سخنگوی نمایشگاه «بانوی بی‌نشان» گفت: هزینه‌های نمایشگاه «بانوی بی نشان»، توسط گروه‌های مردمی تامین شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با ایام فاطمیه هیات، حسینیه و مساجد بسیاری در اقصی نقاط کشور میزبان عزاداران دخت پیامبر اکرم (ص) می شوند.

در این ایام بار دیگر پرچم های سیاه شهر را در برمی گیرد و نوای سوزناک شیعیان از هر گوشه و کناری به گوش می رسد.

حال که در دومین دهه ایام فاطمیه به سر می بریم، یک شب به بازدید از نمایشگاه «بانوی بی نشان» که توسط گروهی از جوانان متدین و دوستدار اهل بیت (ع) در حسینیه سیاوشانیها برپا شده است، رفتیم.

با ورود به این نمایشگاه بخشی از تاریخ اسلام را از نزدیک مشاهده می کنیم؛ ماکت حضرت آدم، خانه کعبه، برکه غدیر، بستر پیامبر اکرم (ص) پیش از شهادت، کوچه های بنی هاشم، منزل حضرت امیرالمومنین (ع)، پیکری که تیرباران شده و در نهایت موکب هایی که نمادی از همایش اربعین هستند و به مردم خدمت رسانی می کنند در یک نگاه کلی در نمایشگاه بانوی بی نشان روایت می شود.

پس از بازدید از بخش های نمایشگاه با سعید بهرامی سخنگوی این نمایشگاه به گفتگو پرداختیم.

بهرامی درباره سابقه و چگونگی برگزاری نمایشگاه بانوی بی نشان اظهار کرد: این نمایشگاه حدود ۱۳ سال است که برگزار می‌شود. در سال‌های نخست در ایام فاطمیه هیات داشتیم و در کنار آن چند ماکت که از یونولیت و... ساخته شده بود، به صورت نمادین به نمایش گذاشته می‌شد؛ مکان اولیه نمایشگاه هم خیابان شوش ابتدای خیابان فداییان اسلام بود.

وی ادامه داد: امسال سال چهارم است که نمایشگاه را در این ملک به نام حسینیه سیاوشانی‌ها و به وسعت ۱۴۰۰ متر مربع برگزار می‌کنیم. «بانوی بی نشان» هرسال با یک شعار برگزار می‌شود که شعار امسال «انتظار در سیره فاطمی» است.

بهرامی با بیان اینکه تمامی هزینه‌های لازم با مشارکت مردم تهیه شده و وابسته به هیچ ارگان لشکری و کشوری نیست، افزود: این نمایشگاه به نوعی نمایشواره است؛ زیرا هم بخش روایی دارد و هم نمایشی. امسال یک کار جالب و جدید دیگر برای نمایشگاه انجام شده و آن هم نمایش رادیویی است؛ یعنی بخش‌هایی را که برای اجرای آن با کمبود نیرو مواجه بودیم، قبلا ضبط کرده و الان پخش می‌کنیم.

وی در توضیح بیشتر از «بانوی بی نشان» گفت: نمایشگاه از ۱۳ بخش تشکیل می‌شود؛ ماکت حضرت آدم (ع) که میوه ممنوعه را می خورد اولین ایستگاه است. بعد از آن نماد خانه کعبه است که در این بخش اتفاق‌هایی که در زمان حضرت رسول (ص) در مکه رخ داده، به مخاطبان توضیح داده می‌شود.

«بانوی بی نشان»؛ روایت تصویری از غربت حضرت زهرا (س)/ مشارکت چشمگیر مردم برای نمایش مظلومیت بانوی دو عالم

بهرامی افزود: بعد از آن واقعه غدیر را نمایش می‌دهیم. البته هم اهل تسنن و هم تشیع می دانند که واقعه غدیر چیست؛ اما در این نمایشگاه کامل تر توضیح داده می‌شود، بعد از آن ۵ بخش دیگر داریم که یکی از بخش‌ها تاکنون در هیچ کتاب و مجلسی و ... گفته نشده است. این بخش از بستری بودن پیامبر اکرم (ص) آغاز می شود، در ادامه اتفاق‌هایی که بر سر جانشینی ایشان در زمان حیات او می‌افتد را روایت می‌کند و بعد به رحلت یا به روایتی شهادت آن حضرت می‌پردازد.

