رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از فعالیت ۸ واحد نهالستان با تولید نهال‌های استاندارد در استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : در سال ۹۷ در استان کرمانشاه ۱۸۸۰ تن قارچ خوراکی و ۸۵۰۰۰۰۰ گل شاخه بریده تولید شده است.

وی به اقدامات در حوزه حفظ نباتات پرداخت و گفت : در حال حاضر سالیانه در سطح ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار با عوامل خسارتزای گیاهی مبارزه می‌شود که قبل از انقلاب، تنها در ۱۰۰ هزار هکتار با این عوامل مبارزه می‌شد.

وی سطح مبارزه با آفات همگانی در سال ۵۷ را حدود ۲ هزار هکتار بیان کرد و افزود: این سطح در سال ۹۷ به بیش از ۲۰۸ هزار هکتار رسیده است.

شهبازی با بیان اینکه به منظور کاهش استفاده از سموم کشاورزی، در بعد از انقلاب سطح مبارزه بیولوژیک با کاربرد عوامل مفید در سطح ۳۵ هزار هکتار انجام می‌گیرد، گفت: در استان کرمانشاه ۱۴ واحد تولید عوامل مفید برای مبارزه بیولوژیک فعالیت می‌کند که در قبل از انقلاب وجود نداشت؛ همچنین در حال حاضر ۸ مرکز قرنطینه گیاهی در استان داریم که قبل از انقلاب چنین مراکزی نداشتیم.

شهبازی با اشاره به اینکه تعداد کارکنان دولتی شبکه بازدید و مراقبت در قبل از انقلاب ۹ نفر بوده افزود: در حال حاضر تعداد کارکنان به ۸۶ نفر رسیده است.

شهبازی گفت: سطوح ردیابی و مبارزه با عوامل قرنطینه‌ای در حال حاضر ۵۵ هزار هکتار می‌باشد و ۱۷ عامل قرنطینه‌ای نیز تحت بررسی هستند که قبل از انقلاب انجام نمیشد.

شهبازی در ادامه به وضعیت ماشین آلات کشاورزی در قبل و بعد از انقلاب پرداخت و گفت: قبل از انقلاب تعداد ماشین آلات کشاورزی ۳۵۰۰ دستگاه با ضریب مکانیزاسیون ۲۷ صدم بوده که در سال ۹۷ تعداد ماشین آلات به ۲۸۲۴۰ دستگاه رسیده و ضریب مکانیزاسیون نیز به یک و ۷ دهم ارتقا یافته است.

وی سپس به وضعیت تولیدات دامی استان کرمانشاه پرداخت و افزود: قبل از انقلاب تولیدات دامی استان در حدود ۱۲۹ هزار تن بوده که در سال ۹۷ به بیش از ۴۴۵ هزار تن رسیده است.

شهبازی گفت: در چهل سال اخیر تولیدات دامی در استان با افزایش یافته و قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

شهبازی افزود: تولید شیر در سال ۵۷ حدود ۱۰۰ هزار تن بوده که در سال ۹۶ به ۳۳۶ هزار تن، تولید گوشت قرمز از ۱۲۵۰۰ هزار تن به ۳۶ هزار تن، تولید گوشت مرغ از ۱۵ هزار تن قبل از انقلاب به ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن رسیده، تخم مرغ از ۱۰۰۰ تن به ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن و تولید عسل از ۵۰۰ تن در سال ۵۷ به ۴ هزار تن در سال ۹۷ رسیده است.

شهبازی با بیان اینکه تعداد واحد‌های گاوداری صنعتی شیری استان کرمانشاه به ۱۷۲ واحد رسیده اضافه کرد: قبل از انقلاب تنها ۵۰ واحد در زمینه گاوداری صنعتی شیری فعالیت داشتند.

شهبازی تعداد واحد‌های پرواربندی بره و گوساله صنعتی موجود استان را ۳۹۶ واحد، تعداد واحد‌های پرورش بوقلمون صنعتی ۱۳ واحد و مجتمع گاوداری را ۱۱ واحد اعلام کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بهسازی و نوسازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع اماکن دامی و گازکشی ۲۳۰ واحد دام و طیور طی چهل سال اخیر را از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه اعلام کرد.

شهبازی با اشاره به اقدامات حوزه آب و خاک گفت: طی چهل سال اخیر؛ ۷۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم‌های آبیاری تحت فشار مجهز شده اند.

وی افزود: بعد از انقلاب احداث کانال‌های آبیاری در سطح ۶۳۷ کیلومتر اجرا و از آن بهره برداری می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: اجرای ۳۹ هزار و ۵۰۲ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی و اجرای ۱۵۵ کیلومتر انتقال آب با لوله در استان کرمانشاه از دیگر اقدامات در این حوزه می‌باشد.

شهبازی افزود: لایروبی و مرمت ۲۱۰ رشته قنات، ایجاد ۲۷ تشکل آب بران و احداث ۵۹ هزار و ۶۸۵ مترمکعب استخر ذخیره آب نیز از دیگر اقدامات می‌باشد.

شهبازی یکی از مهمترین اقدامات بعد از انقلاب اسلامی در حوزه آب و خاک که باعث رونق بخش کشاورزی در استان شده را اجرای شبکه‌های آبیاری در مناطق مرزی در سطح ۵۲ هزار و ۷۰ هکتار بیان کرد.

شهبازی در پایان به حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی پرداخت و افزود: تعداد واحد‌های تولیدی استان قبل از انقلاب ۱۰ واحد با ظرفیت فرآوری ۴۱۵ هزار و ۳۰۰ تن بوده که این میزان در سال ۹۷ به ۲۸۴ واحد با ظرفیت فرآوری ۵ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۲۵۶ تن رسیده است.

 

 

انتهای پیام/د

تولید ۱۸۸۰ تن قارچ خوراکی در کرمانشاه

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.