ماموران آتش نشانی شهرستان بهشهر از دودکش منازل به صورت رایگان بازدید می‌کنند تا مردم این زمستان را با شادی به بهاری گرم تبدیل کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مسمومیت با مونواکسید کربن یا گازگرفتگی، مسمومیتی است که به خاطر تنفس گاز خطرناک کربن مونوکسید ایجاد می‌شود.

این مسمومیت که به وسیلهٔ انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک نیک و حتی زغال اغلب در فصل زمستان به دلیل مسدود بودن دودکش یا تهویهٔ یک مکان رخ می‌دهد طوری که مونوکسیدکربن منتشر شده از موارد مذکور امکان خروج نمی‌یابد و با انتشار در محیط سبب مسمومیت و در نهایت مرگ می‌شود.

علائم گازگرفتگی مانند سرماخوردگی است که شامل سردرد، سرگیجه و سوزش چشم می‌شود.

منواکسیدکرین گازی است که در اثر سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و زغال چوب حاصل می‌شود و چون گازی بی رنگ، بی بو، بی مزه و غیر محرک است مسمومیت با آن به سادگی رخ می‌دهد.

مسمومیت با مونوکسید کربن (CO) می‌تواند سبب سردرد، گیجی، قرمزی لب و ناخن‌ها و باریک بینی (که در آن همه چیز را در اطراف به مانند تونل می‌بینید) شود.

طرحی رایگان برای پیشگیری از گازگرفتگی + فیلم

جولان قاتل نامرئی در مازندران

علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: ۳۶ نفر از ابتدای امسال تا ۵ بهمن ماه بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال  که ۱۴ نفر بود، ۱۵۷ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه ۲۷ نفر از فوتی ناشی از گازگرفتگی در مازندران آقا و بقیه خانم بودند، افزود: با وجود هشدار‌های مکرر همچنان با افزایش رو به رشد مسمومیت با گاز منواکسید کربن در استان مواجه هستیم.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: شهرستان‌های آمل با ۷ و نکا با ۵ نفر بیشترین فوتی و شهرستان‌های سوادکوه و نور هر کدام با یک فوتی مسمومیت با گاز منواکسید کربن به ثبت رسید.

عباسی با اشاره به  بومی بودن ۱۹ نفر از کل فوت شدگان، افزود: پنج روز اول بهمن با ۸ مورد، آبان با ۷ مورد بیشترین فوتی در ماه به ثبت رسید به طوری که ماه‌های تیر، شهریور و مهر گزارشی از مسمومیت با گاز به ثبت نرسید.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: با توجه به اینکه مرگ ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن عمدتا در نیمه دوم سال به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی افزایش می‌یابد لذا به هموطنان توصیه میشود ضمن استفاده از وسایل گرمازا، به توصیه‌های ایمنی در خصوص سالم بودن اتصالات و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و کنترل مسیر خروجی گاز مونواکسید کربن اطمینان حاصل نمایند.

وی افزود: اطلاع رسانی و آگاهی عمومی به شیوه‌های مختلف می‌تواند برای کاهش تلفات انسانی بسیارموثر باشد و رسانه‌ها می‌توانند نقش ویژه‌ای در اطلاع رسانی و کاهش تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منواکسید کرین ایفا کنند.

طرحی رایگان برای پیشگیری از گازگرفتگی + فیلم

طرحی برای پیشگیری از گازگرفتگی در بهشهر

سراجی مدیرعامل آتش نشانی شهرستان بهشهر با بیان اینکه طرح بازدید رایگان از دودکش بخاری منازل در بهشهر در حال اجرا است، گفت: طرح بازدید رایگان از دودکش منازل از ۳۰ مهر ماه امسال آغاز شد و تا پایان اسفند ماه ادامه دارد.

وی با اشاره به استقبال نکردن مردم از این طرح افزود: مردم بهشهر برای بهره مندی از این طرح با شماره ۲۷۵۳۳ تماس بگیرند و یا از طریق سامانه پیامکی ۵۰۰۰۲۲۱۲۵ نام و نام خانوادگی خود را ارسال کنند.

سراجی گفت: در طرح بازدید رایگان از دودکش موارد ایمنی دیگر هم بررسی می‌شود.

مدیرعامل آتش نشانی شهرستان بهشهر افزود: پس از هماهنگی همکاران با افراد حتی در ساعت‌های غیراداری هم بازدید از لوازم گاز سوز منازل انجام می‌شود و هیچ هزینه‌ای برای مردم ندارد.

طرحی رایگان برای پیشگیری از گازگرفتگی + فیلم

طرحی رایگان برای پیشگیری از گازگرفتگی + فیلم

طرحی رایگان برای پیشگیری از گازگرفتگی + فیلم

طرحی رایگان برای پیشگیری از گازگرفتگی + فیلم

طرحی برای بررسی همه لوازم گازسوز

یکی از شهروندان بهشهری گفت: به سامانه پیامکی آتش نشانی بهشهر مشخصات خود را ارسال کردیم و ۲ روز بعد یک آتش نشان برای بررسی به منزلمان آمد.

وی افزود: پس از بررسی مامور آتش نشانی متوجه ایراد در نوع دودکش بخاری منزلمان شدیم و باید برای رفع نقص آن اقدام کنیم.

این شهروند بهشهری گفت: در این طرح بازدید رایگان علاوه بر دودکش بخاری، از همه لوازم گازسوز مانند آبگرمکن هم بازدید می‌شود.

طرحی رایگان برای پیشگیری از گازگرفتگی + فیلم

طرحی رایگان برای پیشگیری از گازگرفتگی + فیلم

یکی از آتش نشان‌های شهرستان بهشهر می‌گوید: در این طرح بازدید رایگان از لوازم گازسوز، استقبال شهروندان خیلی کم است.

وی افزود: بیشتر حوادثی که ما اعزام می‌شویم به علت دودکش‌های نامناسب بخاری‌ها است و یک لحظه غفلت جان چند نفر را در یک خانواده می‌گیرد.

طرحی رایگان برای پیشگیری از گازگرفتگی + فیلم

طرحی رایگان برای پیشگیری از گازگرفتگی + فیلم

طرح بازدید رایگان از دودکش بخاری علاوه بر بهشهر، در شهر‌های قائم شهر و بابلسر هم در حال اجرا است تا مردم استان این زمستان را با شادی به بهاری گرم تبدیل کنند.

طرحی رایگان برای پیشگیری از گازگرفتگی + فیلم

گزارش از: سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

برچسب ها: آتش نشانی ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار