دادمان گفت: قوانین و ضوابط حاکم در کسب و کار از جمله بیمه، مالیات، مشاغل سخت و زیان ­آور، ضوابط خدمات بانکی و صدور خدمات فنی و مهندسی، از رویکرد غیرتوسعه­‌ای برخوردارند.

کاهش مستمر بودجه عمرانی رویکردی غیرتوسعه ­ایبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سندیکای شرکت های ساختمانی ساختمانی، دادمان رئیس هیات مدیره سندیکا در همایش ۷۰ امین سالگرد تاسیس سندیکا با بیان اینکه در این حرفه پولسازی معنا ندارد و آنچه هست تماما عشق است، گفت: برای دورانی که پول در آوردن از راه‌های آسان و بدون ­تعهد ایجاد اشتغال برای دیگران کاری آسان و در دسترس است پیمانکاری مشقتی نزدیک به خودآزاری است.

دادمان افزود:هم اکنون منابع مالی کاهش یافته، تامین مالی توسط دولت اندک و به سختی انجام می­ گیرد، علاوه بر آن قوانین پیرامونی و ضوابط حاکم در امور کلی و کسب و کار از جمله بیمه، مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، مشاغل سخت و زیان ­آور، ضوابط خدمات بانکی و مشکلات صدور خدمات فنی و مهندسی، نظام فنی و اجرایی و از جمله شرایط عمومی پیمان، بازار سرمایه، گمرگ و …اکثرا از رویکرد غیرتوسعه­‌ای برخوردارند یا حداقل در جهت تسهیل و تسریع فعالیت‌های زیرساخت توسعه نیستند.

وی توضیح داد: توجیه این وضعیت را عمدتا با تحریم مرتبط کرده و کمبود بودجه را مطرح می کنند.

وی تصریح کرد: صحبت از تامین مالی پروژه ­ها توسط بخش خصوصی و حتی محوریت بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی تبلیغات محور و غیرواقع است. عدم جدیت در به ثمر رساندن اهداف فوق به طور نمونه در واگذاری پروژه ­های نیمه تمام و تجهیز منابع مالی از بازار سرمایه و بانک‌ها طی ۵ سال گذشته خود را نشان داده و در یک جمله، وضعیت را می ­توان خلاصه کرد: «در عین تقلیل بودجه عمرانی اراده و انسجام بین بخش‌های مختلف برای تشویق و پیشبرد سرمایه­ گذاری بخش خصوصی در احداث زیرساخت‌ها نیست».

در ادامه ایرج گلابتونچی دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی به خدمات فنی و مهندسی و الزامات این کار پرداخت و عنوان کرد: تعداد پیمانکاران تأیید صلاحیت شده براساس سایت سازمان برنامه، ۴۲۵۳۱ شرکت پیمانکار تعیین صلاحیت شده در کنار ۲۹۰۷ شرکت مشاور تأیید صلاحیت شده است، که این تعداد پیمانکار در ۶۹۲۴۱ رشته رتبه­ بندی شده ­اند.

وی افزود: بالاترین سقف پیمانکاری ما در رشته ساختمان است که ۲۳۵۵۸ رشته شرکت در حوزه ساختمان فعال هستند و حدود ۱۳۹۴۵ در رشته راه و ۱۱۵۸۲ در رسته آب هستند.

گلابتوچی یادآوری کرد: بیشترین حجم پیمانکاری کشور به ترتیب در حوزه ساختمان، راه و ترابری، آب، تأسیسات و نیرو است یعنی پیمانکاری ما به کار در رشته ساختمان، راه و آب گرایش دارد. علی رغم این که کشوری نفتی هستیم، اما در حوزه نفت، صنعت، ارتباطات و کاوش‌های زمینی خیلی پیمانکاری ما قوی نیست و فعالیت چندانی نکرده است.

وی گفت: اگر بخواهیم شرکت‌ها را بر اساس رتبه تقسیم­ بندی کنیم اولین نکته ­ای که می­ بینیم این است که تجمع عجیبی در رتبه ۵ داریم که نشان می­ دهد حجم عظیمی از پیمانکاری جوان در کشور داریم که اگر برای آن‌ها کار ایجاد نشود با بحران بزرگی اجتماعی- اقتصادی در حوزه مهندسی روبرو هستیم. از ۶۵ هزار شرکت حدود ۵۷ هزار شرکت در ۶ گرایش رتبه ۵ هستند. از ۳ هزار شرکت حدود ۲۹۰۰ پیمانکار رتبه ۵ داریم. یعنی باید برای جوانانی که شرکت پیمانکاری تاسیس می ­کنند فکر عاجل کنیم و برای آن‌ها کار ایجاد نماییم.


شرایط رشد پیمانکاری در شهرستان‌ها فراهم نشده است

دبیر سندیکا تصریح کرد: ظرفیت ریالی پیمانکاری کشور حدود ۱ میلیون میلیارد تومان یا به عبارتی ۱۱۵ میلیارد دلار حجم پیمانکاری ما است که باید برای آن کار ایجاد، با توجه به شرایط کشور ما و بودجه ­ای که روز به روز کم می ­شود این حجم پیمانکاری با این سقف ریالی را کجا باید کار بدهیم و اجازه دهیم درآمد داشته باشند. یعنی به تعبیر دیگر ما حجم ریالی وسیعی در محدوده پیمانکاری داریم، ولی کار نداریم در داخل کشور به آن‌ها بدهیم.

گلابتونچی افزود: در استان تهران گرایش ­ها مشابه کل کشور است، در تهران حدود ۱۸۴۰۵ پیمانکار وجود دارد یعنی حجم بزرگی از پیمانکاران در شهر‌های دیگر وجود دارد که خیلی نمی ­توانند فعالیت کنند. از لحاظ ریالی ۴۶ میلیون دلار از ۱۱۵ میلیون دلار سهم تهران است. یعنی ما حجم زیادی از پیمانکاران رتبه ۱ را که ظرفیت بالایی دارند در تهران هستند و در شهرستان‌ها شرکت‌های رتبه پایین­‌تر قرار می­ گیرند.

وی ادامه داد: در واقع پتانسیل عظیمی از کار در شهرستان‌ها ایجاد شده بدون این که فکر کنیم چگونه باید به آن‌ها کار بدهیم. ۶۷ درصد پیمانکاران پایه ۱ در تهران هستند و ما نتوانسته ­ایم در فرایند توسعه شرایطی ایجاد کنیم که پیمانکاران ما علاوه بر تهران در شهر‌های دیگر هم رشد کنند. ۵۵ درصد پیمانکاران پایه ۲ در تهران هستند و سایر رتبه­‌ها بیشتر در شهرستان‌ها تمرکز یافته ­اند که مسئولان باید به این امر توجه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار