وزیر جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۹۰ درصد گوشت قرمز در داخل کشور و ۱۰ درصد از خارج تامین می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی روز پنجشنبه در مراسمی با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، زاهدی استاندار قزوین، داود محمدی، سیده حمیده زرآبادی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بهره برداری از چند طرح کشاورزی در استان قزوین آغاز شد.

وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح سیلوی آبیک در جمع خبرنگاران گفت: پایانه های صادراتی کشاورزی با توجه به نقشی که در توسعه صادرات این بخش دارند، گسترش پیدا می کنند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۹۰ درصد گوشت قرمز در داخل کشور و ۱۰ درصد از خارج تامین می‌شود، اما به دلیل افزایش قاچاق ناچار به افزایش واردات گوشت به شده‌ایم.

پایانه های صادراتی کشاورزی گسترش می یابند

حجتی با اشاره به لزوم تقویت حوزه بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی، افزود: پایانه‌های صادراتی یکی از نیاز‌های اساسی کشور در حوزه کشاورزی به شمار می‌رود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: محصولات و فرآورده‌های کشاورزی کشور از ظرفیت بالایی برای صادرات برخوردارند و باید از این ظرفیت برای ارزآوری بیشتر استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی مناسب برای بازاریابی محصولات و فرآورده های کشاورزی ضروری است و در این میان باید برای بازاریابی محصول نیز اقدامات بیشتری صورت گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد: کشور ما با تنوع اقلیمی که دارد در صورت مدیریت صحیح و مناسب منابع برای تامین امنیت غذایی مشکلی نخواهد داشت.

اجرای ۸۰۰ هزار هکتار آبیاری نوین

حجتی در خصوص اهمیت توسعه آبیاری های نوین اظهارداشت: آبیاری های نوین با هدف افزایش تولید و کاهش مصرف آب در اولویت برنامه ها قرار دارد و تاکنون ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی کشور به سیستم های مدرن آبیاری مجهز شده اند.

وی گفت: سیستم های نوین آبیاری در سطح ۲ میلیون و۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور در دستور کار قرار دارد و این کار با سرعت ادامه خواهد داشت.

وی گفت: در سالیان گذشته استان قزوین در خصوص اجرای طرح های نوین آبیاری سرعت مناسبی نداشت و کمی عقب مانده بود که در این راستا امسال هفت هزار هکتار آبیاری نوین در این استان در دست اجراست که دستاورد بزرگی محسوب می شود.

وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد: قزوین با توجه به ظرفیت های خوب خود می تواند در توسعه گلخانه ها و پایانه های صادراتی پیشگام باشد.

حجتی همچنین با اشاره به ظرفیت صنعت دام داخلی اظهارداشت: در حال حاضر ۹۰ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور در داخل تولید و تامین می شود که امسال به دلیل نوسان ارز و افزایش قیمت گوشت، واردات این محصول به کشور افزایش یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: با تمهیدات پیش بینی شده امیدواریم بتوانیم قیمت گوشت را بزودی متعادل کنیم.

به گفته ی وزیر جهاد کشاورزی به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی بیش از چهار هزار طرح با ۴۳ هزار میلیارد ریال اعتبار در سراسر کشور افتتاح خواهد شد.

واکنش وزیر جهاد کشاورزی به افزایش قیمت گوشت/توزیع هدفمند می‌شود

حجتی در پاسخ به سئوالی در مورد گوشت قرمز گفت: بیش از ۹۰ درصد گوشت قرمز در داخل کشور و ۱۰ درصد از خارج تامین می‌شود، اما امسال به دلیل بالا رفتن ارز، قاچاق ناچار به افزایش واردات گوشت به صورت زنده یا لاشه شدیم.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: گوشت منجمد از برزیل وارد کشور می‌شود و می‌توان گفت: در مجموع گوشت وارداتی سهم کمی در مصرف کشور دارد.

حجتی ادامه داد: در جلسه با مدیران بنا شد گوشت وارداتی به صورت هدفمند توزیع شود تا به خاطر واسطه‌گری از مسیر خود خارج نشده و به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.

افتتاح چند طرح در شهرستان آبیک

پروژه ذخیره سازی غلات، آبیاری تحت فشار و طرح ۵ هزار راس بز مولد مورسیا در شهرستان آبیک با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به بهره برداری رسید.

طرح ذخیره سازی غلات (سیلوی گندم شمس آذر ٢) در روستای بهجت آباد شهرستان آبیک که از سال گذشته در دست اجرا است با ظرفیت ٣٠ هزار تن در سال به بهره برداری رسید.

برای راه اندازی این سیلو ۷۵ هزار میلیون ریال سرمایه گذاری شده است که با اجرای این طرح ۱۶ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده اند.

سیلوی ۳۰ هزار تنی غلات در زمینی به مساحت ۴۵ هزار متر مربع و زیربنای ۱۵ هزار متر مربع احداث شده است و این طرح دارای ۲۰ هزار و ۶۵۰ میلیون ریال ماشین آلات است.

طرح سامانه نوین آبیاری شرکت بوی گندم در روستای یانس آباد آبیک دومین طرحی است که با حضور وزیر جهاد کشاورزی به بهره برداری رسید که این طرح در ۱۸۰ هکتار و با سرمایه گذاری ۲۲ هزار میلیون ریال اجرا شده است که با اجرای این پروژه ۳۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار شده است.

منابع آبی این طرح شامل ۳۷.۱ میلیون مترمکعب حقابه از کانال شبکه آبیاری دشت قزوین و یک حلقه چاه با آبدهی ٣٥ لیتردر ثانیه برای کشت گندم، جو، ذرت، یونجه و باغات گلابی و انگور است.

۱۱ هزار و ۶۷۰ میلیون ریال از اعتبار این طرح در سال ۹۵ با کمک بلاعوض دولت و ۱۰ هزار و ۳۳۰ میلیون ریال از اعتبار باقیمانده نیز از محل اعتبارات خودیاری، تأمین شده است و با افتتاح این طرح سالانه ٨٠١ هزار متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

حجتی وزیر جهاد کشاورزی در ادامه پروژه ۵ هزار راس بز مولد مورسیا شرکت کشت صنعت مگسال را هم افتتاح کرد.

طرح پرورش بز داشتی (مورسیا) در شهر خاکعلی شهرستان آبیک با هزینه ۲۵۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

۹۵ میلیارد ریال از اعتبارات این طرح از محل تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری پرداخت شده است و پیش بینی می‌شود که این واحد بر اساس دام دوشا ۲ هزار و ۵۰۰ تن در سال تولید داشته باشد.

این واحد سالانه ۱۶ تن گوشت قرمز تولید و برای ۳۲ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌کند.

این واحد برای اولین بار مبادرت به واردات ۲ هزار راس بز مولد مورسیا از کشور اسپانیا کرده است و از ویژگی‌های نژاد مذکور می‌توان به توان تولید شیر مناسب نسبت به گونه‌های بومی اشاره کرد.

با شروع زادآوری بز‌های این واحد به عنوان توزیع کننده نژاد مورسیا در کشور خواهد شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.