رسولی گفت: امسال سومین سال است که قیمت کود‌های یارانه ای در جهت حمایت از کشاورزان یک ریال هم افزایش نیافته است.

 ثبات قیمت کود‌های یارانه‌ای در ۳ سال گذشته/ بزرگترین صادر کننده کود ازته هستیم.به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید رسولی مدیر‌عامل شرکت خدمات حمایتی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز به مناسبت دهه مبارک فجر برگزار شد، با اشاره به اینکه امسال اتفاقات مثبتی در حوزه تامین و تدارک نهاده‌های کشاورزی رخ داده است، اظهار کرد: امسال با افزایش قابل توجه بارندگی، مصرف نهاده‌های کشاورزی به ویژه کود‌های کشاورزی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

وی با اشاره به چالش‌ها و تنش‌های پیش روی حوزه تامین و تدارک نهاده‌های کشاورزی گفت: بحث تحریم و گران شدن مواد اولیه بخشی از تولیدات داخل را تحت تاثیر خود قرار داده است. در مهرماه همزمان با کشت پاییزه در فرآیند توزیع نهاده‌ها با مشکلاتی روبرو شدیم. ضمن آنکه در تیرماه شرکت‌های پتروشیمی به مدت ۴۰ روز عرضه کود اوره را متوقف کردند اما خوشبختانه هم اکنون این مراحل را پشت سر گذاشته و در وضعیت مطلوبی قرار داریم.

این مقام مسئول ادامه داد: از برنامه تامین و تدارک ۲.۵ میلیون تنی کود‌های کشاورزی بیش از ۲.۱ میلیون تن معادل ۸۴ درصد در ۱۰ ماهه امسال تامین و تدارک شده است.

مدیر‌عامل شرکت خدمات حمایتی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد کود‌های تامین شده از منابع داخلی هستند، افزود: کود‌های ازوته صددرصد تولید داخل هستند. علاوه بر تامین نیاز داخل بزرگترین صادر کننده کود‌های ازوته در دنیا هستیم.

وی از عدم افزایش قیمت کود‌های یارانه‌ای خبر داد و گفت: امسال سومین سالی است که قیمت کود‌های یارانه‌ای به منظور حمایت از کشاورزان و بهره‌برداران بخش حتی یک ریال افزایش نیافته است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۴ درصد برنامه در ده ماهه امسال تامین و تدارک شده است، بیان کرد: این میزان نسبت به دهه ۹۰ بیانگر رشد قابل توجهی است.پیش بینی می شود تا پایان سال کل برنامه را محقق خواهیم کرد.

رسولی با بیان اینکه از افزایش مصرف کود‌های کشاورزی استقبال می‌کنیم، افزود: مصرف کود در کشور ما کمتر از نصف متوسط جهانی و یک سوم میانگین کشور‌های توسعه یافته است، امسال افزایش مصرف کود رشد کم سابقه‌ای را تجربه کرده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی ادامه داد: بنابر آمار و ارقام موجود، میانگین مصرف کود‌های ازوته، فسفاته و پتاسه در ۱۰ ماهه امسال به یمن بارندگی‌هایی که رخ داده، نسبت به سال قبل ۲۳ درصد و دهه ۹۰، ۲۸ درصد رشد یافته است.

وی متوسط مصرف کود در ایران در هر هکتار را کمتر از ۶۰ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: این درحالی است که متوسط مصرف کود کشور‌های توسعه یافته مثل چین و آمریکا بیش از ۱۸۰ کیلوگرم و در کانادا بیش از ۲۰۰ کیلوگرم است و این امر نشان می‌دهد فاصله قابل توجهی با استاندارد‌های مصرف جهانی داریم.

رسولی با اشاره به اینکه از حیث تنوع مصرف کود به وضعیت مساعدی دست یافته ایم، افزود: امسال حدود ۷۰ درصد فسفاته، حدود ۲۰ درصد پتاسه و حدود ۱۰ درصد ازته مصرف شده است و باید تنوع بیشتری در سبد مصرفی بهره برداران ایجاد شود.

این مقام مسئول از ذخیره استراتژیک بیش از ۲۲۵ هزارتن کود‌های کشاورزی در انبار‌ها خبر داد و گفت: هم اکنون علی رغم تمامی محدودیت‌ها و چالش‌های ناشی از تحریم شرایط مساعدی در این زمینه داریم، چرا که ۱۰۰ درصد برنامه تامین و تدارک از بازار‌های بین المللی صورت گرفته و تاخیری در این زمینه نداشته ایم.

وی ادامه داد: هم اکنون دو محموله کود از اروپا و آسیای جنوب شرقی در حال ورود به کشور است که هر کشتی حدود ۴۰ هزارتن بوده و پتاسه از مقصد بلاروس و فسفاته از مقصد چین وارد می‌شود.

