حضرتی گفت: بر اساس تحقیقی ۵٠ درصد پرستاران در طی یکسال درجاتی از خشونت کلام یا فیزیکی را تجربه می‌کنند.

حداقل حقوق پرستاران چقدر است؟ / نیمی از پرستاران در سال یکبار خشونت را تجربه می‌کنندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت در نشست خبری دستاورد‌های انقلاب اسلامی که در وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه پرستاری به بلندای بشریت است، گفت: هیچ پیشرفتی در جهان نتوانسته جایگزین پرستاری شود و پرستاری حرفه‌ای عاطفی و فقط پرستار می‌تواند جایگزین پرستاری شود.

وی ادامه داد: در جوامع دینی و غیردینی پرستاری را مقدس می‌دانند و از نظر علما و عرفان گفته‌های بسیاری در مورد پرستاران داریم؛ بنابر فرموده رهبر کبیر انقلاب «پرستاری از عبادات تراز اول است» و بنابر فرمایش مقام معظم رهبری بی توجهی به پرستاران بی توجهی به سلامت جامعه است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: ما در چهلمین سالگرد انقلاب هستیم و پرستاری در حوزه‌های مختلف پیشرفت‌های بسیاری داشته است.

وی اظهار کرد: ١٩۴ دانشکده پرستاری داریم که ١٠٩ دانشکده دولتی و ٨۵ دانشکده آزاد هستند، اکنون ۴۵ هزار دانشجوی پرستاری داریم و ١١ هزار دانشجو هر سال فارغ التحصیل می‌شوند؛ همچنین ١١ رشته پرستاری و ٢ هزار عضو هیئت‌علمی داریم.

حضرتی گفت: از نظر پژوهشی ١۶ هزار مرکز تحقیقات پرستاری داریم که به صورت شبکه ملی هستند؛ ٣٩ مجله پرستاری داریم که ٨ مجله انگلیسی زبان هستند و نمایه بین المللی دارند و ۶ انجمن علمی و ٢۵ درصد در تولید علم نقش داشتیم.

وی افزود: ١٨٠ هزار پرستار در مراکز دولتی خصوصی و خیریه داریم، در حوزه پرستاری پیشرفت چشمگیری داشتیم و ٧۵ درصد نیرو‌های ما بهیار و کمک بهیار بودند و لیسانس کم داشتیم.

در  ٣٠ سال آینده  با سونامی سالمندی رو به رو می‌شویم

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه باتوجه به رشد جمعیت سالمند با سونامی سالمندی در ٣٠ سال آینده مواجه خواهیم بود، گفت: جامعه سالمند بیمار نیست، اما نیاز به مراقبت دارد و به همین دلیل اکنون به پرستاری جامعه نگر توجه ویژه داریم.

حضرتی با تاکید بر اینکه مهمترین مشکل ما در حوزه پرستاری کمبود پرستار است، گفت: با کمبود شدید پرستار مواجه هستیم و نرخ پرستار به تخت ٠.٧٣ بوده و میانگین جهانی پرستار به تخت ١.٨ است که تا ١۴٠۴ امیدواریم به استاندارد جهانی برسیم.

وی ادامه داد: کمبود پرستار موجب افزایش حجم کار و اضافه کاری اجباری شده است و عدم اجرای قانون بازنشستگی زودتر از موعد به دلیل کمبود پرستار موجب شده است که دانشگاه‌ها نتوانند خواسته پرستاران را برآورده کنند و این مسئله به مردم آسیب می‌زند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت اظهار کرد: دکتر نمکی در روز پرستاری قول جذب  ١٩ هزار پرستار را به ما دادند و امیدواریم این قول محقق شوند.

کمبود شدید پرستاران در سیستان  و بلوچستان 

حضرتی در پاسخ به سوالی درباره موضوع تربیت پرستار بیمارستانی گفت: دانشگاه‌ها به ما اعلام کرده بودند که ٢٠ هزار کمک پرستار نیاز داریم، ١٧ هزار کمک پرستار تربیت شد و چون بیش از یک سال بود که جذب پرستاری در بیمارستان‌ها داشتیم تربیت کمک پرستاران را متوقف کردیم و دوره تکمیلی برای کمک بهیاران گذاشتیم تا آن‌ها جذب شوند؛ هنوز در استان‌هایی مانند سیستان  و بلوچستان با کمبود شدید کمک پرستاران روبه رو هستیم.

وی افزود: ما پرستاری حرفه‌ای و کمک پرستار نیاز داریم و به ازای هر ۴ پرستار یک کمک پرستار نیاز داریم و از سال ٩٣ تا ٩٧، ٢٧ هزار و ١٨۴ پرستاری جذب که بیش از ١۵ هزار پرستار استخدام شده‌اند.

معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت: پس از اجرای طرح تحول سلامت تعداد تخت‌های بیمارستانی افزایش پیدا کرد و به همین دلیل با کمبود پرستار مواجه شدیم.

طرح آزمایشی مراقبت در منزل برای ۵ بیماری شایع

 وی با اشاره به اجرای طرح مراکز پرستاری مراقبت در منزل اظهار کرد: بیش از ٩٠ درصد پرستاران ما در بیمارستان‌ها مشغول به کار هستند، در حالی که سازمان بهداشت جهانی به پرستاری جامعه نگر تاکید دارد و ما برنامه مراقبت در منزل را ساماندهی کردیم و اکنون بیش از هزار مرکز مراقبت در منزل داریم و طرح آزمایشی مراقبت در منزل برای ۵ بیماری شایع مثل بیماران مزمن قلبی، سکته مغزی و سرطان و ایکتر نوزادان در شورای عالی بیمه تصویربرداری شده است؛ امیدواریم این طرح به نتیجه برسد و طرح مراقبت در منزل تحویل پوشش بیمه قرار بگیرد.

مراکز جامع مراقبت پرستاری ایجاد می‌شوند

وی افزود: بیمارانی که جایشان نه در بیمارستان است و نه در منزل، در دنیا خانه‌های پرستاری برای مراقبت از آنها ایجاد شده است و طرحی تدوین کرده‌ایم تا مراکز جامع مراقبت‌های پرستاری یا خانه‌های پرستاری ایجاد شوند چرا که از مراکز ضروری برای مراقبت از بیماران محسوب می‌شوند.

حضرتی گفت: در خانه‌های پرستاری یا مراکز جامع مراقبت پرستاری، بیماربستری می‌شود اما اکنون مراکز جامع پرستاری (مراکز هاسپیس پرستاری) یا خانه‌های پرستاری نداریم و این خانه‌های پرستاری ایجاد خواهند شد.

قانون تعرفه گذاری پرستاری ضمانت اجرایی ندارد

وی با بیان اینکه قانون تعرفه گذاری پرستاری در تاریخ ٨۶/۴/۶ مصوب، اما اجرایی نشده است، گفت: متاسفانه اعتبار قانون تعرقه گذاری تامین نشده و قانونی که بودجه آن دیده نشده است، ضمانت اجرایی ندارد.

حضرتی افزود: سازمان نظام پرستاری برای اجرای این قانون  بودجه ٢ هزار میلیاردی پیشنهاد دادند، اما در عین حال درآمد بیمارستان‌ها در حدی نیست که بتوانند این قانون را از محل درآمد‌های خصوصی خود اجرا کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره بیکاری پرستاران افزود: از سال سوم دانشجویان پرستاری می‌توانند مشغول به کار شوند و بیکاری پرستار‌ی به آن شدت نداریم، ٢ درصد پرستار بیکاری داریم که اغلب می‌خواهند در شهر خود به کار گرفته شوند.

١٣٠ هزار پرستار اطلاعات خود را در سامانه ملی ثبت کرده‌اند

حضرتی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره آمار پرستاران در سامانه ملی ثبت اطلاعات پرستاری گفت: تاکنون ١٣٠ هزار پرستار در سامانه ثبت نام کرده‌اند و تا پایان بهمن می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران گفت: پروانه صلاحیت یک هویت پرستاری است و در همه دنیا که پرستاری استاندارد دارند؛ پروانه صلاحیت حرفه‌ای به پرستاران داده می‌شود تا  پرستاران از نظر علمی، قابلیتی و حقوقی مورد تایید قرار می‌گیرند و تاکنون ١٧ هزار پروانه صلاحیت حرفه‌ای صادر شده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: از سال آینده این پروانه از طریق آزمون سازمان سنجش به پرستاران داده می‌شود؛ همچنین از سال آینده داشتن پروانه صلاحیت حرفه‌ای برای پست‌های مدیریتی اجباری می‌شود و از سال ١۴٠٠ همه پرستاران باید پروانه صلاحیت حرفه‌ای اخذ کنند و این پروانه برای فعالیت پرستاران اجباری می‌شود.

درخواست گواهی مهاجرت  ٢٠٠ پرستار در سال

حضرتی در پاسخ به سوالی درباره مهاجرت پرستاران گفت: مسئله مهاجرت پرستاران بحثی جهان است و در همه جای دنیا کمبود پرستار وجود دارد چرا که جمعیت سالمندی در دنیا رو به افزایش است و پذیرش پرستار در استرالیا و کانادا تسهیل شده است، ما آمار دقیقی از مهاجرت پرستاران نداریم، اما براساس آخرین تحقیقات سازمان نظام پرستاری در سال ٢٠٠ پرستار درخواست گواهی برای مهاجرت کرده‌اند.