سخنگوی نمایشگاه «بانوی بی نشان» ادامه داد: مخاطبان در ادامه از نمایش ثقیفه بازدید می‌کنند؛ یعنی اتفاق‌هایی که در بیعت گرفتن و بیعت کردن افراد با خلیفه اول افتاده است را به روایت تصویر مشاهده می‌کنند. بعد از آن هم بخشی است که کار‌های قبیله اسلم را نمایش می‌دهد و بعد از آن نمایش مسجد حضرت رسول (ص) را داریم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ سال است که وهابیون کوچه‌های بنی هاشم را در مدینه صاف کرده اند، گفت: بعد از اینکه مخاطبان وقایع غم انگیز شکسته شدن و آتش گرفتن درب خانه حضرت علی (ع) و غصب باغ فدک را مشاهده می‌کنند، وارد مسیری می‌شوند که به نام کوچه‌های بنی هاشم ساخته شده است. می‌توان گفت احساسی‌ترین و پرمعناترین بخش نمایشگاه همین بخش است که طی اجرای گروه نمایش هیات به صورت واقعی درب خانه آتش زده می‌شود و روایت دست بسته بردن حضرت علی (ع) به مسجد نیز به نمایش درمی آید.

بهرامی ضمن اشاره به مهجور ماندن بخشی از زندگی حضرت امیرالمومنین (ع) در تاریخ اسلام اظهار کرد: یکی از صحنه‌های نمایشگاه که در کتاب‌های تاریخی به خوبی بیان نشده است، روایتی است که طبق آن، پس از شهادت پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی (ع) به مدت ۴۰ شب حضرت زهرا (س) را سوار بر مرکب می‌کنند و همراه ایشان جلوی خانه اصحاب می روند تا شاید بتوانند از آن‌ها بیعت بگیرند. در ادامه این نمایش، بخش تشییع پیکر مطهر امام حسن (ع) است که به دستور عایشه تیرباران می‌شود، انتهای بخش‌های دوران گذشته هم به قبرستان بقیع می‌رسد که قرار است پیکر کریم اهل بیت (ع) آنجا دفن شود.

سخنگوی «بانوی بی نشان» با بیان اینکه هر نمایش و برنامه هدفی دارد و هدف نمایش ما وصل کردن اتفاق‌های تاریخ اسلام از ۱۴۰۰ سال پیش به اتفاق‌های امروزی است، گفت: طبق شعار امسال ایام فاطمیه، در حال حاضر بزرگترین انتظار شیعیان ظهور حضرت حجت (ع) است. حضرت خودشان فرموده اند «وقتی ظهور کنم مردم فارغ از جنسیت، با هم برابر هستند و در کنار هم قرار می‌گیرند». در چند سال اخیر اتفاقی افتاده است که می توان آن را نمادی از نشانه‌های ظهور دانست و آن هم همایش پیاده روی اربعین است.

وی افزود: در همایش اربعین موکب‌ها و هیئات مختلف به دور از هرگونه منفعت طلبی می خواهند مسیری که پیش رو دارند را طی کنند و به هدف نهایی که حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) است، برسند. به همین دلیل ما هم در بخش پایانی نمایشگاه، نمادی از واقعه پیاده‌روی اربعین را تعبیه کرده ایم.

بهرامی ادامه داد: در بخش همایش اربعین، موکب‌هایی داریم که به زبان عربی از مردم خواهش می‌کنند نزد آن‌ها آمده و از نذری‌ها استفاده کنند. همچنین کلیپی تهیه شده که به وظایف شیعیان در دوران انتظار می‌پردازد. در واقع می‌خواهیم نشان دهیم که اگر حضرت مهدی (عج) ظهور کنند، مردم دستشان در جیب هم خواهد بود و مشکلات بشریت حل خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه چند ساعت طول می‌کشد تا بازدیدکنندگان بخش‌های مختلف نمایشگاه را ببینند، گفت: هرگروه حدود یک ساعت و نیم در نمایشگاه حضور دارند. استقبال مخاطبان بسیار خوب است؛ در سال‌های گذشته تعداد بازدید کنندگان در طول ۱۰ شب از ۸۰۰۰ نفر تجاوز کرده است که به لطف خدا امسال از سال‌های گذشته هم بیشتر خواهد شد.