رسولی با بیان اینکه تحویل کود اوره به کشاورزان در ۱۲ سال اخیر بی سابقه بوده است، اظهار کرد: سال گذشته تا پایان سال یک میلیون و ۲۱۴ هزارتن کود اوره از شرکت پتروشیمی تحویل گرفتیم که امروز این رقم از مرز یک میلیون و ۲۳۰ هزارتن  گذشته است و برای دو ماه پایانی امسال حمل ۶۰۰ هزارتن کود اوره را برنامه ریزی کرده ایم تا با ذخیره قابل توجهی وارد سال آینده شویم و کشت بهاره را آغاز کنیم.

این مقام مسئول، تولید کود اوره کشور را ۶ میلیون تن اعلام کرد و افزود: اگر ۲ میلیون تن از این میزان را در داخل مصرف کنیم، می‌توانیم دو سوم این میزان را صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی درباره آخرین وضع بازارکود‌های کشاورزی بیان کرد: اگرچه برخی اوقات مطرح می‌شود که قیمت کود افزایش می‌یابد و حتی می‌خواهد تا دوبرابر گران شود، از این رو این مسئله موجب شده است تا صف‌های طولانی برای خرید کود از سوی کشاورزان ایجاد شود، اما طی سه سال اخیر قیمت کود یارانه‌ای افزایشی نداشته است و برای سال آینده در همان زمان تصمیم گیری می‌شود.

وی در ادامه افزود: امسال شاهد بودیم که کود‌های تقلبی در کیسه‌های شرکت خدمات حمایتی تولید و عرضه می شود که ۲۶ پرونده در این زمینه تشکیل شد، ضمن آنکه با هماهنگی‌های خوبی که با سازمان تعزیرات حکومتی داشتیم، در نقاط مختلف با موارد تقلب برخورد‌های مناسبی صورت گرفته است.

رسولی با اشاره به اینکه چین بزرگترین تولیدکننده کود در جهان است، اظهار کرد: چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کود‌های کشاورزی و صادرکننده به اروپای غربی، آمریکا و کاناداست، از این رو بازرگانان باید توجه کنند که از منابع معتبر این اقلام را خریداری کنند چرا که چین کشوری است که محصولات خود را در گرید‌های مختلف تولید می‌کند و وقتی با مشخصه‌های دقیق و مطابق با استاندارد‌های جهانی آن را مطالبه کنیم، می‌توانیم کود‌های با کیفیت و در سطح استاندارد جهانی برای کشاورزان تامین کنیم.

به گفته این مقام مسئول، هم اکنون بازرسان بین المللی شرکت خدمات حمایتی از مرحله تولید تا بارگیری در گمرک، ورود به کشتی و تخلیه در بنادر، ۴ مرحله نمونه برداری و آزمایش می‌کنند و پس از بازرسی‌های متعدد و اطمینان از کیفیت محصول اجازه ترخیص می‌دهند.

وی افزود: در ارتباط با کود موضوع قابل توجهی  مطرح نشده است.

 واگذاری شرکت خدمات حمایتی از ۱۱ سال گذشته تا کنون محقق نشده است

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی در خصوص واگذاری شرکت خدمات حمایتی بیان کرد: براساس قانون سال ۸۵، شرکت خدمات حمایتی باید خصوصی سازی شود و در این زمینه نگرانی وجود ندارد، اما باید به اهلش واگذار شود و الزامات آن دیده شود.

به گفته وی، وظیفه تامین و تدارک کود‌های کشاورزی وظیفه‌ای نیست که دولت بخواهد نسبت به آن بی تفاوت باشد چرا که تامین نهاده‌های کشاورزی، امنیت غذایی کشور را در بر دارد.

رسولی با اشاره به اینکه حدود ۱۱ سال است که واگذاری شرکت خدمات حمایتی به دلایل مختلفی محقق نشده است، اظهار کرد: هر زمان که خصوصی سازی انجام شود، آمادگی کامل وجود دارد و ما هم کمک می‌کنیم تا این اتفاق به بهترین نحو بیفتد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دغدغه‌ای راجع به تامین و تدارک کود نداریم، بیان کرد: با توجه به آنکه طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، تمام کشتی‌ها به موقع وارد شده اند از این رو جای هیچگونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه خطر قرمز ما برای ذخایر کود بالای ۲۰۰ هزارتن است، افزود: با توجه به آنکه تا کشت بهاره زمان زیادی باقی نمانده است، میزان ذخایر خود را تا ۳۰۰ هزارتن افزایش خواهیم داد تا بتوانیم مصرف مناسبی از کود در استان‌ها داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی در پایان تصریح کرد: هم اکنون ۱۳۰ هزارتن کود در بنادر است که بخشی از آن مصرف شده و بخشی برای ذخیره به انبار‌ها می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار