بنزین از نمونه محصولات استراتژیک در کشور محسوب می‌شود که برای اقتصاد کشور و تسهیل مدیریت اقتصادی خانوارها، امری تعیین کننده است.

ایرانی‌ها چند میلیون لیتر بنزین اضافه مصرف می‌کنند؟به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بنزین از نمونه محصولات استراتژیکی به شمار می‌رود که هرگونه خلل در تامین و عرضه آن، اقتصاد کشور و حتی اوضاع اجتماعی جامعه را با چالش‌ها و نارسایی‌های عدیده‌ای همراه خواهد ساخت.

خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده در سالیان اخیر، نارسایی خاصی در این عرصه بروز نکرده و حتی در سخت‌ترین شرایط نیز، بنزین مورد نیاز کشور تامین و عرضه شده است.

تلاش برای راه اندازی پروژه ستاره خلیج فارس از نمونه تمهیداتی بود که برای تضمین تامین بنزین مورد نیاز کشور (حتی در سخت‌ترین و بحرانی‌ترین شرایط) در دستور کار قرار گرفت.

با همه این اوصاف، کنترل مصرف بنزین و به تعبیر دیگر بهینه سازی مصرف از الزاماتی است که می‌باید تحت هر شرایطی بصورتی جدی در کشور  عملیاتی شود و به واقع با حصول این امر، تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به نحو مطلوب و شایسته تری تامین خواهد شد.

متاسفانه علی رغم اهمیت این محصول، ضریب مصرف بنزین در کشور فراتر از نُرم و قاعده طبیعی به نظر می‌رسد و جلوگیری از اسراف بنزین، ضرورتی است که تحت هر شرایطی امری الزام آور خواهد بود و تحقق این امر در شرایط حساس اقتصادیِ کنونی جامعه، که به نوعی کشور در جنگ اقتصادی با دشمنان نظام و انقلاب به سر می‌برد، ضرورتی به مراتب اجتناب ناپذیر‌تر به شمار می‌رود.

۲۰ میلیون لیتر مصرف اضافی بنزین در کشور

آنچنان که اظهارات برخی از مقامات مسئول در کشور نشان می‌دهد، میزان مصرف اضافی بنزین در جامعه، حدود ۲۰ میلیون لیتر برآورد می‌شود.

رقمی قابل توجه که در صورت مدیریت مصرف بنزین و اصلاح الگوی مصرف، دستاورد‌های قابل توجهی برای اقتصاد کشور حاصل خواهد شد.

در این خصوص، علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به رسانه‌ها می‌گوید: در حال حاضر، ۲۰ میلیون لیتر بنزین در کشور، بصورت اضافی مصرف می‌شود که این رقم را می‌توان با اتخاذ تدابیر سازنده و موثر، کنترل و محدود کرد.

وی در ادامه می‌افزاید: البته در ارتباط با تولید و تامین بنزین، کشور با مشکل عدیده‌ای مواجه نیست، اما در کنار برخی از دغدغه‌ها، موضوع آب و هوا (سلامت زیست محیطی) نیز از موضوعات جدی و قابل توجه به شمار می‌رود.

به زعم وی، در صورت کاهش روزانه یک میلیون لیتر مصرف بنزین در کلانشهر تهران، به سلامت آب و هوایی پایتخت، کمک شایانی می‌شود.

در این میان، تدابیر متعددی برای کنترل و کاهش مصرف بنزین مطرح می‌شود که تجدید نظر در نرخ بنزین، سهیمه بندی و... از نمونه‌های آن به شمار می‌رود.

اما فارغ از این تدابیر، با اعمال برخی از تمهیدات در خودرو‌ها می‌توان ضریب مصرف بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش داد.


بیشتر بخوانید: سهمیه بندی، مصرف بنزین و قاچاق را کنترل می‌کند/بستر‌های قاچاق سوخت باید از بین برود


توصیه‌ها و پیشنهاداتی برای کاهش مصرف بنزین خودرو‌ها

حسین بعثتی کارشناس فنی خودرو در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی، در تشریح راهکار‌های موثر در کاهش و کنترل مصرف بنزین اظهار کرد: یکی از مولفه‌های بسیار تعیین کننده در کاهش یا افزایش مصرف بنزین به میزان سرعت خودرو معطوف می‌شود و به واقع در صورت رعایت سرعت اصولی می‌توان تا حدود بسیاری مصرف بنزین را کاهش داد.

وی افزود: بطور مثال اگر خودرویی با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند، میزان مصرف آن در مقایسه با سرعت ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت به میزان قابل توجهی کمتر می‌شود و با این سرعت (۸۰ کیلومتر)، راننده قادر خواهد بود ۲۰ کیلومتر بیشتر، طول مسافت جاده‌ای را طی کند.

این کارشناس فنی خودرو گفت: این عادت به غلط در برخی از افکار و اذهان عمومی جا افتاده که خودروی سرد، پیش از حرکت می‌باید چندین دقیقه درجا کار کند که به واقع این ذهنیت غلط است و در خودرو‌های قدیمی، میزان کارکرد درجای خودرو پیش از حرکت، نهایتا تا یک دقیقه کافی است و در خودرو‌های جدید، اساسا کارکرد درجای خودرو نیاز نیست و آنچه که باید رعایت شود معطوف به این امر می‌شود که در دقایق ابتدایی نباید اتومبیل با سرعت بالا حرکت کند.

وی افزود: تغییرات ناگهانی سرعت خودرو، یکی دیگر از موارد اثرگذار در افزایش ضریب مصرف بنزین به شمار می‌رود و رانندگان می‌باید حتی المقدور از حرکت‌های ناگهانی این چنینی اجتناب کنند.

کارشناس فنی خودرو تصریح کرد: تنظیم باد چرخ‌ها یکی دیگر از مواردی است که در بهینه سازی مصرف بنزین، نقش موثری ایفاء می‌کند و کنترل باد چرخ‌ها بصورت مقطعی و در بازه‌های زمانی میان مدت، اصلی ضروری به شمار می‌رود.

وی افزود: ترمز‌های ناگهانی و به تبع آن شتاب‌های ناگهانی، یکی دیگر از مولفه‌های تاثیرگذار در تشدید مصرف بنزین محسوب می‌شود، بطور مثال پیش از رسیدن به سرعت گیر (در ارتباط با محور‌هایی که راننده خودرو به مسیر آشنا است) می‌باید حرکت اتومبیل بصورتی برنامه ریزی شود که سرعت خودرو بصورت آرام و تدریجی کاهش پیدا کند و به واقع رعایت همین نکات و موارد به ظاهر پیش پا افتاده، نقش قابل توجهی در کنترل مصرف بنزین خواهد داشت.

بعثتی در ادامه بیان کرد: حتی المقدور از پایین آوردن شیشه‌های خودرو در هنگام حرکت اتومبیل اجتناب شود، زیرا این امر و یا قرار دادن بار و اثاثیه بر روی باربند در مسافت‌های طولانی، مقاومت خودرو در برابر باد را افزایش می‌دهد و رهایی از این فشار، با فشار هر چه بیشتر به موتور اتومبیل و به تبع آن مصرف فزاینده‌تر بنزین همراه خواهد بود.

این کارشناس فنی خودرو در ادامه گفت: دقت در پایین بودن ترمز دستی در هنگام حرکت، یکی دیگر از مواردی است که در صورت عدم رعایت آن، مصرف بنزین به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد، زیرا چرخ‌های اتومبیل در صورت بالا بودن ترمز دستی درگیر است و به تبع، در این شرایط، فشار هر چه بیشتر به موتور وارد می‌شود و به تبع آن، بنزین هر چه بیشتری برای حرکت خودرو سوخت خواهد شد.

وی افزود: عدم گازدادن غیر ضروری در مسافت‌های سربالایی، استفاده از لاستیک‌های رادیال برای اصطحکاک کمتر بین تایر و جاده و کنترل و بررسی ترمز‌های خودرو بصورت دوره‌ای از دیگر عوامل موثر در کنترل مصرف بنزین به شمار می‌رود.

بعثتی گفت:کنترل کارکرد صحیح موتور خودرو و تنظیم موتور از دیگر مواردی است که نقش بسیار بسیار تعیین کننده‌ای در مصرف استاندارد و متعارف بنزین ایفاء می‌کند و می‌باید این امر از سوی مالکان خودرو بصورتی منظم و دقیق پیگیری شود.

از مصرف اصولی بنزین تا کاهش هزینه خانوار‌ها

فارغ از مزایایی همچون کنترل آلایندگی هوا (با کاهش مصرف بنزین)، کمک به اقتصاد کشور در سطح کلان، از نمونه موارد دیگری است که با مصرف بهینه این محصول استراتژیک درمیان مدت و بلند مدت حاصل خواهد شد.

از دیگر سو مصرف کنترل شده بنزین، نقش بسزایی در کاهش هزینه خانوار‌ها ایفاء می‌کند و به واقع مدیریت مصرف بنزین در تسهیل مدیریت هزینه‌های اقتصادی خانوار‌ها، تاثیر گذار خواهد بود.

امید آن می‌رود با فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشیِ عمومی و فراگیر، میزان مصرف بنزین در کشور با کاهش هر چه بیشتری همراه شود که قطعا تحقق این امر، در سطحی فراگیر، در تامین شایسته‌تر منافع اقتصادی کشور، موثر خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
مردم ایران نونم زیاد میخرن
ی فکری بحال مصرف بالای نون بکنید
چ معنی داره همچیو با نون بخرن سیر شن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
مرگ برگرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
همانقدر بنزین مصرف میشه که ماشینهای پرمصرف وبی کیفیت شما تولید میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
قاچاق سوخت را تنها به بنزین اختصاص و بزرگنمایی نکنید و بهانه افزایش قرار ندهید.
بیش از هشتاد درصد قاچاق سوخت بنا به اعلام کارشناس در مربوط به گازوئیل و مازوت است
اگر قیاس منطقه ای سوخت میشود باید بر اساس درآمد سرانه در کشورهای همسایه توجه و مقایسه صورت بگیرد
نوع خودروها و قیمت آنها در آن کشورها و مقدار عوارض گمرکی و مالیات و همه فاکتورها که صرفه اقتصادی را توجیه میکند توجه کنند.

چرا باید توان خودروسازها را با این کیفیت نامرغوب را عموم مردم بپردازند و مصرف زیاد را به گردن ایرانیها بیاندازند
مردم چه گناهی کرده که باید بدست خودروسازهای داخلی اسیر باشند و هر جور دوست داشته باشند و به هر قیمتی به مردم قالب کنند
حمایت از تولید داخل تا زمانی خوب است که تصور ظلم نرود و الا نه شرعا و نه عقلا صحیح نیست و ......
Germany
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
20 میلیون لیتر میشه 20 میلیون یورو
جاش اتوبوس شهر و قطار شهری و بین شهری ساخته شه
اتوبوس شهری توی بعضی از نقاط رایگان بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
رایگان شوخی میکنید
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد رجبي
۱۵:۲۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
اوّل اينكه: بنزين يك فرآورده ملي است، و استفاده از آن حق همه ايرانيان است و نبايد اجازه قاچاق حتي يك قطره به كشورهاي همسايه داده شود. دوم اينكه : سوخت هاي فسيلي و فرآورده هاي نفتي ثروت هاي ملي متعلق به همه ايرانيان و آيندگان است، پس بايد بهينه و به جا مصرف شود تا مورد نفرين آيندگان نشويم. سوم: بنزين ايران بسيار ارزان عرضه مي شود و سود ارزاني آن در حال حاضر نصيب جمعيت اندكي( دهك هاي هفتم، هشتم، نهم و دهم) از جامعه و قاچاق چيان مي شود؛ راه كار اين است كه قيمت آن واقعي و حداقل در حدود متوسط قيمت كشورهاي همسايه شود، در حال حاضر منطق ترين روش : 1- برخوداري همه ايرانيان زنده و ساكن كشور از حداقل 20 ليتر سهميه يارانه اي است يا واريز معادل نقدي آن براي هر ليتر بنزين به قيمت 5000 تومان به حساب شخص است(هر كسي اجازه فروش يا واگذاري حق استفاده از بنزين سهميه اي خود را به ديگري دارد). 2- توزيع بنزين براي خودروهاي شخصي بايد فقط براساس كارت سوخت انجام شود و قيمت بنزين به صورت پلكاني در دامنه هاي 60 ليتري محاسبه شود؛ يعني: الف- از 0 تا 60 ليتر قيمت واحد آن 1000 تومان؛ ب - از 60 تا 120 ليتر قيمت واحد آن 1500 تومان؛ ج- از 120 تا 180 ليتر هر ليتر به ارزش 2500 تومان؛ از 180 تا 240 ليتر هر ليتر 4000 تومان؛ د- از 240 تا 300 ليتر هر ليتر آن 6500 تومان و ر- 300 ليتر و بالاتر هر ليتر آن به ارزش 10500 تومان( كارت سوخت كليه جايگاه داران بايد حذف شود). 3- در ضمن توزيع بنزين براي خودروهاي عمومي ( تاكسي ها - وانت ها - سرويس ها و تاكسي هاي اينترنتي و ...) براساس پيمايش مسير هفتگي با قيمت يارانه اي هر ليتر بنزين 1000 تومان صورت مي گيرد. 4- دولت( وزارت نفت) می تواند باقیمانده بنزین تولیدی روزانه را با قیمت آزاد(جهانی) به صورت ارزی به کشورهای همسایه صادر نمایید و منبع درآمد ارزی حاصل را صرف ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل عمومی(مترو در شهرهای بزرگ، اتوبوس های تندرو گاز سوز در شهرهای کوچک و مینی بوس گاز سوز یا ون در روستاها), سرمایه گذاری در صنایع فرسوده بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، مميزي و فرهنگ بهینه کردن مصرف انرژی در مصارف صنعتی, تجاری و خانگی؛ و صرف مدرن كردن روش هاي آبياري كشاورزي و باغداري كند.
Japan
مجتبی
۱۴:۵۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
ایرانی بنزین زیاد مصرف نمیکند این دولت سرمایه داری هست که با تولید خودروی بی کیفیت باعث این مصرف میشود
بیاید کارخانه های خودرو سازی را تعطیل کنید ماشین خوب وارد میشود ، پول بنزین را هم بدید به کارگران بیکار شده خودرو ساز
وا... صرفه اقتصادی این کار بهتره ، تازه مردم بدبخت کمتر توی این جاده ها کشته میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
سلام وقتی وسایل نقلیه عمومی در اکثر شهره کمه مجبوری برای به موقع رسیدن به محل کار از وسیله شخصی استفاده کنی. وقتی برا مسافرت با هواپیما, قطار و ... هم باید هزینه زیادی بدی هم معطلی زیادی را تحمل کنی و هم از نظر ایمنی مطمئن نیستی ترجیح میدی با وسیله شخصی مسافرت کنی. خوب این مقایسه ای که از نظر مصرف بنزین در ایران با سایر کشورها میشه از ریشه علطه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
میخواین بنزینو گرون کنین دیگه مقدمه چینی نمیخواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