این جوان انقلابی در ادامه با بیان اینکه جامعه وهابیت هزینه‌های بسیاری برای نابودی شیعیان صرف می‌کند، اظهار کرد: یکی از دلایلی که خواستیم از هیات داری خارج شویم این است که احساس کردیم در زمینه فعالیت‌های بصری آنقدر که لازم است، تلاش نکرده ایم و فقط شنیده‌ایم. همانطور که شنیده‌ها حکایت می‌کند در تاریخ چه اتفاق‌هایی افتاده است، اگر این وقایع به صورت عینی ساخته شود، تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطب دارد.

بهرامی در پاسخ به اینکه سناریوی کلی نمایشگاه توسط چه کسانی نگارش شده است، گفت: سناریو کلی به قلم کارشناسان خبره مذهبی و تاریخی تحریر شده است. نمایشنامه‌ها برگرفته از کتاب‌هایی است که مورد قبول شیعیان و اهل تسنن است و ما خیلی تلاش کردیم که تاریخ را واقعی نشان دهیم و کوچکترین هدفی هم به منظور ایجاد تفرقه بین شیعیان و سنی‌ها در این نمایشگاه وجود ندارد.

وی ضمن اشاره به توزیع برگه‌های پرسش و پاسخ در انتهای نمایشگاه بیان کرد: هدف ما از این کار این است که تمامی سوال‌های مخاطبان را پاسخ دهیم و هیچ ابهامی از نمایشگاه در ذهن آن‌ها باقی نماند. وقتی بازدید کننده‌ای می‌آید و می‌گوید خیلی از چیز‌هایی که اینجا دیدم را تاکنون درک نکرده بودم، اجر تیم صد نفره‌ای که ۲، ۳ ماه برای برپایی «بانوی بی نشان» زحمت کشیده اند پرداخت می‌شود.

سخنگوی «بانوی بی نشان» در پاسخ به اینکه چرا تعداد محدودی از هیات‌ها به امور فرهنگی و هنری می‌پردازند، گفت: مسئله این است که بیشتر هیات‌ها تنها به برگزاری مجالس عزاداری بسنده می‌کنند. البته ممکن است هزینه و وقت لازم را هم نداشته باشند. عزاداران حسینیه سیاوشانی‌ها احساس کردند که با روایت تصویری غربت ائمه بهتر لمس می‌شود و به نظرم این کار‌ها کمترین کار‌هایی است که شیعیان می‌توانند برای مقابله با دشمنان انجام دهند و اگر در هیات‌ها و جا‌های دیگر هم برگزار شود، خوشحال می‌شویم.

بهرامی با اشاره به اینکه بزرگترین چراغانی‌های نیمه شعبان در سطح شهر توسط حسینیه سیاوشانی‌ها برگزار می‌شود، گفت: در ایام نیمه شعبان چراغانی خیابان فداییان اسلام و دهستان سیاوشانی‌ها استان مرکزی را بچه‌های این هیات انجام می‌دهند. در دهه دوم محرم هم هرشب پذیرای ۲۰۰۰ عزادار هستیم و در لیالی قدر هم یکی از باشکوه‌ترین مراسم‌های شهر را برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی، نیازمندان منطقه را هم تحت پوشش داریم. همچنین صندوق خیریه‌ای برای کمک به مستضعفان در حسینیه وجود دارد.

بهرامی در پاسخ به اینکه در حال حاضر شرایط اقتصادی جامعه خوب نیست، چطور می‌شود مردم در این وضعیت نابسامان بازهم مشارکت‌های مالی دارند و برای امور مذهبی کم نمی‌گذارند؟ بیان کرد: ما مردم ولایی داریم که ارادت خاصی به اهل بیت (ع) دارند، حتی در شرایط بد فعلی هم تلاش می‌کنند که به برنامه‌های مذهبی کمک کنند. این ارادت در قلب مردم نقش بسته است. خدا را شاکریم که هروقت برای هرکدام از برنامه‌ها دست یاری به سویشان دراز کردیم به خوبی کمکمان کردند. ما هم تلاش داریم که مردم بیشتری در برنامه‌های مذهبی شرکت کنند و از وقایعی که اطلاع ندارند با خبر شوند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.