می‌شوند، همچنین دانشگاه آزاد ۵۰۰ هزار نفر را پذیرش می‌کند.

خدایی گفت: ثبت نام کنکور سراسری از ۲۴ بهمن تا ۲ اسفندماه خواهد بود و آزمون ۱۳ و ۱۴ تیرماه ۹۸ برگزار می‌شود؛ در آزمون امسال ۲ سری سوال برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید داریم، نمرات تراز خواهد شد و بر اساس این نمرات تراز پذیرش انجام می‌شود و ظرفیت جداگانه‌ای برای نظام قدیم و جدید وجود ندارد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره مدل آموزش عالی کشور و ورود به آن اظهار کرد: کشور ما از سایر کشور‌ها متفاوت است و اگر پارامتر‌های مختلف تاثیرگذار در آموزش عالی را در نظر بگیریم همان مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است؛ در حال حاضر یک اتفاق منحصر به فرد در کشور رخ داده و مسائل اقتصادی در صف اول قرار گرفته است و سایر حوزه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: متقاضیان رشته تجربی درکشور ۲ برابر رشته‌های انسانی و ریاضی شده است، این امر مورد قبول است که رشته پزشکی اهمیت بالایی دارد، ولی مثل رشته‌های انسانی و ریاضی دارای نقش مستقیم نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.