دستاورد‌های انقلاب در حوزه صنعت/ از رشد ۱۴۳ درصدی تولید گاز مایع تا افزایش ۲۵ برابری صادرات پتروشیمی + نموداریکی از مهم‌ترین عوامل اقتدار اقتصادی کشور‌ها پیشرفت صنعتی و فناوری آن کشور است. بر اساس گزارشی در سال ۱۳۸۶ صنعت ایران با تولید ۲۳ میلیارد دلار محصول صنعتی، در رتبه ۳۹ جهان قرار داشته‌ است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هر انقلاب در هر کجای دنیا رخ بدهد دستاورد‌ها و ویژگی‌های مختص به خود را خواهد داشت؛ انقلاب اسلامی هم از این جهت مستثنی نبوده، اما تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌های جهان را می‌توان در این دانست در شرایطی که همه دنیا تمام قد به مبارزه با انقلاب اسلامی برخاسته بودند انقلاب اسلامی در محدودیت‌ها رویش پیدا کرد و در محدودیت‌ها قد علم کرد تا امروز به پختگی برسد.

یکی از مهم‌ترین عوامل اقتدار اقتصادی کشور‌ها پیشرفت صنعتی و فناوری آن کشور است. بر اساس گزارش اکونومیست در سال (۱۳۸۶) صنعت ایران با تولید ۲۳ میلیارد دلار محصول صنعتی در رتبه ۳۹ جهان قرار داشته‌است.

همچنین بر اساس این گزارش صنعت ایران از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ از رتبه ۶۹ نرخ رشد صنعتی سالانه به رتبه ۲۸ رسیده است.

دستاورد‌هایی به اندازه ۱۰۰ سال

اما دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی با وجود شرایط سخت تحریم و جنگ که به کشور وارد شده است، چیزی فراتر از ۴۰ سال بوده است در همین راستا می‌توان گفت: ایران در ۴۰ سال گذشته به اندازه ۱۰۰ سال یک کشور با شرایط عادی دستاورد داشته است که همه از برکات انقلاب اسلامی است.


بیشتر بخوانید: دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه محیط زیست


تحریم‌های متعدد در عرصه اقتصادی نه تنها نتوانست کشور را از پای در بیاورد بلکه به برکت انقلاب اسلامی کشور ما طی دهه‌های اخیر توانسته است به یکی از کشور‌های مطرح از لحاظ قدرت اقتصادی در منطقه جنوب غرب آسیا تبدیل شود. نکته‌ی اساسی در فرایند رشد صنعت ایران خودکفایی و استقلال آن از ساختار‌های جهانی و دانش بنیان بودن آن است.

دانشمندان ایرانی در صنایعی، چون سدسازی، فناوری نانو، پتروشیمی، نفت، فولاد، تولیدات و صنایع هوافضا پیشرفت‌های قابل توجه داشته اند.

رهبر انقلاب بار‌ها از رشد چشمگیر علمی و فناوری در کشور اظهار خرسندی کرده اند، اما باید توجه داشت همه موفقیت‌های ایران در سایه تحریم‌ها و محدودیت روابط آن با کشور‌های صنعتی دنیا رخ داده است.

برخی از پیشرفت‌های صنعتی کشور در ۴ دهه اخیر نسبت به سال ۱۳۵۶ به شرح زیر است:

- افزایش صادرات غیر نفتی از ۵۴۳ میلیون دلار در سال ۱۳۵۷ به ۳۱ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۵؛ ۵۷ برابر
- ۳۰ برابر شدن تولید محصولات پتروشیمی
- ۲۴ برابر شدن تولید فولاد خام
- ۳ برابر شدن تولید بنزین پالایشگاهی تا پایان سال ۱۳۸۸؛ رسیدن به ۱۸/ ۴۳ میلیون لیتر در روز
- رسیدن به تولید ۳۶ / ۸ میلیون لیتر گاز مایع در روز تا پایان سال ۱۳۸۸؛ رشد ۱۴۳ درصدی
- رسیدن به تولید و صادرات پتروشیمی از ۶۰۰ هزار تن به ۱۲ میلیون و ۲۶۸ هزار تن در سال

دستاورد‌های انقلاب در حوزه صنعت/ از رشد ۱۴۳ درصدی تولید گاز مایع تا افزایش ۲۵ برابری صادرات پتروشیمی + نمودار

تولید ناخالص داخلی بخش صنعت در یک دهه اخیر

بررسی نمودار تولید ناخالص داخلی ایران در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ نشان می‌دهد سهم صنعت از تولید ناخالص داخلی از ۳۰ تا ۳۵ درصد در نوسان بوده است. قابل توجه است که به خاطر تحریم‌های اقتصادی و اتکا بیشتر تولیدات صنعتی بر نفت سهم این بخش از ۳۴ درصد در سال ۸۵ به ۳۰ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

دستاورد‌های انقلاب در حوزه صنعت/ از رشد ۱۴۳ درصدی تولید گاز مایع تا افزایش ۲۵ برابری صادرات پتروشیمی + نمودار

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

انتهای پیام/

مروری بر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار