به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، «شب موسیقی» در دهمین نشست خود، شامگاه یکشنبه ۱۸ آذر، با اجرای رضا مهدوی و موضوع «مدیریت اجرایی موسیقی در کشور»، میزبان علی ترابی، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر مانی جعفر زاده، مدرس، منتقد و مدرس دانشگاه بود.
ترابی در مورد آسیبهای تغییر مدیریتها اظهار داشت: موسیقی به دلیل نداشتن هیچ قانونی در کشور، بسیار متاثر از تغییر و تحول دولتها بوده است. متاسفانه موسیقی از ثبات لازم برخوردار نبوده است و به لحاظ ساختار اداری و بودجه ضعیف بوده است. همه این نداشتن پایگاههای جدی فرا دستی، باعث شده تا سلایق به راحتی آن را جا به جا کنند. حوزه فرهنگ متاثر از حوزه قدرت است و طبیعی است با تغییرات سیاسی در کشور، تغییرات فرهنگی شکل بگیرد. دفتر موسیقی نیز مصون از این ماجرا نیست و در دولتهای مختلف روندهای مختلفی داشته است.
وی ادامه داد: به نظرم نبود قوانین بیشتر امور را به دست موزیسینها سپرده است و توفیقات به دست آمده متاثر از حضور موزیسینها در حوزه اجرا و برنامه ریزی بوده است که البته به صورت آزمون و خطا پیش رفته و شاید دیگر جای آن هست که بعد از این همه سال فعالیت دفتر موسیقی، ما برای تدوین قوانین فرادستی و سند چشم انداز موسیقی تلاشی کنیم.
جعفر زاده در مورد مدیریت حوزه موسیقی گفت: آنچه ما به عنوان موسیقی دان میبینیم دیواری است که مدیر بالای آن نشسته است و با تغییر مدیر این دیوار کوتاه و بلند میشود، اما همچنان وجود دارد. خوشبختانه آقای ترابی از بدنه موسیقی آمده اند. ما بسیار مدیرانی داشته ایم که اصلا موسیقی را دوست نداشته اند و یا تصور پرتی از آن داشته اند.
ترابی در مورد تغییر نامهای دفتر موسیقی توضیح داد: نسبت مستقیمی بین این عناوین و کارایی سیستم وجود ندارد. اینها بیشتر تابع سیاستهای کلان بروکراسی اداری بوده است که در خیلی وزارتخانهها اعمال شد، در حوزه موسیقی شاید بیشتر به چشم آمد.
ترابی در مورد بودجه گفت: بودجه کاسته نشده است، اما در مقایسه با رشد موسیقی و نیازهایش بسیار عقب مانده است. موسیقی در حال حاضر حتی از سینما هم چرخش مالی بیشتری دارد و برآورد مالی این بازار حدود ۴۰۰ میلیارد تومان گردش مالی در سال است. بودجه ما حدود ۱۰ میلیارد تومان است یعنی عملا هیچ انتظاری نمیشود داشت که از حوزه دفتر موسیقی جریان سازی شود و یا از جریان خاصی حمایت شود.
مانی جعفر زاده در ادامه بحث پرسید: حوزه اختیارات دفتر موسیقی چقدر است؟ چیزهایی که خارج از حوزه اختیار دفتر موسیقی است در اختیار کجاست؟ دقیقا چه کسی در حال تصمیم گیری برای آثار ماست؟ این برای من موضوع اصلی است.
علی ترابی پاسخ داد: آنچه به حوزه موسیقی مربوط میشود، تصمیم گیرنده نهایی اش دفتر موسیقی است و هیچ شوخی در این مورد با هیج جایی نداریم. اما مثلا در حوزه امنیت برگزاری کنسرت قطعا باید با نهادهای دیگری نیز هماهنگیهایی انجام شود. در حوزه صلاحیت کسانی که در اجرای صحنهای شرکت دارند از جاهای دیگری استعلام میکنیم. اینها مواردی است که مربوط به خود موسیقی نیست.
ترابی در مورد بحث مجوز دادن برای آثار هنری گفت: بعضی نگرانیها و دیدگاهها در اوایل انقلاب باعث شد که سمت و سوی مجوزها به شکل خاصی درآید. اما با گذشت زمان و واقع بینی بیشتری که بر مدیران و هنرمندان حاکم شد، به نظرم وقت آن رسیده که یک بازنگری در شیوههای اجرای آن انجام دهیم.
ترابی بی نیاز شدن موسیقی بی کلام از رفتن به شوراهای موسیقی، حذف واسطه گری شرکتهای خاص برای ارائه موسیقی به دفتر موسیقی و دائمی شدن مجوز استودیوهای صدا برداری را از کارهای انجام شده در مدت مدیریت خود برشمرد.
وی افزود: طرحی را خدمت معاونت هنری داده ایم و آن این است که موسیقی با کلام هم در حوزههای سنتی، کلاسیک و نواحی، فقط شعر و کلامش بررسی شود.
جعفرزاده در مورد قسمتهایی از صدور مجوز که به نهادهای دیگر مربوط است گفت: سوالاتی که از ما برای صدور مجوز میپرسند بیشتر شبیه بازجویی است. چه فرقی دارد قطعهای را من بزنم یا همکارم؟
ترابی پاسخ داد: مجوز ارشاد به هیچ عنوان ارزش زیبا شناسی ندارد و تصدیق کننده ارزش هنری هیچ کاری نیست. مجوز ارشاد فقط در مورد یک سری شاخصهایی است که باید به صورت حداقلی رعایت شوند.
جعفر زاده ادامه داد: هر نوع موسیقی مخاطب و حق حیات دارد، مشروط بر اینکه تبدیل به تجارت مافیایی نشود و اجازه تنفس به فرهنگ دهد.
ترابی در مورد حضور آقازادهها در بحث فرهنگ گفت: حضور کسانی که پایگاههای قدرت پشتیبان آنهاست برای حوزه فرهنگ سم است. متاسفانه فضای جامعه کمی هیجان زده است و اگر سلبریتی به هر دلیلی پشت کاری بایستد، همه فکر میکنند این کاری است که صدای مردم است. خیلی اوقات من افسوس میخورم که از صداقت مردم سوءاستفاده میشود تا یک جریانی به یک بحث اقتصادی خاصی برسد.
جعفرزاده ادامه داد: ما الان در میانسالی مدیرانی هستیم که اینها اصلا تربیت موسیقیایی ندارند، بسیاری از اینها فرزندانی دارند که با همان شیوه هم تربیت کرده اند، حالا پول و زور دارند و با همان سطح دانش، آن پول و زور را به فرهنگ تزریق میکنند. این یک خودکشی فرهنگی است.
در پایان ترابی گفت: قلع و قمع موسیقی بی ارزش موجب حمایت از موسیقی با ارزش نمیشود.
جعفر زاده در صحبت پایانی خود گفت: ما باید مجوز را با ثبت جا به جا کنیم. این کاری است که هنرمند با رغبت انجام میدهد.
گفتنی است؛ «شب موسیقی» یکی از برنامههای «شبهای هنر» است که به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یک شنبه شبها ساعت ۲۳ به طور زنده، از شبکه ۴ سیما پخش میشود.
انتهای پیام/