فعالیت نخستین سامانه پایش برخط سیار آب و پساب کشور برای ارزیابی آب و پساب منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به عنوان یکی از منابع آسیب پذیر و حساس زیستی در عسلویه آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت:کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه اول بهمن با استفاده از سامانه پایش برخط سیار کیفی آب و پساب، نخستین مرحله از پایش کیفی آب‌های محیطی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را بر روی یکی از کانال‌های منتهی به جنگل حرای نایبند انجام دادند.

نخستین سامانه پایش برخط سیار آب و پساب کشور در عسلویه آغاز به کار کرد

فرهاد قلی نژاد افزود: این بررسی برای پایش گسترده و مستمر منابع آب‌های سطحی و خروجی پساب پالایشگاه‌های گاز و مجتمع‌های پتروشیمی با همکاری سازمان منطقه ویژه پارس، دست‌کم هر هفته یک بار در طول سال ادامه خواهد یافت.

وی یادآور شد: این دستگاه منطبق بر معیار‌ها و اصول استاندارد ملی پایش لحظه‌ای ایران به شماره ۲۲۳۱۵ تهیه شده به گونه‌ای که جنس بدنه حسگر‌ها از نوع POM و روش نمونه برداری به روش Insitu است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: در صورت تامین منابع مالی و جذب نیروی کارشناس، امکان افزایش و ارتقا سامانه پایش برخط سیار آب و پساب به منظور دستیابی به پایش گسترده و فراگیر و به دنبال آن شناسایی و کنترل نقاط و مراکز آلاینده در سطح منطقه مانند شناگاه‌ها، بنادر صادرات محصولات گازی و پتروشیمی، بنادر صیادی و اسکله‌های خدماتی، سکو‌های گازی، تعیین حریم آلوده خطوط انتقال گاز از سکو‌های دریایی تا خشکی و همچنین شناسایی فوری محدوده‌های کشند قرمز (Red Tide) به عنوان آلاینده‌های بیولوژیکی و طبیعی فراهم خواهد شد.

نخستین سامانه پایش برخط سیار آب و پساب کشور در عسلویه آغاز به کار کرد

حسین یگانه رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز گفت: با توجه به توانایی دستگاه مورد نظر در مشخص کردن موقعیت جغرافیایی محل پایش به صورت طول و عرض جغرافیایی و همچنین قابلیت پیاده سازی نقاط بر روی نقشه Google Earth امکان رصد کردن لحظه به لحظه پایش‌ها در همه مناطق به صورت مستند و مستدل فراهم شده که این امر در شناسایی بهنگام نقاط آلوده و مراکز صنعتی آلاینده و در پی آن، مدیریت بحران‌های محیط زیستی و کنترل رخداد‌های طبیعی و صنعتی بسیار اهمیت دارد.

انتهای پیام/ک

بررسی آب و پساب پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی عسلویه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.