صالحی گفت:انقلاب اسلامی ایران به گونه‌ای مدیون شاعران است و انقلاب اسلامی، انقلاب کلمات بود.

به گزارش خبرنگار  حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه شعر با ایران همزاد است، گفت: هزاران سال تاریخ ایران پا به پای شعر حرکت کرده، قدم زده و به امروز ایران رسیده است.

وی افزود:شعر چشمه حیات ایران است، چون رود گوارا و روان در رودخانه تاریخ ایران جریان داشته است. ما ملتی هستیم که با شعر سخن گفتیم و با شعر هم ارتباط برقرار کردیم. حتی پیامبر ایرانی، زرتشت هم پیامش را با شعر به مردم منتقل کرده است. شعر هویت ایرانی است شاعران ما پرچم ایران ما هستند.

وزیر ارشاد با بیان اینکه هرجا نام ایران است به گونه‌ای با شعر و شاعری پیوند دارد،بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران که اکنون چهلمین سالگردش را برگزار می‌کنیم به گونه‌ای مدیون شاعران است به درستی انقلاب اسلامی، انقلاب کلمات است. هرکدام از انقلاب‌ها به نوعی توصیف می‌شوند. واژه‌ها به گونه‌های مختلف به انقلاب راه یافته اند و شاعران سهم قابل توجهی در تهییج اجتماعی مردم از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ داشتند.

صالحی ادامه داد:برخی شاعران به دلیل کلمه زندانی شدند یا به دلیل کتاب شعرشان به زندان افتادند. وقتی سهم خطه خطه ایران را در انقلاب می‌بینیم سهم شاعران هرخطه در انقلاب دیده می‌شود. در خطه خودم که خراسان است شاعران خراسانی، چون شفیعی کدکنی و مهدی اخوان ثالث در انقلاب نقش داشتند و هیجانات اجتماعی را به سمت آزادی و مقاومت کشاندند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکی از کسانی که سبقه خراسانی دارد و در انقلاب نقش داشت سید علی موسوی گرمارودی بود، بیان کرد: شاعرانی مثل موسوی گرمارودی هم از طریق شعر‌های اجتماعی و شعر نو آیینی با نهضت امام خمینی، ارتباط خاصی پیدا کردند.

صالحی گفت:گرمارودی از کسانی بود که شعر نو آیینی را به طور جدی در جامعه ما مطرح کرد. بعد از انقلاب اسلامی، جریان شعر رو به رشد بود از سال ۵۷ تا دی ۹۷، ۴۵ هزار و ۴۰۰ کتاب شعر اول داشتیم که از این میان ۳۱ هزار و ۲۸ کتاب به شاعرانی مربوط می‌شود که شاعران قرن ۱۴ بودند. 

گفتنی است در بخش شعر بزرگسال مخالف خوانی جواد زهتاب نشر چشمه شایسته تقدیر و دو اثر روح اندوهگین یک شاعر سید محمد رضا محمدی نشر شهرستان ادب و دومینو ابوذر پاکروان نشر فصل پنجم به طور مشترک برگزیده شدند.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت ارشاد ، شعر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار