کتاب سنت‌گرایی بازتابی، مبانی جامعه‌شناسی سیاسی ایران، عصر قاجار در جهرم منتشر شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز ،کرامت الله راسخ، استاد جامعه‌شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم و نویسنده کتاب سنت‌گرایی بازتابی، مبانی جامعه‌شناسی سیاسی ایران، عصر قاجار گفت: این کتاب جامعه‌شناسی با استفاده از رویکرد منابع و روش جامعه‌شناسی و تاریخی جدید که در آن ادعا شده تعارضی در جوامع سنتی خاورمیانه بین سنت و مدرنیسم نیست بلکه بازتابی بین سنت و سنت‌گرایی است.

وی با بیان اینکه منظور از سنت‌گرایی بازتابی، واکنش سنت در برابر خود است، افزود: این کتاب درصدد گشودن بابی در جامعه‌شناسی سیاسی کشور‌های مسلمان خاورمیانه بوده و از این دیدگاه در ایران کم‌نظیر است.

راسخ تصریح کرد: هدف از بررسی این سفرنامه‌ها، آشنایی با افکار اجتماعی و سیاسی ایرانیان مسافر غرب در قرن نوزدهم در باره کشور مقصد مسافر، در باره ایران و ایرانیان و ارزیابی آن‌ها از خودشان است. 

استاد جامعه‌شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم ادامه داد: کتاب سنت‌گرایی بازتابی، مبانی جامعه‌شناسی سیاسی ایران، عصر قاجار، در ۳۳۴ صفحه نوشته شده و مشتمل بر سه بخش و ۱۴ فصل بوده که از سوی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم متتشر و در بخش نخست این کتاب مفاهیم اصلی سنت، بازتاب و سنت بازتابی توضیح داده شده و در فصل دوم نیز شرحی تاریخی بر نخستین مواجهه با غرب و بسته شدن نطفه‌های اولیه تفکر سنت‌گرایی بازتابی است.

نویسنده کتاب سنت‌گرایی بازتابی، مبانی جامعه‌شناسی سیاسی ایران، عصر قاجار اضافه کرد: در بخش دوم این کتاب، مطالعه‌ای تجربی با استفاده از سفرنامه‌هایی که در قرن نوزدهم نوشته شده و حاوی مطالبی است، که می‌توان به کمک آن‌ها فرضیه‌های اصلی این نوشتار را سنجش کرد و بخش سوم، نیز شامل سه فصل است که در قالب آن، زندگی و آثار سه نفر از منتقدان اجتماعی و سیاسی ایران در قرن نوزدهم بررسی می‌شود. 

گفتنی است، محتوای آثار این افراد از سفرنامه‌ها متمایز است، اما در زندگی و آثار این افراد نیز می‌توان جریان کلی ناامیدی را مشاهده کرد، زیرا بر مبنای این کتاب، مسافران به تدریج به امکان تقلید از غرب بدبین می‌شوند و حسرت گذشته در آن‌ها تقویت می‌شود.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ت

کتاب سنت گرایی بازتابی در جهرم منتشر شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار