زاینده رود پس از ۵۵۰ روز زنده شد تا مرهمی باشد برای کشاورزان شرق اصفهان تا بتوانند کشت پاییزه خود را آغاز کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، بعد از ظهر نهمین روز از بهمن ماه، اصفهان پس از ۵۵۰ روز متفاوت‌تر از ماه‌های قبل بود. البته  زاینده رود آنقدر در این سال ها خشک بوده  که برای اصفهانی ها به عادت تبدیل شده و برای همین برایمان متفاوت بود.

بله درست حدس زدید زاینده رود در نهمین روز بهمن ماه برای ۲۰ روز باز شد.

آب حوالی ساعت ۹ صبح از پل ورگان فلاورجان عبور کرد و خبرنگار میدانی باشگاه خبرنگاران پس از مطلع شدن این موضوع به سمت ورودی رودخانه اصفهان رفت و روایت متفاوتی از عکس العمل مردم اصفهان نسبت به باز شدن رودخانه زاینده رود باز گو کرد.

مردم اصفهان برای استقبال از آب زاینده رود در ورودی رودخانه در ناژوان و پل مارنان حضور داشتند، اما بسیاری هنوز نسبت به جاری شدن آب اطلاعی نداشتند؛ حدود ساعت ۱۴ پارک‌های اطراف رودخانه خلوت بود، اما به ندرت خانواده‌هایی به چشم می‌خوردند، بعضی از آن‌ها از باز شدن آب سخن می‌گفتند؛ مادری به فرزند خردسالش می‌گفت: بیا جلوتر برویم شاید آب را ببینیم.

ملاقات اصفهانی‌ها با زاینده رود پس از ۵۵۰ روز / زنده رود برای ۲۰ روز زنده شد

دو نوجوان به هر عابر پیاده‌ای که رد می‌شد این خبر را می‌رسانند تا نکند کسی از آنجا بگذرد و از آخرین حال و احوال زاینده‌رود بی اطلاع بماند.
هر چه ساعت به حدود ۳ بعد از ظهر می‌رفت جمعیت بیشتر و  بیشتر می‌شد. پیرمردی را دیدم که از کارکنان خدمات شهری بود منتظر ماشین راه سازی بود برای ساماندهی بخشی از رودخانه زاینده رود؛ پس از چند دقیقه ماشین برای ساماندهی آمد آنجا بود که اطمینان یافتم تا دقایقی دیگر آب به زاینده رود می‌رسد.

ماشین صدا و سیما و واحد سیار هم آرام آرام در گوشه از پارک منتهی به پل مارنان مستقر شدند، عکاسان خبری رسانه‌ها از ساعت‌ها قبل برای ثبت لحظات شادی مردم اصفهان در بستر رودخانه حضور داشتند.

سرانجام ساعت ۳۰ / ۱۵ دقیقه آب به پل مارنان رسید، جمعیت بیشتر و بیشتر می‌شد شدت آب بسیار زیاد بود به نحوی که مردم می‌دویدند تا از آب خیس نشوند کودکان ذوق زده بودند؛ بازار سلفی و استوری داغ داغ بود.

کودک اصفهانی  به خبرنگار ما گفت: اولین باری است که هنگام جاری شدن آب زاینده رود را می‌بینم؛ مادر بزرگ خوش لهجه اصفهانی ضمن خوشحالی از بسته شدن رودخانه پس از ۲۰ روز بغض راه گلویش را بست.

ملاقات اصفهانی‌ها با زاینده رود پس از ۵۵۰ روز / زنده رود برای ۲۰ روز زنده شد

ملاقات اصفهانی‌ها با زاینده رود پس از ۵۵۰ روز 

مسافری از استان تهران را دیدم که می‌گفت پس از سفر به اصفهان متوجه شدیم رودخانه زاینده رود باز می‌شود تصمیم گرفتیم چند روزی بیشتر بمانیم.

جاری شدن آب زاینده رود و کشت پائیزه با چند ماه تاخیر

در میان جمعیت تعدادی از کشاورزان هم دیده می‌شدند که منتظر بودند تا آب برای کشت پائیزه البته با چند ماه تاخیر بدست آن‌ها برسد.

میرمحمد صادقی مدیر عامل آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه آب به مدت ۲۰روز برای آبیاری مزارع غله غرب و شرق اصفهان در رودخانه جاری خواهد بود از کشاورزان خواست، با توجه به محدودیت حجم مخزن زاینده رود، آب را با حداکثر صرفه جویی و بهینه مصرف کنند.

امینی رئیس انجمن صنفی کشاورزی استان اصفهان هم با اشاره به جاری شدن آب در زاینده رود برای کشاورزان گفت: رها سازی آب در رودخانه برای کشاورزان شرق و غرب استان جهت کاشت غله صورت می‌گیرد.