یه پیشنهاد که به عدالت هم نزدیکتره
قیمت بنزین برمبنای قیمت خودرو
هر چی قیمت خودرو گرانتر قیمت بنزین مصرفیش هم گرانتر چون توان مالی خوبی داشته که خودرو لوکس تر خریده
افرادی که استطاعت مالی دارند میل به مصرف بیشتر هم دارند چرا پول رو از جیب بقیه ملت بگیرین
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۵۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
مقصر دولت وخودرو سازان هستند نه مردم. وقتی حمل ونقل عمومی بسیار ضعیفه و وقتی خودروهای پر مصرف و بی کیفیت تولید میکنن نتیجه همینه لطفا از جیب مردم خرج نکین
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۲۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
این 20 میلیون لیتر اضافه مربوط میشه به عدم توسعه حمل و نقل عمومی در کشور و وجود اشکلات اساسی در زیرساخت آن و عدم برنامه ریزی مناسب جهت استفاده از امکانات موجود.
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۲:۲۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
مگه شربت هس که اضافه مصرف کنیم؟؟؟؟!!!!! ماشین های پر مصرف تولید داخل با قیمت های فضایی هستن که بنزین رو هورت میکشن بالا. عوض اینکه خودرو هارو کم مصرف کنن دارن آمار مصرف بالا میدن بیرون که دلیلی برای گرونی سال 98 بنزین پیدا کنن. واقعاااا که به جای این کارا زیرساخت ها رو درست کنین.
Iran (Islamic Republic of)
کارمند2
۱۴:۴۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
سلام پژو 206 صندوق دار کمتر از صدی 10مصرف نمیکند .یعنی با یک باک 50لیتری هیچ وقت کیلومتر 500 راندیده ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
انگار ما عمدا بنزین میسوزونیم والا
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۲:۲۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
عجب!
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۲:۲۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
چرا همیشه به خاطر عملکرد ضعیف دولت از مردم انتقاد میشه
یهو بگید بنزین نمیدیم بهتون تا برگردیم به عصر اسب و کالسکه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
خدایا به فریادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۰۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
بگو ماشینهای بی کیفیت و خودرو سازها علاوه بر جان مردم در سال چقدر بنزین را هدر میدهند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۰۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
چیزی نمانده سوال کنید ایرانی ها در روز چند بار نفس میکشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
این دولت طرفدار سرمایداری اگه بتونه نفس کشیدن رو هم پولی میکنه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۵۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
ایرانی ها بنزین که خودشون نمیخورن.... میریزن تو ماشین های تولید داخل که مصرفشون زیاده..... پس عنوان خبرتو عوض کن بنویس..... ماشین های ایرانی چند میلیون لیتر بنزین اضافه مصرف میکنن........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
ایرانی‌ها چند میلیون لیتر بنزین اضافه مصرف می‌کنند؟ !!!!!
باید گفت خودرو های ایرانی چند میلیون لیتر بیشتر مصرف میکند نه ایرانی ها .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
اين خودروهاي توليدي ايانخودرو و سايپاهستند كه بنزين اضافه مصرف ميكنن نه ايرانيهاااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
نوش جانمون کور شه هرکی نمیتونه ببینه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
ها باز برید گرون کنین .
-
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
این کارشناس خودرو است یا کارشناس سرعت وجاده و....
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۱۱:۱۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
فک کنم این کارشناسایی که این نظرات علمی رو دادن اینجا زندگی نمیکنن وگرنه هر آدم عقل سالمی باشه متوجه میشه که هم کیفیت بنزین آشغاله هم ماشینا تراکتورن و بنزین غورت میدن

با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۱۱:۰۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
خودروهایی با فن آوری چهل سال پیش با آنهم با قطعاتی که دیگر تحت لیسانس شرکت اصلی رانیز ندارد نتیجه مصرف بنزین غیر معقول زیان مادی و معلولیت افراد و زندانی شدن افراد و...فقط به بهانه اشتغال البته اشتغال در بخش واردات لوازم ارتوپدی و پزشکان و و رستوران جهت برگزاری مراسم ختم ... نیز در نظر بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
همه این حرف ها بهانه است میخواهید بنزین رو گرون و سهمیه بندی کنید اولش این حرفا رو میزنید که بهانه داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
چرا مدیران ما تقصیر خودشون رو گردن مردم میندازند؟؟؟ جاده های غیر استاندارد..ماشینهای اسقاطی که به اسم صفر کیلومتر با قیمتهای گزاف به مردم میندازند.. ناوگان حمل ونقل ناکارامد.. و ناتوانی در جلوگیری از قاچاق بنزین و خیلی از موارد دیگه...واقعا چرا این موارد رو مطرح میکنن .. بگو از فردا بنزین و میخایم گرون کنیم.. ما هم که زورمون نمیرسه حرفی بزنیم میگیم دستتون درد نکنه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۰:۳۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
علت خودروهای عقب افتاده است که بزور و با قیمت گزاف باید ایرانیها بخرند. استاندارد دنیا هر 100 کیلومتر 5تا 6 لیتر مصرف است این در حالی است که بهترین خودرو داخلی 12 تا 13 لیتر بنزین مصرف می کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
صابر
۱۰:۱۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
والا ما که اضافه مصرف نداریم، نمی دونم کدوم ایرانی این کار را میکنه؟ اقا این طرح 24 لیتر مسخره است. چون به نظرم باید برای ارزش خودرو ها قیمت بنزین را بدن، برای ماشینهای بالای 200 میلیون بگند هزینه آزاد باید پرداخت کنند مثل زمانیکه مالزی بودم و این طرح برای ماشین های لوکس و قیمت بالا اجرا میشد. 24 لیتر اصلا صرف نداره نصف باک ماشین هست. یا بیاییند کسانی که حقوقشون بالای خط فقر هست را بهشون بنزین آزاد بدن،

