سخنگوی دولت ژاپن امروز (دوشنبه) در اظهاراتی به لغو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد میان آمریکا و روسیه واکنش نشان داد.

واکنش ژاپن به لغو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد میان آمریکا و روسیهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «یوشیهاید سوگا» سخنگوی دولت ژاپن امروز (دوشنبه) اعلام کرد توکیو از لغو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد میان آمریکا و روسیه استقبال نمی‌کند، اما انگیزه واشنگتن برای عمل نکردن به تعهداتش طبق این توافقنامه را درک می‌کند.

وی گفت: این معاهده نقشی تاریخی در کنترل و کاهش تسلیحات داشته است. 

گفته می‌شود اظهارات این مقام ژاپنی در حالی بیان شد که دو روز قبل روسیه یک کشتی صید خرچنگ متعلق به ژاپن را با ده سرنشین توقیف کرد.

روز جمعه، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از خروج واشنگتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد طی ۶ ماه آینده خبر داد. روز بعد نیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد به تبعیت از آمریکا عمل به تعهداتش تحت این پیمان را به حالت تعلیق درمی‌آورد. 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اکتبر سال گذشته مسکو را به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد متهم کرد. آمریکا مدعی است روسیه با آزمایش موشک ۹ اِم‌۷۲۹ (۹ M. ۷۲۹) مفاد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد را نقض کرده است. واشنگتن اعلام کرد تا ۲ فوریه سال جاری به این توافق پایبند است و سپس به طور کامل از این پیمان خارج می‌شود.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد در هشتم دسامبر سال ۱۹۸۷ به امضای رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی رسید و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. این پیمان هر دو کشور را به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳ هزار و ۴۰۰ مایل ملزم می‌کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار