رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به تشریح اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در چهل سال اخیر و مقایسه این فعالیت‌ها با قبل از انقلاب پرداخت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : وجود منابع خاک حاصلخیز و اقلیم‌های گرم، سرد و معتدل در استان، امکان کاشت اکثر محصولات کشاورزی و شرایط مناسب دامپروری را فراهم کرده و این استان را در زمره تولیدکنندگان عمده محصولات کشاورزی و دامی کشور قرار داده است.

وی استان کرمانشاه را یکی از قطب‌های کشاورزی کشور اعلام کرد و گفت : در استان کرمانشاه سالیانه بیش از ۴ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شامل تولیدات زراعی، باغی، دامی و شیلات تولید می‌شود.

شهبازی با اشاره به توفیقات کشاورزی استان در کشور افزود: کسب مقام اول عملکرد در واحد سطح گندم آبی، رتبه اول تولید نخود، رتبه سوم متوسط عملکرد ذرت در واحد سطح، رتبه دوم عملکرد چغندرقند، رتبه پنجم خرید محصول گندم، رتبه دوم تولید جو، رتبه دوم تولید ذرت دانه‌ای، رتبه چهارم تولید چغندرقند، رتبه ششم در تولید کلزا و گوجه‌فرنگی را از جمله این موفقیت هاست.

شهبازی سپس به مقایسه عملکرد بخش کشاورزی استان کرمانشاه قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در سال ۱۳۵۷ تولید محصولات زراعی استان کرمانشاه حدود ۶۷۰ هزار تن بوده که این میزان در سال ۱۳۹۷ به حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: تولید محصول استراتژیک گندم در سال ۱۳۵۷ حدود ۲۷۳ هزار تن بوده که در سال ۱۳۹۷ تولید گندم استان به ۸۳۴ هزار تن رسیده که این تولید مازاد بر نیاز استان بوده و در سیلو‌ها ذخیره می‌شود.

شهبازی گفت: تولید جو در سال ۵۷ حدود ۷۸ هزار تن بوده که در سال ۹۷ به بیش از ۲۸۸ هزار تن رسیده؛ تولید حبوبات مانند نخود وعدس از ۲۸ هزار تن در سال ۵۷ به ۶۹ هزار تن رسیده و در سبزی و صیفی جات نیز از ۳۴ هزار تن تولید سال ۵۷ به ۸۶۰ هزار تن رسیدیم.

وی در خصوص توسعه و کشت محصول کلزا در استان گفت: طی چند سال اخیر با کشت ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار کلزا بیش از ۲۰ هزار تن کلزا در استان تولید شده که در قبل از انقلاب کشت این محصول انجام نمی‌شده و در سال زراعی جاری سطح کلزای استان به بیش از ۱۱ هزار هکتار رسیده است.

شهبازی با بیان اینکه در قبل از انقلاب سطح زیر کشت چغندرقند بهاره ۸۳۷۱ هزار هکتار با تولید ۱۹۱ هزار تن بوده افزود: بعد از انقلاب، سطح زیر کشت چغندرقند به ۱۱ هزار هکتار و تولید ۸۷۳ هزار تن رسیده است.

وی سطح زیر کشت ذرت استان در قبل از انقلاب را ۳۳۷ هکتار با تولید ۹۶۷ تن بیان کرد و افزود: در سال زراعی گذشته، با سطح ۱۷ هزار هکتار بیش از ۱۵۰ هزار تن ذرت تولید شد.

شهبازی گفت: در استان سالیانه حدود ۶۰۰ هزار تن علوفه شامل ذرت علوفه ای، یونجه و شبدر تولید می‌شود که این میزان قبل از انقلاب حدود ۱۳۰ هزار تن بوده است.

شهبازی سطح گلخانه‌ها قبل از انقلاب را ۱.۵ هکتار بیان کرد و افزود: سطح گلخانه‌های استان در سال ۹۷ به حدود ۵۰ هکتار رسیده است.

شهبازی سطح باغات استان کرمانشاه در سال ۵۷ را حدود ۱۵ هزار هکتار بیان کرد و اضافه کرد: در سال ۹۷ سطح باغات استان به ۴۰ هزار هکتار رسیده که ۱۰۰۰ هکتار از این باغات به صورت مدرن می‌باشد.

شهبازی میزان تولید محصولات باغی قبل از انقلاب را حدود ۵۰۰۰ تن بیان کرد و افزود: در سال ۹۷ میزان تولیدات باغی استان به ۲۶۰ هزار تن رسیده است.

شهبازی با بیان اینکه کشت زعفران در قبل از انقلاب، در استان وجود نداشته گفت: در حال حاضر سطح کشت زعفران استان به ۲۱۲ هکتار رسیده است.

وی سپس به کشت گیاهان دارویی در استان پرداخت و گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان در حال حاضر ۳۲۰۰ هکتار می‌باشد که قبل از انقلاب حدود ۶۰۰ هکتار بوده است .

 

 

انتهای پیام/د

وجود منابع خاک حاصلخیز و اقلیم‌های گرم، سرد و معتدل امکان کاشت اکثر محصولات کشاورزی را فراهم کرده است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.