سردبیر رای الیوم در یادداشتی نوشت آمریکا در حال مقدمه‌چینی برای حمله به ونزوئلاست از این رو احتمال تکرار سناریوی ویتنام در آنجا وجود دارد.

عطوان: ترامپ روز به روز بیسوادی سیاسی خود را بیشتر اثبات می‌کند/ تحریم زشت‌ترین نوع قلدری استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رای الیوم نوشت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با اثبات بیسوادی سیاسی خود و بعد از اعتراف به شکست در سوریه و افغانستان اکنون در حال مقدمه‌چینی برای حمله به ونزوئلاست از این رو احتمال تکرار سناریوی ویتنام در آنجا وجود دارد.

عبدالباری عطوان در یادداشت خود در روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت: ­وقتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به سرعت خوان گوایدو را به رسمیت می‌شناسد و گوایدو هم تاکید می‌کند که به صورت محرمانه با دونالد ترامپ و سران برخی کشور‌های دیگر برای طراحی کودتا در ونزوئلا دیدار کرده است، همین برای ما و همه انسانی‌های شریف دنیا کافی است تا در سنگر نیکلاس مادورو، رئیس جمهور منتخب بایستیم که بی شک هدف قرار گرفته است. جهت گیری و معیار‌های ما در این زمینه کاملا واضح و روشن است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود فاش کرد واشنگتن قصد دارد پنج هزار سرباز به کلمبیا در همسایگی ونزوئلا بفرستد تا نقطه شروع حمله مورد انتظار آمریکا به ونزوئلا باشد. همزمان، دولت آمریکا تحریم‌های اقتصادی علیه شرکت ملی نفت ونزوئلا اعمال و همه سرمایه‌های پولی را بلوکه کرده است تا آخرین شاهرگ حیاتی که ابتدایی‌ترین عوامل بقا را تامین می‌کند، قطع شود. این زشت‌ترین نوع قلدری است.

گام‌های مقدماتی برای این حمله نظامی با درز اخباری از ورود نیرو‌های روسیه به کاراکاس برای دفاع از مادورو و نیز خبر‌های دیگر از وجود هسته‌های وابسته به حزب الله لبنان آغاز شد. خداروشکر که نگفتند داعش نیز همین کار را کرده است، چون اینگونه دروغ‌ها از رئیس جمهور آمریکا و ماشین تبلیغاتی او برای توجیه جنگ افروزی و گشودن در‌های کشور به روی این حمله بعید نیست.

مادورو به نیرو‌های روس نیاز ندارد زیرا نهاد‌های امنیتی و نظامی کشورش حامی او هستند و او را رئیس جمهور منتخب و قانونی می‌دانند. آن‌ها با پایداری در برابر همه تلاش‌های آمریکا برای نفوذ مقاومت کرده اند که این در نوع خود بالاترین نمود ملی گرایی است.

مادورو حکیمانه و مسئولانه رفتار کرد. او می‌توانست ارتش یا نیرو‌های امنیتی را برای بازداشت رئیس جمهور خودخوانده تحت حمایت واشنگتن بفرستد، اما به جای آن خواستار گفتگو برای حل این بحران شد تا وحدت کشورش حفظ شود و از خون ریزی در امان بماند هرچند درخواست او رد شد.

ترامپ روز به روز بیسوادی سیاسی خود را بیشتر اثبات می‌کند و جز زبان اعداد و ارقام و نرخ کمیسیون چیزی نمی‌داند. اکنون او برای حمله به یک کشور مستقل و دموکرات آماده می‌شود تا رئیس جمهور قانونی و منتخب آن را تغییر دهد و هم زمان از جنبش طالبان افغانستان می‌خواهد امکان عقب نشینی امن نیروهایش را فراهم کند و از سوی دیگر به شکست خود در سوریه و کره شمالی رسما اعتراف می‌کند.

مردم ونزوئلا آمریکا و متحدانش را شکست خواهند داد همان کاری که برادران آن‌ها در افغانستان و عراق و سوریه کردند و به اذن خدا به زودی در لیبی خواهند کرد. ترامپ هم خود و کشورش را در جنگی فرسایشی خواهد دید که غرور و تکبرش را در هم خواهد شکست و نتایج معکوس و ویرانگری برای خود آمریکا خواهد داشت.

ونزوئلا در مقابله با این قلدری آمریکا تنها نخواهد بود و کشور‌های بزرگی مانند چین، روسیه، هند، ایران، محور مقاومت و ترکیه را در سنگر خود خواهد دید از این رو سناریوی ویتنام احتمالا به نوعی تکرار خواهد شد. باید منتظر ماند و دید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار