![تراموا به خیابانهای تهران رسید + فیلم](https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1403/11/23/20339179_193.jpg)
به گزارش خبرنگارنبض بازارگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هدرز قطعهای فنی برای تیونینگ و تقویت موتور است که معمولا در زمان هایی که قیمت خودرو در سراشیبی قرار میگیرد و افراد تمایل و یا توانایی خرید یک خودروی پرقدرت و خوب ندارند بر روی خودرو نصب می شود و فواید مختلفی دارد .
قیمت خودرو در روزهایی به سر می برد که می توان گفت هیچ ثباتی ندارد و بسیاری از جوانان و افراد مختلف جامعه توانایی خرید خودروهای وارداتی را ندارند و به همین دلیل این افراد ممکن است به سمت تقویت خودرو بروند و در این مسیر انواع قطعاتی وجود دارد که میتوان از آنها برای افزایش شتاب استفاده کرد.
یکی از قطعات که بخشی از سیستم اگزوز محسوب میشود، هدرز نام دارد و در حقیقت جایگزین منیفولد چدنی فابریک پیشرانه خواهد شد.
این مطلب را از دست ندهید: نکات ضروری که هنگام خرید اتومبیل کارکرده و دست دوم باید در نظر گرفته شود
هدرز قطعهای فنی برای تیونینگ و تقویت موتوراست که بخشی ازسیستم اگزوز خودرو محسوب میشود. این قطعه جایگزین منیفولد چدنی فابریک موتور شده و به سبب طراحی بهتر خود، موجب افزایش عملکرد، بهبود قدرت خروجی پیشرانه و کاهش مصرف سوخت میشود.
هدرز در واقع یک منیفولد (چند راهه) خروجی بازنگری شده است که بر اساس اصول علم مکانیک سیالات شکل گرفته و به نحو دقیقی ساخته شده است.
طراحی خاص و سطح صیقلی هدرزها که معمولا از جنس فلزاتی، چون فولاد، استیل و آلیاژهای بسیار گران قیمت ساخته میشوند به خروج سریع و پر فشار گازهای سوخته شده حاصل از احتراق یاری میرساند و به تنهایی در حدود ۵ تا ۱۰ درصد به قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه خودروهای معمولی میافزاید.
این مطلب را از دست ندهید: سریعترین خودروی کارتینگ دنیا
از سوی دیگر اصطکاک کمتر و افزایش قدرت پیشرانه در دورهای پایین، میتواند در کاهش مصرف سوخت نیز موثر باشد؛ بنابراین هدرز در واقع یک قطعه بازنگری شده است که به جای منیفولدخروجی چدنی خودروها نصب میشود.
یکی از مزایای هدرزها، نصب ساده آن هاست که به راحتی در هر مغازه مکانیکی یا اگزوز سازی قابل انجام است، اما طراحی و ساخت یک هدرز حرفهای و کارا بر خلاف نصب آن به هیچ وجه ساده نیست. در دنیای امروزی طراحی بهینه اجزای تیونینگ موتور، تنها به کمک شبیه سازی بسیار دقیق پیشرانه در محیط نرم افزارهای حرفه ای، چون GT POWER امکان پذیر است.
از سوی دیگر ساخت هدرزها نیز باید به صورت کاملا دقیق توسط دستگاههای مخصوص خم کاری لوله انجام شود و کیفیت عملیات جوش کاری و ماشین کاری نیز تاثیر انکار ناپذیری بر روی قابلیتهای نهایی محصول خواهد داشت.
هدرز دارای طراحی خاصی است و باید سطح آن در داخل کاملا صاف و صیقلی باشد چرا که وجود زبری در سطح باعث ممانعت در خروج گازها میشود. طراحی این قطعه باید کاملا علمی صورت بگیرد و در ساخت آن معمولا از آلیاژهایی نظیر فولاد، استیل و سایر نمونههای گرانقیمت استفاده میشود.
طراحی و ساخت این قطعه یک فرآیند وقتگیر و پر هزینه محسوب میشود به همین دلیل بسیاری از خودروسازان به صورت فابریک ان را بر روی خودروها نصب نمیکنند.
این مطلب را از دست ندهید: 5 نکته ساده که عمر خودروی شما را کم می کند!
این قطعه بر روی خودروهای شهری معمولا نصب نمیشود مگر این که صاحب خودرو تمایل داشته باشد و آن را به صورت جداگانه نصب کند.
هرچند که برخی از خودروسازان مشهور نظیر بنز، بامو، آئودی و ... در خودروهای اسپرت و سوپراسپرت خود به صورت فابریک هدرز قرار میدهند. در برخی موارد شاهد این هستیم که یک سری از هدرزها به صورت اصولی ساخته نمیشوند و میتواند منجر به افزایش مصرف سوخت شود.
برخی از افراد به دنبال تغییر صدا در اگزوز هستند که هدرز در این مورد تغییر بسیار ناچیزی ایجاد میکند. به صورت کلی میتوان گفت؛ اگر به دنبال افزایش توان پیشرانه با اندکی تغییر صدا هستید، هدرز به عنوان یکی از بهترین گزینهها پیشنهاد میشود.
این مطلب را از دست ندهید: خرید اتومبیل مشترک با همسر و نکاتی که باید رعایت شود
هر چند که این قطعه به میزان بسیار ناچیزی در صدای پیشرانه تغییر ایجاد میکند، اما این تغییر بسیار خوشایند و جذاب است. اگر به دنبال تغییر بیشتر در صدا هستید علاوه بر هدرز میتواند کیت اگزوز به صورت جداگانه خریداری و نصب کنید.
انتهای پیام/