حضرتی با اشاره به میزان حقوق پرستاران گفت: در بخش خصوصی حقوق پرستاران ١.۵ میلیون تومان به اضافه کارانه در بخش دولتی ٢.۵ میلیون تومان به اضافه کارانه بوده و کارانه به طور متوسط حداکثر ٨٠٠ هزار تومان بوده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر خشونت علیه پرستاران بسیار بوده است، گفت:بر اساس تحقیقی ۵٠ درصد پرستاران در طی یکسال درجاتی از خشونت کلام یا فیزیکی را تجربه می‌کنند.

حضرتی مهمترین برنامه‌های معاونت پرستاری در سال ٩٨ گفت: به دلیل رشد سالمندی و شیوع بیماری غیرواگیر که عامل ٨٢ درصد مرگ‌هاست بر پیشگیری تاکید داریم به همین دلیل توجه ما بر پرستاری در منزل است.

وی ادامه داد: همچنین ایجاد مراکز مشاوره، آموزش و توانمند سازی مردم برای مراقبت از خود، از دیگر برنامه‌های معاونت پرستاری در سال ۹۸ است، همچنین در راستای پیشبرد و اجرای برنامه‌ها، پرستاری خانواده نیز از برنامه‌های ما در دست اقدام است و در بسیاری از بیمارستان‌ها مانند بیمارستان‌های شرکت نفت پرستاری خانواده دنبال می‌شود.

حضرتی گفت: ۳۰ سال است که پرستار کارشناس ارشد سلامت جامعه تربیت می‌کنیم و این پرستاران می‌توانند در جایگاه پرستاری خانواده خدمت کنند و در عین حال ۳۵ کلینیک پرستاری داریم که خدمات مشاوره و آموزش را به بیماران از جمله بیماران هموفیلی و تالاسمی ارائه می‌دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره مجوز تجویز دارو به وسیله پرستاران اظهار کرد: حدود ۳۰ سال قبل که بهورزی اجرا شد، طرح موقتی مبنی بر مجوز تجویز حدود ۷۲ دارو برای کنترل بسیاری از عوامل خطر در جامعه به پرستاران داده شد و اکنون در حال حاضر هم ما پرستار تخصصی تعریف کرده‌ایم و مسئله تجویز دارو به ویژه در طب تسکینی یا مراقبت در منزل مورد توجه است؛ ما پیگیر هستیم تا این کار را انجام دهیم در حال حاضر دوره‌های کوتاه مدتی با عنوان پرستاری گوارش، کبد و دیابت تعریف شده است و امیدوارم بتوانیم تجویز دارو از سوی پرستاران را محقق منیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
حقوق پرستار ها ازهمه ی لیسانسه ها بیشتره. کارشون هم خیلی خیلی خیلی راحته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
حقوق پرستار ها خیلی بالاست . امسال 2500 پرستار استخدام کردن ک حقوقشون رو خیلی خیلی بردن بالا اونایی که امسال استخدام شدن خیلی راحت استخدام شدن کمکشون کردن راحت استخدام بشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
نظرم تو پرستاری خوبه ولی دندانپزشک بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
چرا باید پرستار های ایرانی از ایران بروند چون ح وق کشور های خارج برای پرستار ها ۵میلیون تومن هست؟چرا ایران باید حقوق پرستاراش اینقدر کم باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۹ تير ۱۳۹۹
الان فک میکنم حقوق پرستارا تو ایران با کارانه 5 تومن شایدم بیشتر باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
من میخوام انتخاب رشته کنم برم تجربی درسم هم خوب هست معدل نوبت اولم شده19/64میخوام برم پرستاری حقوقش چه قدره؟
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۴:۵۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
به نظرمن حقوق کارگر ها ازهمه قشر جامعه کمتره درحق کارگرها ظلم شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
ببخشید حقوق پرستاری چقدر است ؟
Iran (Islamic Republic of)
علی زارعی
۱۵:۳۳ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
سلام...من امسال کنکور دارم لطفا بگید حقوق پرستاری چقدره؟ میخوام انتخابش کنم
Iran (Islamic Republic of)
حنا
۰۳:۲۶ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
همون کسایی که الان ادعا دارن پرستاری شغل آسونیه،یا درامدش بالاس
یا کاری نمیکنن اینا که این همه پول میگیرن،حالا خودتون حاضرین تو این وضعیت ۱۴روز خانواده‌اتونو نبینید و صورتتون کبود شه و کلی خستگی رو تحمل کنید...پرستارا و ایران پولی که میگیرن خییییلی کمه به نسبت زحمتی که میکشن
Iran (Islamic Republic of)
کارگر
۲۳:۵۸ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
بعضی پرستاران ادعای پزشکی دارن. فقط به کارگر زیر دستشون دستور میدن. و غرغر هم میکنن. اگه ناراحت هستند یک سال بیان کارگری ببینن چه مزه ای داره کارگری.
Germany
احمدی
۲۱:۵۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
بعد ببخشید اونوقت بین پرستاری که کلی درس خونده و سختی کشیده با یه ادمی هیچ درسی نخونده چه تفاوتی هست؟مثل اینه من پرستار بیام بگم مدیر عامل مایکروسافت چرا اینقد راحت زندگی میکنه یه سال بیاد جای من پرستار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۹ ۱۲ دی ۱۳۹۸
وحشتناکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
پرستار شغلی خوب است وباید خیلی حقوق بدی
Iran (Islamic Republic of)
رودابه
۲۲:۵۰ ۰۲ آبان ۱۳۹۸
زیاد زحمت میکشن خیلی حقوق بدی دارن
Iran (Islamic Republic of)
امیرررر
۱۰:۱۲ ۰۹ مهر ۱۳۹۸
حقوقش چقده
Mauritius
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
حقوق چقدره؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدیه
۱۷:۳۴ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
رشته ی پرستاری ماهی چقد حقوقشه؟
Iran (Islamic Republic of)
Mahnaz
۲۰:۵۲ ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
من کارمند حسابدار مالی هستم و حقوقم بسیار پایین هست و کارم بسیار پراز استرس هس ولی متاسفانه تنها شغلی ک در کشورما در حقش کوتاهی شده و اصلا در مورد زحماتی ک میکشن صحبت نمیشه شغل حسابداری هست و حقوقش . فقط در مورد پرستارا صحبت میشه من نمیدونم واقعا ماهی ۵ میلیون کمه ک اینقد مینالن متاسفانه دربرابر حقوق گزافی ک میگیرن کار ناچیزی انجام میدن من تاحالا برای عزیزان اتفاقی افتاده و بردنشون بیمارستان یک پرستار ندیدم بیاد سر بزنه
Germany
مینا
۱۵:۵۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
حقوق خوبی دارن پرستارا اگه خوب نیست استعفا بدن
Iran (Islamic Republic of)
فافا
۲۳:۳۰ ۲۶ تير ۱۳۹۸
همه کارا که اون بهیارا بیچاره انجام میدن چارمیلیون کمه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۰۸ تير ۱۳۹۸
من یک پرستارم تو اورژانس وتو بخش کار کردم استرس کار پرستاری قابل قیاس با بیشتر شغلهانیست ولی متاسفانه حقوقی که پرستار میگیره در برابر کارش خیلی کمه وقابل مقایسه با پزشک نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۱ ۰۴ تير ۱۳۹۸
خیلی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
م، ر
۰۱:۵۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
شغل پرستاری رو با کارمندی که پشت میز نشین هست مقایسه نکنید... کارمند هیچ وقت استرس اینتوبه کردن و کد 99 رو نمیدونه چی هست...حقوق پرستاری در مقابل سختی کارش چه جسمی چه روحی واقعا کمه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۲:۵۵ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
من خودم پرستارم یکی از سخت ترین شغل های دنیا پرستاریه بعضی شبا از بی خوابی چشمات باد می کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
سلام واقعا کار پرستاری خیلی طاقت فرساست من یک پرستار بازنشسته هستم و بعد از بازنشستگی درگیر واریس کمر درد و هزاران مشکل جسمی هستم تمام کار بیمارستانها روی دوش پرستاران هست همان هوای الوده وپراز میکروب خیلی تحمل می خواد در ایران اختلاف بین دریافتی پرستاران و پزشکان تا سال 88 اینقدر تفاوت نداشت واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
خصوصی حقوق پرستاران ١.۵ میلیون تومان به اضافه کارانه در بخش دولتی ٢.۵ میلیون تومان به اضافه کارانه بوده و کارانه به طور متوسط حداکثر ٨٠٠ هزار تومان??????????????????????هیچ پرستاری در بخش دولتی زیر سه تومن نداریم همه اضافه کار خوبی دارند با کارانه ماهی هشتصد
این کجاش بد هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟مگه بقیه کارمندا چقدر می گیرند کمی انصاف داشته باشیم
آخرین اخبار