نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: مدرنیته در اصل با هدف نفی خدا و بر اساس دین‌زدایی شکل گرفته است.

مدرنیته با هدف نفی خدا شکل گرفته استبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  آیت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد در مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان گفت: این همایش به پیروی از سیره حضرت رضا (ع) در گفتگو و ایجاد برنامه گفتمان با سایر مذاهب برگزار شده و خوشبختانه دارای برکات زیادی بوده است و امید است مسئولین در تداوم آثار این همایش، فعالیت کافی داشته باشند.

وی با اشاره به مسئله مدرنیته، آن‌را پایه و اساس دین‌زدایی برشمرد و افزود: در دو قرن گذشته مسئله دین‌زدایی به عنوان اصل اساسی در جامعه بشری به عنوان مدرنیسم شکل گرفت که اساس آن قطع کردن زندگی مردم از خدا بود.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه اصول مدرنیسم در سه اصل ماتریالیسم، اومانیسم، سکولاریسم است که با هدف نفی دین پایه‌گذاری شده است تصریح کرد: مدرنیته از نگاه غرب، دارای اصول و پایه‌هایی است که می‌توان به تجربه گرایی، انسان‌مداری به معنی اعتقاد به محوریت انسان در تمام عرصه‌ها، عقل‌گرایی بدان معنا که عقل مستقل از وحی و آموزه‌های الهی توان اداره زندگی بشر را دارد و انسان با استفاده از عقل خود قادر است تمام مسائل را درک نموده و به حل آن‌ها بپردازد، لیبرالیسم، سرمایه داری و سکولاریسم که با هدف انزوای دین شکل گرفت و حاکمیت فرد علمی و غیردینی، و به تبع آن منزوی شدن اقتدار دینی از عرصه‌های اجتماعی، و به طور کلی شیوع یک فرهنگ مادی و این جهانی را در بر می‌گیرد.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه اصل مدرنیته با هدف نفی خدا و توحید و معاد شکل گرفته است اظهار داشت: دشمن می‌خواهد با تحجر، توان دین را در سازندگی یک زندگی متعالی، مترقی و منطبق با شرایط امروزی از کار بیندازد.

وی با بیان اینکه فرهنگ بومی یک کشور در هر جایی که نتوانست جامعه را از نظر نظام سیاسی و اجتماعی تامین کند باید فرهنگ و سلطه غرب را پذیرا شد افزود: در کشور‌های اسلامی وقتی دشمن فهمید که دین، عقیده و ایمان بر دل‌ها و مغز‌ها حاکمیت دارد و می‌تواند نظام سازی کاملی انجام دهد، برای تثبیت حاکمیت غربی و مدرنیته درصدد برآمد تا دین را ناکارآمد جلوه داده و یا از کارآمدی آن بکاهد.


وحدت ادیان راهکار تحقق حقوق بشر


آیت الله محمد هادی عبد خدایی دبیر شورای علمی و برنامه ریزی همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان نیز در این مراسم گفت: تا کنون ظلم و ستم زیادی به ادیان صورت گرفته است و سیاستمداران غربی بحث حقوق بشر را به میان آوردند، اما از حقوق انسانیت غافل بودند.

وی افزود: اگر ما پیروان ادیان وحدت داشته باشیم، می‌توانیم آرمان‌های دینی را بیان کنیم و تحقق بخشیم.

دبیر شورای علمی و برنامه ریزی همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان با اشاره به مباحث مطرح شده در این همایش تصریح کرد: دراین همایش تمام میهمانان و سخنرانان با هر دین و مذهبی آزادانه سخن گفتند و تمام سخنان و مقالات با مسئولیت این افراد مطرح شده است.

آیت الله عبد خدایی با بیان اینکه برای پیشبرد برنامه‌های همایش ۶ کمیسیون تشکیل شد اظهار داشت: خدامحوری در ادیان، عقلانیت و دیانت، محبت و عدالت، زندگی مسالمت آمیز در پرتو ادیان، تربیت دینی و چالش‌های عصر معاصر و حقوق بشر در ادیان الهی ازجمله این کمیسیون‌ها بود.

وی افزود: این کنگره هشت، پیش نشست داشت که چهار نشست در در کشور‌های هندوستان، لبنان، اندونزی و مالزی و چهار نشست دیگر در داخل کشور و در شهر‌های قم، تهران، اصفهان و ارومیه برگزار شده است.


انتهای پیام// ف. ح
 

آرمان‌های دینی با وحدت پیروان ادیان محقق می‌شود

برچسب ها: ائمه اطهار ، ادیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.