چرا همش ما که زیر خط فقریم هزینه شو بدیم. یک رقم قیمت دلار بالا رفت و اجاره خانه ما دو برابر شد هزینه هامون 3 برابر حقوقمون ثابت موند. آقایان حقوق ما به دلار زیر 200 دلاره و هزینه هامون بالای 400 دلار.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
amir
۱۰:۱۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
الان وقت زدن این حرفها نیست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
وقت این هستش که نظرت رو بلند اعلام کنی تا مسئولان نشنوند
باید ژنت خوب باشه داداشششششششششش تا حرفتو بفهمند
Iran (Islamic Republic of)
علی کدخدایی
۱۰:۱۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
با سلام
واقعا خیلی رو میخواهد که این سوال را از مردم بپرسند چرا؟ برای اینکه یه خورده اگر انصاف داشته باشید این سوال را از خودتون می پرسید که ایا ما خودرویی به این مردم بی چاره میفروشیم که مصرفش په طور استاندارد پایین باشه ؟
پراید صدی بین 8 تا 9 در شهر
پژو 405 بین 10 تا 12 در شهر
پارس TU5 بین 9 تا 11 در شهر
پارس سال بین 10 تا 12 در شهر
و حتی موتور Ef7 که به گفته دوستان ایران خودرو جز 5 موتور برتر گاز سوز جهان هست به صورت تک سوز رو دنا نصب میشه بین 9 تا 11 لیتر در شهر میسوزونه
باباجان مردم به ولله از دست شما مسئولان خسته شدن ،
شما خودروی هیبرید رو 200 درصد گرون کردید بعد میگین بیایید مصرف بنزین را کم کنید؟ پدر بیامرز خودروی 80 میلیونی رو به پولدارها 400 میلیون تحویل میدید بعدش به مردم بدبخت پراید و پژو چهارصد و بوق رو 40 تا 60میلیون تومان فرو مینمائید با اون مصرف بالا و میگید چقدر بنزین اضافه مصرف میکنید؟
ای داد و بیداد از شما
-
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
احسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
سلام. خودروهای بی کیفیت و جاده ها ناهموار و غیر استاندارد عامل اصلی مصرف زیاد سوخت هستند و مسئله قاچاق هم مهم است که البته در هیچکدام از این موارد مردم عادی جامعه قصر نیستند و مدیران و مسوولین مربوطه بایستی به فکر تدبیر، بررسی و نظارت جهت حل مشکل باشند و بهانه تراشی جهت افزایش قیمت سوخت نداشته باشند که این افزایش قیمت موج تورمی جدیدی -علاه بر تورم 200 تا 300 درصدی موجود- ایجاد خواهد نمود. و من الله التوفیق
-
عباس گودرزی
۰۹:۵۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
سلام ، مدیران نظام باید با مردم با صداقت رفتار کنند. اول بگویند چرا استفاده از کارت سوخت را حذف کردند ؟ آیا واقعا اینقدر نفهمیدند که کاری که آن همه هزینه برده بود و کارشناسی شده بود نمی بایست یکدفعه حذف می شد ؟ دوم اینکه قاچاق سوخت که بیشتر با کامیون و خط لوله و لنج و ... انجام می شود کدام مسئول شرکت نفت را دستگیر و اعدام کرده اند ؟ . سوم آیا استان ها را بر اساس محرومیت استفاده از وسایل عمومی تقسیم بندی کرده اید که سهمیه متناسب در نظر بگیرید ؟ چهارم چرا خودروی کم مصرف ، کم حجم ، دو سیلندر مناسب با خدمات درون شهری تولید نمی کنید ؟ پنجم بعد از صرفه جویی مصرف بنزین در امد حاصله در کدام کشور سرمایه گذاری می شود و چقدر از مشکلات اشتغال جوانان را حل می کند ؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۹:۵۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
من پرشیا دارم هر 100 کیلومتر 12 لیتر تو شهر میسوزونه
خودتون درست کردین
یجوری درست میکردین هر 100 تا 6 تا میسوزوند مثل بقیه خودروهای دنیا...
مصرف نصف میشد مشکل دولت و هوا و همه چی حل بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
ایرانی‌ها چند میلیون لیتر بنزین اضافه مصرف می‌کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۳۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
۲۰ میلیون لیتر مصرف اضافی بنزین در کشور کشورهای همسایه مصزف میکند..؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
آقایون این اضافه مصرف فقط به فقط به خاطر ماشینهای غیر استاندارد هست..
برین ماشیناتونو درست کنید.
اگر نمیتونید خوب وارد کنید. هم سوخت کمتر مصرف میشه و هم هوا کمتر آلوده میشه
آخه ماشین با مصرف 100-8/100-9 و 100-10 مصرف ماشینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
میخواین گرونش کنین چرا بهانه میارین به این حرفاتون عادت کردیم
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۹:۰۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
اینکه چقدر مصرف میکنیم ارتباط مستقیم با خودروهای بی کیفیت و پر مصرف داخلی داره , پس لطفا فعلا دنبال توجیحات دیگر نباشیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
دقیقا .به اضافه ی اینکه مدیران محترم دارن بنزین رو به کشورهای دیگه هم میدهند
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۹:۰۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
ماشین ها قدیمی هستند مصرف بالا دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
شماها که همه چی رو جهانی مقایسه میکنید بنویس چرا مردم باید سوار خودروهای تولیدی شما بشند که بیش از الگوی جهانی مصرف میکنند چرا باید در کشور ماشین هایی تولید بشه که در هر صد کیلومتر 10 لیتر سوخت بسوزنه در حالی که دیگر کشورها بسمت تولید خودرو با مصرف کمتر از 3 لیتر رسیدن اینو اصلاح کردی بیقه کارها هم درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