وی افزود: زمان ایده آل کاشت غله از اواخر آبان ماه تا آذر ماه است که به دلیل محدودیت‌های آبی میسر نشد.

ملاقات اصفهانی‌ها با زاینده رود پس از ۵۵۰ روز / زنده رود برای ۲۰ روز زنده شد

وی بیان داشت: مرحله دوم بازگشایی زاینده رود در صورتی که بارندگی‌های پیش بینی شده در اسفند ماه به اندازه کافی برای کشت کشاورزان نباشد در دهه سوم اسفند خواهد بود، اما در صورت بارش‌های مؤثر در اسفند ماه زمان بازگشایی مرحله دوم زاینده رود به اوایل فروردین ماه ۹۸ موکول خواهد شد.

 امینی با اشاره به اینکه رها سازی آب زاینده رود و غله کاری در سال ۹۵ نیز در همین فصل صورت گرفته بود، عنوان کرد: اگرچه کیفیت محصول مانند زمانی که کشت در فصل ایده آل انجام شود، نیست، اما در سال ۹۵ نیز شاهد برداشت محصول نسبتا خوبی در خردادماه بودیم.

رئیس انجمن صنفی کشاورزی استان اصفهان در ادامه بیان داشت: کشاورزان در ۶ شهرستان استان براساس طومار شیخ بهایی حق‌آبه غله کاری و صیفی کاری دارند.

وی اضافه کرد: در اسفند ماه کاشت صیفی جات مانند سیب زمینی و کشت علوفه‌ی ریشه‌ای چند ساله نیز انجام می‌شود.

رئیس انجمن صنفی کشاورزی استان اصفهان در خصوص فواید جاری کردن آب مطرح کرد: علاوه بر آبیاری زمین‌های کشاورزی، سفره‌های آب زیر زمینی تغذیه شده و به همین منظور آب حالت چرخشی در سفر‌های زیر زمینی پیدا می‌کند.

امینی به استفاده باغداران از این آب اشاره کرد و گفت: باغداران با آبیاری درختان در این زمان به تغذیه‌ی خاک و کاهش آفات کمک می‌کند.

ملاقات اصفهانی‌ها با زاینده رود پس از ۵۵۰ روز / زنده رود برای ۲۰ روز زنده شد

به دلیل خشکسالی ممتد ضریب نفوذ آب به بستر رودخانه زیاد است

رئیس انجمن صنفی کشاورزی استان اصفهان با اشاره به خشکی سفره‌های آب زیرزمینی عنوان کرد: در چند سال اخیر که رودخانه به دلیل بحران آب خشکسالی ممتد را تجربه کرده است، ضریب نفوذ آب به بستر رودخانه زیاد است.

امینی با بیان اینکه برخلاف ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب، عوامل مختلف مزاحمت‌هایی برای روان شدن آب در بستر ایجاد می‌کنند، گفت: عوامل مختلفی مانند تخریب کنار رودخانه و عریض شدن آن، حفر چاه‌های غیر مجاز در بالادست رودخانه، احداث بند در مسیل رودخانه با عنوان طرح آبخیزداری و تجمع و نفوذ آب به بستر، لوله گذاری‌های غیر مجاز و... باعث کاهش حجم و میزان روان آب در بستر رودخانه می‌شود.

وی اضافه کرد: برای کاهش ضریب نفوذ‌پذیری، باید خط القعر (باریکه‌ای) در رودخانه ایجاد شود تا آب با سرعت بیشتر و نفوذ کمتری به مسیر خود تا پایین دست ادامه دهد که ساماندهی مسیر رودخانه مورد توجه مسئولان قرار گرفته است.

 زاینده رود برای ۲۰ روز جاری شد و این خوشحالی مردم تنها برای ۲۰ روز است؛ اما بارش‌های اخیر امید را در مردم نصف جهان زنده کرده است که با افزایش حجم سد در سال آینده شاهد حیات دائمی رودخانه باشیم نه اینکه رودخانه فصلی؛ البته مدیریت حوزه آبریز زاینده رود موضوعی است که مسئولان استانی و کشوری باید به آن ورود کنند تا مردم و کشاورزان همیشه خوشحال و شاد باشند.

انتهای پیام/م
گزارش از سید امیر مهدی ساب چیان

برچسب ها: وزارت نیرو ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۱:۰۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
چرا با مردم اصفهان این کار می کنند که همه مردم این جور به دنبال رودخانه ای که برای 20 روز باز است شادی می کردند آب هست اب هست سیلاب ها اخیر چی شد
تنها دلخوشی مردم اب زاینده روده گردشگری توسعه پیدا می کنه