به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،حمید قاسمی دهچشمه مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: تاکنون ۲ هزار و ۴۴۹ جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (سیانجی) در کشور به بهرهبرداری رسیده است که با راهاندازی ۴۰ جایگاه از ۱۲۸ جایگاه در حال ساخت کشور، همزمان با چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی این تعداد به ۲ هزار و ۴۸۹ جایگاه میرسد.
وی همچنین از راهاندازی چهار جایگاه عرضه کوچک مقیاس سیانجی در محلهای پرتردد مانند ایستگاههای تاکسیرانی، میدانهای میوه و ترهبار و ایستگاههای حملونقل عمومی به مناسبت ایام دهه فجر خبر داد و گفت: از جمله مزایای این جایگاهها که حدود ۶۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ساعت ظرفیت دارند و تعداد مخازن و امکانات جانبی و رفاهی آنها در مقایسه با جایگاههای بزرگ کمتر است، ارائه خدمات مدرن سوختگیری به شهروندان، حل مشکل گرانی زمین در کلانشهرها و شهرهای بزرگ، هوشمندسازی جایگاه و کاهش تعداد مخازن و دیسپنسرها و همچنین سادهسازی نحوه ورود و خروج خودروها به جایگاه با قرارگیری تجهیزات در ارتفاع و سرانجام کاهش هزینههای سرمایهگذاری است.
مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره میزان سرمایهگذاری در جایگاههای کوچکمقیاس افزود: رقم سرمایهگذاری در یک جایگاه کوچک با ۶۰۰ هزار مترمکعب ظرفیت، حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بدون انشعاب است که این رقم در جایگاه کوچک مقیاس با ۱۵۰۰ مترمکعب ظرفیت به ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان میرسد.
قاسمی دهچشمه همچنین از هوشمندسازی ۴۰۰ جایگاه عرضه سیانجی تا پایان سال در کشور خبر داد و گفت: تاکنون ۴۰ جایگاه عرضه سیانجی در کشور بهطور پایلوت هوشمندسازی شده است.
وی با اشاره به اینکه هزینه هوشمندسازی جایگاههای عرضه سیانجی ۱۴ تومان برای هر مترمکعب به ازای یک سال است که در بودجه سال ۹۷ و ۹۸ پیشبینی شده و آماده سرمایهگذاری بخش خصوصی در این بخش نیز هستیم، افزود: هوشمندسازی جایگاهها از منطقه خراسان رضوی آغاز شده و تاکنون سه جایگاه در سطح شهر تهران و دو جایگاه در شهر اصفهان هوشمندسازی شده است.
مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی یکی از مهمترین زیرساختها در بحث جایگزینی سوختهای مصرفی بخش حمل و نقل را هوشمندسازی جایگاهها عنوان و تاکید کرد: هوشمندسازی جایگاهها لازمه توسعه صنعت توزیع فرآورده و نیز برنامهریزی صحیح در بخش سبد سوخت خودروهاست و با دریافت مصوبه بودجه این طرح از سازمان برنامه و بودجه، حلقه زنجیره هوشمندسازی در حال تکمیل است.
قاسمی تصریح کرد: تفاوت هوشمندسازی در جایگاههای عرضه سیانجی با جایگاههای عرضه بنزین در آنلاین بودن آن است و هر خودرویی که وارد جایگاه میشود، همزمان اطلاعات نوع و مقدار سوخت مصرفی آن به مرکز ارسال شده، مدیریت هزینه انجام شده و در همان لحظه پرداخت هزینه، همزمان سهم دولت و جایگاهدار به حسابشان واریز میشود.
گفتنی است، صنعت سیانجی در ایران در سال ۷۹ پایهریزی شد و در سالهای بعد توسعه یافت، به نحوی که تا پایان سال ۹۶، ۲ هزار و ۴۱۳ جایگاه عرضه سیانجی در کشور راهاندازی شد که از این تعداد، حدود یک هزار و ۱۰۰ جایگاه به صورت مشترک بنزین و سیانجی توزیع میکنند.
هم اکنون بیش از ۲ هزار و ۴۴۰ جایگاه سیانجی راهاندازی شده در کشور ظرفیت توزیع بیش از ۲ میلیون و ۸۳۲ هزار مترمکعب گاز طبیعی فشرده را به وجود آوردهاند؛ سهم سیانجی در سبد سوخت خودروها هماکنون ۱۳ درصد است که این رقم باید تا پایان سال ۹۹ به ۲۲ درصد افزایش یابد.
افزایش روزافزون تعداد خودروها و رشد شتابان مصرف سوخت در کشور، نیازمند مدیریت صحیح مصرف سوخت و حملونقل در کشور است که افزایش سهم گاز طبیعی در سبد سوخت خودروها و تنوعبخشی به سبد سوخت در این میان نقشی موثر و راهگشا ایفا خواهد کرد.
انتهای پیام/