رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: سالانه ۱۵۵ هزار تن مرغ در مرغداری های استان تولید می شود و با این میزان تولید گیلان قطب تولید مرغ در کشور است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، علی درجانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: اوایل پیروزی انقلاب اسلامی سالانه حدود ۴ هزار تن مرغ در گیلان تولید می‌شد و این در حال است که هم‌اکنون تولیدمرغ در استان به ۱۵۵ هزار تن افزایش پیدا کرده است موجب شد گیلان قطب تولید مرغ در کشور شود.

وی، با اشاره به اینکه گیلان روزانه بیش از ۱۵۰ تن مرغ تولیدی خود را روانه بازار‌های مصرف تهران می‌کند، افزود: سالانه ۲۷ هزار تن گوشت قرمز نیز در استان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با اشاره به رتبه نخست این استان در حوزه مکانیزه کردن فرآیند تولید برنج، گفت: ۵۴ درصد از فرآیند کشت برنج در گیلان به‌وسیله ماشین‌آلات انجام می‌شود.

علی درجانی، امنیت غذایی را یک مولفه مهم امنیت ملی در هر کشوری برشمرد و افزود: اکنون ضریب امنیت غذایی در بخش کشاورزی بیش از ۸۵ درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با اشاره به برنامه‌های  این سازمان در زمینه کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره وری، گفت: در این راستا تاکنون بیش از ۸۵ هزار هکتار از شالیزار‌های استان تجهیز و نوسازی شدند.

علی درجانی، با بیان اینکه استفاده از روش‌های نوین آبیاری در مزارع در دستور کار قرار دارد، افزود: ۱۴ هزار هکتار از باغ‌های استان به سامانه آبیاری تحت‌فشار مجهز شده است.

وی، سازمان دهی آب بندان‌ها را اولویت مهم استان اعلام کرد و گفت: بر اساس تفاهم نامه سازمان جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه سال ۹۸ و ۹۹ همه آب بندان‌های استان‌های شمالی ساماندهی و لایروبی می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه اکنون آب بندان‌ها ظرفیت ذخیره ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب را دارند افزود: با لایروبی آب بندان‌های گیلان این ظرفیت به ۳۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

علی درجانی، با اشاره به برنامه افزایش دانش در عرصه‌های کشاورزی گفت: هم اکنون انتقال دانش فنی به مزارع و انعکاس مشکلات کاربردی عرصه به مسئولان و محققان با حضور ۴۰۰ کارشناس در حال اجرا است.

وی، ترویج و آموزش را از دیگر اقدامات سازمان جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: بیش از ۱۰ مرکز و موسسه تحقیقات ملی، منطقه‌ای و استانی و ۶۳ مرکز جهاد کشاورزی در استان مستقر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با اشاره به کمبود سردخانه‌ها در گیلان نسبت به تولید محصولاتی کشاورزی، گفت: گیلان با تولید ۳ میلیون تن محصولات کشاورزی و ترانزیت محصولات کشاورزی نیاز به ۴۰۰ هزار تن سردخانه دارد.

علی درجانی، از اختصاص ۷۰ میلیارد تومان برای ساخت سردخانه‌ها در استان خبر داد و افزود: اکنون پروانه بهره برداری برای ۱۸۰ هزار تن سردخانه صادر شده و ۱۰۰ هزار تن سردخانه نیز با پیشرفت ۴۰ درصدی در دست ساخت است.

وی مدرن شدن شالی کوبی‌ها با هدف کاهش ضایعات برنج را از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی اعلام کرد و گفت: هزار و ۵۰۰ شالی کوبی گیلان باید بازمهندسی و ساماندهی مجدد شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان توسعه بیمه محصولات کشاورزی را مهم ارزیابی و تصریح کرد: در حال حاضر ۵۷ محصول تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار دارند.

 

انتهای پیام/م.ع

پیشگامی گیلان در تولید مرغ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.