چرا نميگيد خودرهاي توليد داخل هيچكدام استاندارد نيست و مصرفشان فوق العاده زياده توي دفترچه يك چيز مينويسن ولي در عمل چيز ديگه اي است اول بريد مصرف خودرو هارو كم كنيد بعد حرف بزنيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
ايراني ها بيشتر مصرف نميكنند بلكه سيستم خودروها است كه مصرف چند برابري دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
واقعا که ..............................
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۸:۱۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
آیا قاچاق روزانه۱۰۰۰۰۰۰۰لیتر بنزین را هم به گردن مردم مینویسید..؟! بیچاره، مردمی که هر کسی روی دیوار کوتاهش،یک یادگاری مینویسد..!!
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگ
۰۸:۱۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
شما اول برید توکشورهای دیگه نگاه کنید ببینید چرا مردم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده میکنن
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۸:۱۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
میخوایید بنزین گرون کنید دیگه چرا بهونه میارید؟؟؟ چرا به خودروهای بی کیفیت و جاده های ناامنمون اشاره نمی کنید ؟؟؟؟؟ چرا در مورد این تورم 200 درصدی و فق مردم صحبت نمی کنید ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۱۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
ایرانی ها بنزین مصرف نمیکنند! این خودروهای بی کیفیت چینی و از رده خارج فرانسوی هستند که دو برابر حد متعارف دنیا بنزین مصرف میکنند!!! متوسط مصرف در 100 کیلومتر در اروپا 5 لیتر و در ایران 12 لیتر است! اگر خودروهای بی کیفیت تولید نکنیم نیاز به واردات بنزین و تبدیل نفت با ارزش به بنزین نیستیم! آلودگی کمتر و امنیت حمل و نقل بیشتر! اگر فقط 30 میلیون لیتر بنزین در روز صرفه جویی شود با بنزین 2500 تومن میشود سالی 27 هزار میلیارد تومن!!! منفعت چه کسی در تولید خودروهای بیکیفیت چینی و از رده خارج فرانسوی است؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۱۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
بیا این اینم قطع کنید. بخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
میخواهید گرونش کنند. درمورد گرونی گوشت ومرغ هم گزارش بنویس.!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
راه حل گران کردن بنزین و فشار بیشتر و شدید تر به مردم رنج دیده نیست بلکه صفر کردن تعرفه واردات خودروهای کم مصرف و ایمن خارجیست.۳۰ سال انحصار خودرو بس نیست؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
اگه زیاد مصرف میکنن بخاطر خودروهای بی کیفیته اگه میخان بنزین گروم کننن بگن دیگه این کارها چیه
United States of America
شهروند
۰۷:۴۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
الان دولت و مجلس و... قصد دارند که بنزین را گران کنند که هی دارن بحث بنزین می کنند اگر سوخت گران شود
Iran (Islamic Republic of)
علي
۰۷:۴۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
سلام و خسته نباشید.
اگر خودرو ها با کیفیت باشند مصرف بنزین هم میاد پایین، خودروهای داخلی متاسفانه مصرف بالایی دارند و مسئولین فقط و فقط مردم رو مقصر میدونن.
کارشناس محترم هم که سرعت را عامل افزایش مصرف بنزین معرفی کرده، اگر به تبریز تشریف بیاره میبینه که با سرعت 50 هم نمیشه رانندگی کرد. جاده ها و داخل شهر اونقدر چاله داره داره که انگار داری تو کوه رانندگی می کنی.
بجای بهانه پیدا کردن واسه افزایش بنزین برین یه فکری به حال مردم و بدبخت هایی مثل من پیدا کنید. چرا همش مردم مقصر هستن؟؟؟؟؟؟؟؟
مقصر مسئولین رو کسی چرا نمیگه؟؟؟؟ خیابان ها و جاده های تبریز عین جاده های کوهستانی هست، ولی تا حالا نشده مسئولین انتقاد کنند، اما راجب مردم بدبخت هرجور انتقاد هایی میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
روزانه ملیون ها لیتر بنزین مسوزونن
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۷:۲۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
بخاطر بی کیفیتی خودروها و جاده ها می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
دلیل اصلی: خودروهای بی کیفیت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۰۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
سلام،مردم بنزین تو بخاریاشون نمیریزن،ماشین با کیفیت و با مصرف پایین تولید کنید.....
Iran (Islamic Republic of)
Amirhosein
۰۶:۰۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
هیچ وقت و هیچ چی بیشتر از بقیه کشورها استفاده نمیکنند بیخود برای گران کردن و سهمیه بندی کردن بنزین بهانه نیاورید چرا حقوق و مزایا و دست مزد کارگران خارجی با ایران مقایسه نمی کنید، اگر به فکر مردم هستید یکبار هم حقوق ودست مزد ایران ودیگر کشورها را مقایسه کنید
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۴:۴۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
مثل دفعات قبل گرون کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
واقعا ایرانی ها چرا اینقدر مصرف دارن باید همه چیز گرون کرد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
والله
آخرین اخبار