مشاور سازمان سنجش گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها به حدود ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.

افزایش ظرفیت پذیرش داوطلب کنکور پس از ۴۰ سال پیروزی انقلاب/ رشد کیفی و کمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالیحسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اولین کنکور سراسری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سال ۴۸ با شرکت ۴۷ هزار و ۷۷۳ داوطلب برگزار شد که بر طبق آمار در آن زمان تنها حدود ۴ هزار نفر از این افراد در دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شدند.

وی ادامه داد: در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور از نظر کیفی و کمی رشدی چشمگیر و قابل توجه پیدا کرده و داوطلبان پس از قبولی در آزمون متمرکز کنکور با رعایت همه اصول و مقررات، جذب دانشگاه و مراکز آموزش عالی می‌شوند.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور بیان کرد: پس از تاسیس سازمان سنجش آموزش کشور و متمرکز شدن آزمون‌های سراسری در مقاطع تحصیلی، ابتدا دانشگاه‌ها به این نهاد اعتماد کامل نداشتند و مراکز آموزش عالی مانند شیراز و شریف خود آزمونی مستقل را برگزار می‌کردند.

برگزاری اولین کنکور سراسری در سال ۶۱

توکلی اظهار کرد: سال ۵۴ پس از تاسیس سازمان سنجش، علاوه بر کنکور سراسری در مقاطع مختلف، آزمون‌های استخدامی نیز به وسیله سازمان سنجش به صورت متمرکز برگزار می‌شد و اولین آزمون سراسری پس از انقلاب فرهنگی سال ۶۱ به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد.

وی افزود: اولین آزمون سراسری تنها در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی بود و در این سال ظرفیت دانشگاه‌ها و تعداد افراد شرکت کننده بسیار کمتر از سال‌های اخیر بوده است.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به افزایش آمار داوطلبان در سال‌های اخیر، افزود: با تصویب دفتر گسترش وزارت علوم تعداد مراکز آموزش عالی به طرزی چشمگیر افزایش پیدا کرده و تعداد داوطلبان در سال ۸۱ به بیشترین آمار طی چندین سال گذشته رسیده است؛ در این سال بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار داوطلب در کنکور سراسری شرکت کرده‌اند و این آمار نشان دهنده آن است که در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی با فرهنگ‌سازی مناسب و فراهم شدن زیر ساخت‌های لازم برای کسب علم و دانش، استقبالی فراوان از سوی داوطلبان و جوانان این مرز و بوم رخ داده است.

افزایش چشمگیر ظرفیت دانشگاه‌ها

توکلی ادامه داد: سال ۸۱ ظرفیت دانشگاه‌ها تنها در حدود ۲۰۰ هزار نفر بوده که امروزه با مجوز دفتر گسترش وزارت علوم و ارتقای کمی و کیفی مراکز دانشگاهی ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها به غیر از دانشگاه آزاد به بیش از ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.

وی گفت: اوایل انقلاب ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها تنها ۴ هزار و ۷۰۰ نفر بود اما امسال بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد صندلی دانشگاه بیشتر از داوطلبان شرکت کننده در کنکور سراسری است.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور یادآوری کرد: امروزه بسیاری از رشته‌های دانشگاهی به دلیل ظرفیت بالای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اقدام به جذب دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی و بدون آزمون می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار